Gå til innhold
Arkivverket

Rasmus Østensen g 11/10-1757 NK m Sophie Torgersdatter

Terje E Skrolsvik
 Del

Recommended Posts

Hei. Jeg har funnet Rasmus Østensen begravet 3/9-1803 i DK og der oppgis, etter alder, at han skal være født ca 1731. Sophie Torgersdatter må vel da være hun som begraves 10/3-1803. Og etter 1801 telling hvor de bor i rode 18-98, skal hun være født ca 1716? De har barn født 6/3-1758 i KK ,Karen Margrethe (død født står det), og tre barn døpt i DK: 6/1-1760 Karen Margrethe, 20/1-1762 Jacob og 9/5-1764 Engel Sophie. Etter fadderne kan Sophie Torgersdatter ha søsken i Bergen. Berte, Jacob og Anne Torgers-(en)/dat.

Desverre står det ikke , slik jeg har lest tellinger og kirkebøker, hvor de kommer fra. Har dere en lister som sier hvor de kommer fra ?

M v h Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I 1801 var han tjener. Han hadde ikke borgerskap, hadde han det hadde ville han ha oppgitt fødested. Det står ikke dødsannonse i avisene.

Sollied har ikke registerkort på Rasmus. Det ble ikke holdt skifte etter ham.

Konklusjonen er at det ikke finnes lett tilgjengelige kilder som kan antas å gi opplysninger om fødestedet hans. De fleste av innflytterne til Bergen som endte som arbeidere og sjøfolk kom fra Nordhordland eller Sunnfjord. Navnet Østen finnes i Lindås, Manger og Hamre, dessuten i Etne og Stord i Sunnhordland. Jeg vil tro det er mest sannsynlig at han kom fra en av prestegjeldene i Nordhordland med forekomst av navnet Østen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar. Jeg skal se litt gjennom faddere på Årstad for å se om det der er spor, siden datteren Karen Margrethe blir gift med en Nationalsoldat Tollev Andersen i St Jørgen 1/7-1781.Vet forresten heller ikke hvor han kommer fra. Hun blir gift annen gang 1799 med Lars Jørgensen fra Askvoll. Hans slekt har jeg sporet opp så den grenen er ok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har nu funnet at Rasmus Østensen og Sophie Torgersdatter er forpaktere i Bjørndalen. Ser nu at de får en sønn Johan Christopher til dåp 1/3-1767 i St Jørgen. Her er fadderne Aschild Larsen i Fløens kone Inger Jensdatter,Anders Magnusen møller i Møllendals kone Ellen Olsdatter,Hans Andersen forpagter i Kalvedalen,Jacob Monsen forpagter paa Aarstad,Johan Paulus Hansen ungkarl hos enken Birte Torgersdatter bor i Grynmøllen paa Møllendahl (hun er søster til Sophie, og disse siste her blir senere gift).

Så mitt spørsmål nu er om det finnes noe nedtegnet om disse gårdene på denne tiden ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste forpakterne i Årstad i siste halvdel av 1700-tallet synes å ha kommet fra Sunnfjord. Der finnes navnet Østen i Fjaler og Askvoll. Så Sunnfjord kan være en mulighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svaret. Har gått gjennom kirkebok for St Jørgen of Fana og sett etter Østen og Torger navn. Det som kommer opp er 1766 25/10 UK Ole Østensen paa Kalvare fæst med pige Gunnele Jensdat værende hos sin svoger Aschild Larsen i Fløen.

Cop 3/4 1771 UK Ole Monsen med enke Berthe Torgiersdat,

1772 Berent Østensen paa Houcheland er fadder

11/2-1775 Anne Østensdatter paa Hokeland er fadder,

4/1 1776 Gunnvor Torgiersdatter fra Kolstien er fadder

1/5 1781 Mons Knudsen g m Gunvor Torgiersdatter.

Mvh Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider