Gå til innhold
Arkivverket

Advarsler


Anne B Fiskå
 Del

Recommended Posts

Lurer på hvorfor dette kommer opp når jeg skriver debattinnlegg,

 

Advarselslogg: Anne B Fiskå

Advart av Notater

Det er ingen lagrede notater for dette medlemmet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meiner du at dette kjem opp heilt av seg sjølv kvar gong du skriv eit innlegg?

 

post-77-0-82112500-1318340942_thumb.jpg

 

Hos meg kjem boksen opp berre dersom eg klikkar på "Advarsler" i "Min profil", eller i innlegg eg har skrive. Eg veit ikkje heilt korleis dette fungerer, men det er vel slik at ein kan få advarslar dersom ein har gjort noko gale. (Eg trur ikkje nokon har fått det enno).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Ja, det kommer hver gang. Oppdaget det igår.

Ikke for å skryte, men jeg har fått en advarsel, og den viser seg som en "advarselstrek", der deler av streken er blitt skravert. Ut fra størrelsen på det skraverte feltet, vil jeg sikkert kunne få 5 advarsler til før jeg blir helt bannlyst - tror jeg :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...og grunnen til at jeg fikk advarselen, var at jeg ikke skrev fullt navn som visningsnavn, men bare i "signaturen". Visningsnavnet er søkbart i Google, men det er ikke signaturen. Jeg er ikke den eneste som gjør det slik, men er nok den eneste som har fått en advarsel for det - tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...og grunnen til at jeg fikk advarselen, var at jeg ikke skrev fullt navn som visningsnavn, men bare i "signaturen". Visningsnavnet er søkbart i Google, men det er ikke signaturen. Jeg er ikke den eneste som gjør det slik, men er nok den eneste som har fått en advarsel for det - tror jeg.

 

 

Helt fantastisk egentlig, er det rart flere holder seg vekk fra forumet (mens enkelte dessverre lar seg lokke inn når det er saker som dette, men neppe særlig ofte)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble ganske skremt sjøl, første gangen jeg la merke til dette på spørsmålsida mi. Som ganske fersk i dette gamet, er jeg redd for å gjøre feil jeg ikke er klar over. Ser at de som er gamle i dette gamet har en spesiell måte å uttrykke seg på og oppgi kilder. Jeg er litt redd for at jeg skal få advarsel for at språk og fremstilling er for hverdagslig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi debatterte dette nokså grundig for en tid tilbake. Etter min mening burde ordensregelen endres; fullt navn i enten visningsnavnet eller signaturen, men ikke nødvendigvis begge. For meg personlig er det imidlertid ikke noe problem; jeg har ingen problemer med og bruke navnet mitt i offentlige fora, men skjønner reservasjonen noen har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi debatterte dette nokså grundig for en tid tilbake. Etter min mening burde ordensregelen endres; fullt navn i enten visningsnavnet eller signaturen, men ikke nødvendigvis begge. For meg personlig er det imidlertid ikke noe problem; jeg har ingen problemer med og bruke navnet mitt i offentlige fora, men skjønner reservasjonen noen har.

 

 

Det hjelper nok ikke at vi diskuterte dette grundig tidligere eller at du Ken har en pragmatisk holdning, NNN har fått sin advarsel og den står der stadig. Jeg skrev fantastisk, kanskje jeg heller skulle skrevet skremmende (vi er kanskje den siste Sovjet-stat allikevel for virkelig å ta i)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hjelper nok ikke at vi diskuterte dette grundig tidligere eller at du Ken har en pragmatisk holdning, NNN har fått sin advarsel og den står der stadig. Jeg skrev fantastisk, kanskje jeg heller skulle skrevet skremmende (vi er kanskje den siste Sovjet-stat allikevel for virkelig å ta i)

Du leste kanskje ikke hele innlegget mitt. Jeg sa nemlig også "men skjønner reservasjonen noen har". Arnstein (NNN) ser tydelig på sin advarsel med ett glimt i øyet. Hvorfor dette er "skremmende" for deg skjønner jeg ikke. Hvis moderatorene hadde opprettholdt sine egne ordensregler hadde vi sett mange flere advarsler enn det vi gjør nå. Det at de ikke gjør det kan jo kategoriseres som det stikk motsatte av din "Sovjet-stat" sammenlikning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

(vi er kanskje den siste Sovjet-stat allikevel for virkelig å ta i)

 

Har dette særtrekket ved forumprogrammet noe med Norge som stat å gjøre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...og grunnen til at jeg fikk advarselen, var at jeg ikke skrev fullt navn som visningsnavn, men bare i "signaturen". Visningsnavnet er søkbart i Google, men det er ikke signaturen. Jeg er ikke den eneste som gjør det slik, men er nok den eneste som har fått en advarsel for det - tror jeg.

 

 

Er du sikker på at dette var grunnen til at du fikk den advarselen? Nå finner jeg ikke igjen tråden, men såvidt jeg husker, refererte du til flere (navngitte) forumbrukere i det gamle forumet som du savnet i dette og jeg tenkte da at omtale av personer som ikke deltok i debatten kunne føre til en advarsel. Husker jeg riktig? Har du forresten fått begrunnelse for advarselen fra moderator?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har dette særtrekket ved forumprogrammet noe med Norge som stat å gjøre?

