Gå til innhold
Arkivverket

Dovre, Lesja

Kai M Kveum
 Del

Recommended Posts

Jeg har vært med i Vikingprosjektet og resultatet viser at jeg tilhører Haplogroup I1.

Et søk på nettet leder meg til Dis (Data i slektsforskning) og et innlegg om I1-gruppen hvor det også er en liste:

Listen over I1-menn i Norgesprosjektet finnes blant Y-resultatene. Der står navn på eldste kjente ane i ren farslinje.

Under I1 finnes en Syver Hjelle f.ca. 1775 Lesja.

I Bygdebok for Dovre 1 finner jeg 2 Syver: s.347 under 17/1-8. Denne Syver f.1762 kommer til Huset på Lesja. og s.404 under 18/d-2. Siver, 3.5.1778, ingen flere opplysninger. Dovre lå under Lesja på den tiden det her er snakk om.

Er det ført inn feil fødselsår på Syver f.1762 eller kjenner vi til levnetsløpet til Siver f.1778 som ligger nærmest i alder?

Folket på Hjelle,Li og Huset på Lesja er alle en del av min slekt på farssiden.

Lenke til Dis:

http://www.disnorge.no/slektsforum/viewtopic.php?t=99872

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velger å løfte frem dette innlegget fra glemselens slør.

Jeg har ingen erfaring eller kunnskap om dette emnet og skal derfor være ganske så forsiktig med mine uttalelser.

For å delta i prosjektet, What`s in a name” (Vikingprosjektet) måtte jeg dokumentere fars-linjen 7-10 ledd bakover.

Hvis jeg velger å legge inn mitt resultat i basen “I1-menn i Norgesprosjektet” vil eldste kjente mann være navnet på ledd 10. Mine 10 ledd kan dokumenteres ved hjelp av bygdebøker, men jeg ser at det kan stilles spørsmålstegn ved 9 og 10. Jeg føler meg sikker på ledd 8, burde jeg sette strek der?

Jeg har brukt flere kvelder på å verifisere Siver Hjelle, 1775 og det finnes et par Siver`ser født rundt 1775, men ikke på Hjelle.

De leddene som ikke lar seg dokumentere klart i primærkildene burde utelates.

Jeg vet at jeg har min y-haplogruppe etter min far som det er 5% sjanse for at ikke er min far. Allerede på dette tidlige stadiet ligger det en mulighet for feil.

Mener å huske at Tybring-Gedde fra rettsmedisinsk institutt en gang etterlyste mannlige personer som kunne føre mannslinjen 10 ledd bakover. Han ville da for eksempel teste meg og min fars bror eller meg og en sønn til min onkel. Drastisk reduksjon av feilkilder ved denne metoden.

Uansett burde vi ikke føre opp flere ledd enn det vi selv kan stå for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider