Gå til innhold
Arkivverket

Solveig Margot Falck-Muus døde 1995

Margaret Miller
 Del

Recommended Posts

Neppe !

Isach Pedersøn Muus kan IKKE være den første nordmann som ble avbildet, då han døde 84 år _før_ det aller første vellykkede fotografiet, dvs. daguerrotypiet. Daguerrotypiet ble oppfunnet i 1837 av franske maleren, oppfinneren og kjemikeren Louis-Jacques Mandé Daguerre (1787 - 1851); forøvrig etter mange års eksperimentering med ymse salter og kjemikalier.

Daguerrotypiet ble endelig patentert i august 1839, to år etter det det første brukbare bildet, som viste en bastkledd vinflaske og en gardin i et atélier. Så det finnes nok intet samtidig fotografi av sogneprest Muus - eller av liket hans, men sannsynligvis en langt senere avfotografering av et maleri, et stikk, eller et litografi.

Se forøvrig denne lenken om daguerrotypiets opphavsmann:

http://en.wikipedia....i/Daguerreotype

Bildet som jeg henviser til vet jeg ikke når ble tatt. Det er vel en sarkofag som har blitt åpnet for så å ta et bilde av mannen. Han ble født 1692 og døde i 1753, jeg forstår at bildet ikke kan ha vært tatt i 1753.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bildet som jeg henviser til vet jeg ikke når ble tatt. Det er vel en sarkofag som har blitt åpnet for så å ta et bilde av mannen. Han ble født 1692 og døde i 1753, jeg forstår at bildet ikke kan ha vært tatt i 1753.

Som jeg skriver i mitt innlegg Nr. 21 : Da Isach Muus i 1753 døde ble han balsamert . En gang , sannsynlig etter 1850 ble graven og kisten hans åpnet , og hans døde legeme ble fotografert .

mvh. Bjørn .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legger ved en litt morsom historie om Isach Muus ( Sønn av Johan Henrik Muus ):

Nordre Åsen Gård kom i stort fokus etter det kjente innbruddet i Norges Bank nyttårsnatten i 1835. Utbyttet fra innbruddet var svimlende 64.100 speciedaler, ca kr 260.000, som var et meget stort pengebeløp på den tiden. Isach Muus fant noen av sedlene fra innbruddet i låven på Nordre Åsen. En dag tidlig i januar 1836 hadde han også observert en mystisk mannsperson løpe fra låven og over tunet på gården en dag tidlig i januar 1836 og tilkalte Politiet. På en av de tidligere nevnte husmannsplassene fant de bankrøveren Ole Pedersen Høiland i huset der Husmannen Vidste bodde. Under huset var det gravd ut en skjult kjeller med nedgang gjennom et av kjøkkenskapene. I denne kjelleren hadde Ole Pedersen Høiland søkt tilflukt med deler av pengene fra tyveriet i Norges Bank. Sedler ble også funnet gjemt under låvebroen på Nordre Åsen og ved en fjellknaus oppe i Grefsenåsen.

Isack Muus mottok en belønning etter oppklaringen av innbruddet. Pengene ble brukt til å kjøpe inn en altertavle til den nye Vestre Aker Kirke, som var reist på Muus' egen grunn på Ullevål Gård. Dette forteller litt om hvilke landområder enkelte personer den gang eide !

Vi håper de antagelser er sanne som historikerne gjorde da de i 1930 skrev:

"Den tid er over da ulven stod næsten inne på tunet og forsøkte at lokke Isach Muus' store St. Bernhardshund til angrep".

post-535-0-53206800-1317897447_thumb.jpg Disse var i bruk i perioden 1817 - 1846 .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 år senere...

Jeg ser det er lenge siden det var aktivitet på denne lenken, men fikk lyst til å svare "in case" dere leser den. Solveig og Rolf Falck-Muus leide leilighet av min farmor og farfar fra ca 1952 og frem til ca 1993, da Solveig kom på aldershjem. Jeg husker veldig godt "Fru Falck-Muus" fra jeg var liten (f. 1967) og oppover i oppveksten. Hun var nesten som en gammel tante for meg og mine søstre. Hun bodde på Bygdøy i P.T. Mallingsvei 35 og leide altså av John F og Signe Eriksen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Solveig Margot Hauan ble født i Brønnøy Nordland 7/9 1904. Hun døde i Lier Buskerud i 1995 med etternavnet Falck-Muus. Vet noen hvem hun var gift med og bosted for henne? Hun ble gravlagt i Trondheim med hennes foreldre.

Se lenken lenger nede,  hun bodde i PT Mallingsvei 35 på Bygdøy, fra 1952 til 1993.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er for Bygdebok for Brønnøy Nordland, bind 5 som kommer ut i ca. 2 aar.  Naa har jeg dette:

62:1 Albert Morten Angel (Ingebrigtsen) Hauan f. 1868 d. 1936 Trondheim, sønn av inn. Ingebrigt Andreassen Hauan og Rakel Peternille Mortine Dinesdtr. Kolstad, seinere hsm. (Slettmyra) Gladstad Vega g. 1893 Vevelstad, Anna Pettersdtr. Murbræk f. 1868 d. 1944 Trondheim, dtr. av hsm. skredder Petter Olsen Murbræk og Pauline Kristine Kristensdtr. Høyholm, seinere Svalvika Vevelstad.  Se Brønnøysund 65:1 for to søstre til Anna.  Familien flyttet til Trondheim ca. 1913. 

a.  Frank f. 1894 Brønnøysund d. 1983 g. 1927 Trondheim (Dk).  Bosted Trondheim.  Maler

b.  Harry f. 1896 d. 1969 g. 1921 Trondheim (Brø. KB).  Bosted Oslo (1936) og Trondheim.  Maskinist

c.  Agnes f. 1897 d. 1976.  Bosted Trondheim. ug.

d.  Solveig f. 1901 (tvill.) d. 1902

e.  Hildur f. 1901 (tvill.) d. 1921.  Bosted Trondheim. ug.

f.  Margot f. 1903 d. 1903 2 ½ mnd.

g.  Solveig Margot f. 1904 d. 1995 g. 1948.  Bosted Oslo.  Hun vokste opp hos onkelen Nils Bang Nielsen Brønnøysund 65:1

Vi tar ikke saa mye etter 1900.  Har noen gamle bilder paa familien?  Hvis ja, skriv til meg:  margaretmiller4@charter.net     "refer til Br.sund 62:1"

Lenke til kommentar
Del på andre sider