 

 

Sukk, jeg tror ikke jeg skal engang forsøke å forklare ... det ville nok ikke bli oppfattet med et skjevt smil uansett...det er enklere med pigger, de er mer entydige. Men, who cares?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du sikker på at dette var grunnen til at du fikk den advarselen? Nå finner jeg ikke igjen tråden, men såvidt jeg husker, refererte du til flere (navngitte) forumbrukere i det gamle forumet som du savnet i dette og jeg tenkte da at omtale av personer som ikke deltok i debatten kunne føre til en advarsel. Husker jeg riktig? Har du forresten fått begrunnelse for advarselen fra moderator?

Ja, det er jeg ganske så sikker på. Advarselen kom i denne forbindelse, men jeg har aldri fått en begrunnelse. Debattene rundt dette foregikk i flere tråder, og noen var så "finurlige" at de fikk puttet inn mitt fulle navn i teksten i innlegg, så jeg er selvfølgelig knyttet til disse debattene på internett via Google til min "dauan dag" - selv om jeg selv benyttet NNN :D

 

Men jeg kan leve med dette, og vil for all del ikke ha en ny opphisset debatt om samme emne! Det er OK slik det fungerer i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg ville ha teke dette opp med moderatorane, slik at du fekk ei grunngjeving, og evt. at advarselen vart fjerna.

 

På den andre sida, så kan det kanskje vere litt artig å behalde den, dvs. du har noko ingen andre (?) på dette forumet har. :)

 

Ble ganske skremt sjøl, første gangen jeg la merke til dette på spørsmålsida mi. Som ganske fersk i dette gamet, er jeg redd for å gjøre feil jeg ikke er klar over. Ser at de som er gamle i dette gamet har en spesiell måte å uttrykke seg på og oppgi kilder. Jeg er litt redd for at jeg skal få advarsel for at språk og fremstilling er for hverdagslig.

 

Alle brukarane her har ein gong vore nye. Somme kan svært mykje om slektsgransking og kjeldebruk. Andre er nybyrjarar, eller har meir avgrensa kunnskapar eller interesse. Forumet er til for alle uavhengig av alder eller ferdigheiter. For meg virkar det som om mange brukarar er flinke til å hjelpe andre, og dele kunnskapane sine. Om nokon er nøye på ting, f. eks. det med kjeldebruk, så er ikkje det vondt meint. Faktisk kan ein i motsett fall måtte slette heile slektsgreiner, fordi det viser seg at det er feil i eit ledd. Dermed har ein lagt ned mykje arbeid, som på mange måtar er vekkasta. Om nokon har ei meining må ein godta det (ein har rett til å ha ei anna meining), og evt. ta velmeint kritikk på ein konstruktiv måte.

 

No er me langt utanfor tema, som vel er at debattforuma ikkje vert vist på rette måten i ein bestemt nettlesar og/eller på ei bestemt datamaskin.

Endret av Torbjørn Igelkjøn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Før jeg la ut dette spørsmålet om advarsler hadde jeg sendt en mail til Digitalarkivet om dette. Idag har jeg fått svar.

 

Hei

Jeg kan ikke se at det ligger noen advarsler der eller at det er grunn for at du skal ha advarsel i det temaet.

 

Jeg vet ikke hvorfor du får opp en advarselbeskjed. Kan du prøve å starte noen test-temaer i testforumet http://forum.arkivverket.no/index.php?/forum/17-testforum/ og se om du får opp advarselboksen hele tiden? Står det noen advarsler der eller er den tom?

 

Vennlig hilsen

Anette Skogseth Clausen

seniorrådgiver

 

Har prøvd å starte test-temaet og advarlselboksen kommer opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Digitalarkivet ville kanskje ikke det; men du kan jo opprette deg en ny brukerkonto. Hvis du ikke får opp en advarselsboks med denne nye brukerprofilen, så vet du at problemet må ligge på Digitalarkivets side.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Evt. få noen med en konto uten det problemet til å logge seg på hennes pc og se om problemet dukker opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke fått noen "advarlser" så langt, men etter å ha lest innleggene i dette temaet, har jeg trang til å stille følgende spørsmål til de ansvarlige:

 

HVEM er det som gir folk her inne advarsler? Er det de ansvarlige i Digitalarkivet eller er det hvem som helst av brukerne her inne som kan gi advarsler? Det finnes en gul trekant til venstre nederst som heter "rapporter". Er det derfra advarslene stammer?

 

Jeg tror jeg ville bli noe opprørt selv om jeg fikk en advarsel uten begrunnelse, derfor forstår jeg Annes reaksjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

No er vel ikkje problemet at ho har fått advarsel, men at advarselboksen kjem opp heilt av seg sjølv kvar gong ho skriv eit innlegg. Hos dei fleste andre kjem den berre opp dersom ein klikkar på "Advarsler" til venstre i eit innlegg ein sjølv har skrive.

 

Støttar elles at det kunne vere bra med ei oppklåring om korleis advarselfunksjonen eigentleg fungerer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er jeg ganske så sikker på. Advarselen kom i denne forbindelse, men jeg har aldri fått en begrunnelse. Debattene rundt dette foregikk i flere tråder, og noen var så "finurlige" at de fikk puttet inn mitt fulle navn i teksten i innlegg, så jeg er selvfølgelig knyttet til disse debattene på internett via Google til min "dauan dag" - selv om jeg selv benyttet NNN :D

 

Men jeg kan leve med dette, og vil for all del ikke ha en ny opphisset debatt om samme emne! Det er OK slik det fungerer i dag.

 

Etter å ha trykt litt her og der fant jeg begrunnelsen for advarselen (den har nok ligget der hele tiden):

 

"Fornavn og etternavn skal være med i visningsnavnet og ikke bare signaturen."

 

Men dette er ingen stor sak for meg, og jeg kan som sagt leve med en slik "advarsel".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.