Gå til innhold
Arkivverket

Anders Johannesson N. Helland, f. 1675

Recommended Posts

1. Søker opphavet (foreldre + søsken) til Anders Johannesson, født 1675, gift 1704 med Brita Ivarsdtr. Almelid, født 1684,død 1743. De bodde på garden Nedre Helland, Bruk nr 5, Gulleik - luten i Modalen, Evanger.

2. Søker også dødsdatoen til Anders

3. Finnes det en kopi av Bygselbrev frå Wilhelm Hansen til Anders Johannesson året 1709 på 1 pd. 3 mrk. sm til denne Garden?

mvh

John Ringstad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opplysninger om bygselbrevet i 1709 er ført i tingboken, men originalen finnes neppe noe sted i dag, om det ikke ligger lokalt, og i tingboken vil det bare være gjengitt et par linjer.

Eldste bevarte kirkebok for Hamre er fra 1677, slik at det er mulig Anders Johannessen, født ca. 1675, er født før boken begynner, men det er også mulig at fødeåret er upresist. Vi ser at Johannes N.Helland, 46 aar, ble registrert som død i Mo 25. mars 1683. Det skulle være en god kandidat til å kunne være faren, men skiftematerialet for Nordhordland er ikke bevart ffør fra 1702.

Vi ser at "Anders Johnnis. N. Helland", 66 aar, 'døde i 1741' Moo 1742. Dødsdatoen er ikke ført i kirkeboken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opplysninger om bygselbrevet i 1709 er ført i tingboken, men originalen finnes neppe noe sted i dag, om det ikke ligger lokalt, og i tingboken vil det bare være gjengitt et par linjer.

Eldste bevarte kirkebok for Hamre er fra 1677, slik at det er mulig Anders Johannessen, født ca. 1675, er født før boken begynner, men det er også mulig at fødeåret er upresist. Vi ser at Johannes N.Helland, 46 aar, ble registrert som død i Mo 25. mars 1683. Det skulle være en god kandidat til å kunne være faren, men skiftematerialet for Nordhordland er ikke bevart ffør fra 1702.

Vi ser at "Anders Johnnis. N. Helland", 66 aar, 'døde i 1741' Moo 1742. Dødsdatoen er ikke ført i kirkeboken.

Takk for svar! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Her er det mine forfedre som er omtalt:

Brita Johannesdtr. Nedre Helland ble døpt 10. april 1682 i Mo kirke i Hamre prestegjeld

Foreldre:

Johannes Nedre Helland f. ca. 1638 d. 1683 på Nedre Helland

gift ca. 1670 med Brita Knutsdatter Straume f. ca. 1646 d. 1720 på Nedre Helland

Britas foreldre:

Knut Olsen Straume (i Modalen) død på 1660-tallet

gift med Agate Straume f. ca. 1611 gravfestet 24. april 1687 fra Mo kirke

Se forøvrig skiftet etter Anna Knutsdtr. Berge i Vatsværn (Voss) i 1723

Mvh.

Kenneth Bratland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Brita Johannesdtr. Nedre Helland ble døpt 10. april 1682 i Mo kirke i Hamre prestegjeld

Foreldre:

gift ca. 1670 med Brita Knutsdatter Straume f. ca. 1646 d. 1720 på Nedre Helland

Britas foreldre:

Mvh.

Kenneth Bratland

Hei, dette var kjekt, takk for informasjonen :D

Dette betyr jo at Anders var eldre bror til Brita Johannesdtr.Nedre Helland ble døpt 10. april 1682?

Nå er jeg ganske ny i dette med slektsgranskning så hva betyr: "Se forøvrig skiftet etter Anna Knutsdtr. Berge i Vatsværn (Voss) i 1723"? Hvor ser jeg hen da?

mvh

John Ringstad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er jeg ganske ny i dette med slektsgranskning så hva betyr: "Se forøvrig skiftet etter Anna Knutsdtr. Berge i Vatsværn (Voss) i 1723"? Hvor ser jeg hen da?

I skifteprotokoll Ac 4a for Hardanger og Voss sorenskriveri, hvor det fra folio 297a er protokollert skifte 7. oktober 1723 etter Anna Knutsdotter på Berge. Hennes halvdel av boet skulle deles mellom hennes arvinger, og da hun var barnløs, var det hennes søsken og avdøde søskens barn. Blant disse finnes den avdøde søstera Brita Knutsdotters sønn Anders Johannesson på Nedre Helleland. Dette skiftet gir altså direkte bevis for hvem som var Anders Johannessons mor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I skifteprotokoll Ac 4a for Hardanger og Voss sorenskriveri, hvor det fra folio 297a er protokollert skifte 7. oktober 1723 etter Anna Knutsdotter på Berge. Hennes halvdel av boet skulle deles mellom hennes arvinger, og da hun var barnløs, var det hennes søsken og avdøde søskens barn. Blant disse finnes den avdøde søstera Brita Knutsdotters sønn Anders Johannesson på Nedre Helleland. Dette skiftet gir altså direkte bevis for hvem som var Anders Johannessons mor.

Hei og takk for at du tar deg tid til å svare meg :)

Hvor/hvordan kan jeg eventuellt få tak i avskrift av skifteprotokollen slik at det blir forståelig?

Mvh

John Ringstad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor/hvordan kan jeg eventuellt få tak i avskrift av skifteprotokollen slik at det blir forståelig?

Jeg ser du allerede har postet et spørsmål i forumet for tyding av skannede kilder, som ville vært mitt forslag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 år senere...

Hei igjen,

kan du hjelpe meg med hvor jeg kan finne koblingen (fakta) mellom Brita Knutsdatter Straume f. ca. 1646 d. 1720 på Nedre Helland og foreldrene?

Mvh

John R

Hei!

Foreldre:

Britas foreldre:

Mvh.

Kenneth Bratland

Lenke til kommentar
Del på andre sider