Gå til innhold
Arkivverket

Caroline Hansdatter 1834

ole-jacob jorsett
 Del

Recommended Posts

On ‎30‎.‎09‎.‎2011 at 3:02 AM, ole-jacob jorsett said:

Her var det mye å stokke - og ikke kan jeg bekrefte eller avkrefte noe; men jeg vet at Harald 1861, Agnes 1863, Nicolay 1867 og Petter 1854 skal være søsken; 13 år er vel ikke for lenge: Caroline var da 20 ved første og 37 ved siste barn. At hun (Caroline) kan være Hansen og ikke Hansdatter er en brukbar løsning. Mannen Nils Pedersen var skipsoffiser og de flyttet naturlig mye på seg. Drøbak er vel det naturlige ekteskapsstedet - hvis det ikke var Sverige! Og Sverige er stort...

Harald f. 1861 ble forøvrig gift med (en) datter av den svenske maleren Bengt Nordenberg.

Jeg ser på klokken og lar Caroline og resten hvile til imorgen - de har jo hvilt 150 år allerede...

Takk for alle innspill.

Jeg vet ikke om dette fremdeles er interessant, etter avsluttet debatt for 6 år siden, men jeg har samlet mye informasjon om maleren Bengt Nordenbergs liv og levned,  ikke minst hans hustruer og etterkommere. Datteren Signe Nannina Nordenberg (død 23. okt. 1924 i Oslo) ble som nevnt g.m. ovennevnte Harald Pedersen (døpt 11. juli 1861 i Gamle Aker) og deres sønn Harald igjen (døpt 19. juni 1892 i Uranienborg kirke, Christiania) ble g.m. Marie Ramstad (v. Haslum, Bærum).

Bengt bodde som "lærlingen B P Nordberg" hos verksmesterr N O Brodin i Sölvesborg (Hemma nr. 66), sammen med tjänarinnan Bengta Persdotter (Sölvesborg hfl 1840-43), da hun nedkom med en sønn Olof 1. jan. 1842 der Brodin la skylden på Bengt Nordenberg. Senere ser det ut til at denne Olof ble far til min egen mormor (Anne-Marie Elmquist: Bengt Nordenberg. Folklivsmålaren, Kristianstad 1994, s. 39-41). Noen som har ytterligere informasjon om denne Olof (Nordenberg)s skjebne?

Endret av Christian Arentz
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
 Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.