Gå til innhold
Arkivverket

FT 1900 Bygland

Laila Mjelde
 Del

Recommended Posts

Hei.

Dette gjelder Folketellingen 1900 AA, Bygland.

Vi er fler, både nordmenn og amerikanere, som så gjerne vil at noen skal se på - på nytt - to personer på gjennomreise i Bygland. Navnet deres gir ikke mening, og ingen har så langt greid å komme opp med noe i nærheten heller.

Navnet er CLAIED:

Gardnr Gard Hushald nr. Førenamn Etternamn Kjønn Busett Sedvanleg bustad Fam. stilling Sivilstand Yrke Fødd år Fødestad Nasjonalitet Trussamf.

2196 69 Haaland 1 Carl Nyqvist Claied m mt Christiania b hf %el% ug Reisende Artist 1866 Arvika Værmeland n Udtraat intet samfund

2197 69 Haaland Petra Claied k mt Christiania b hm %el% ug Reisende Artist 1868 Gjøvik Krs n s

Gir en ny tyding et annet resultat? Håper på svar.

Mvh

Laila S. Mjelde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Dette gjelder Folketellingen 1900 AA, Bygland.

Vi er fler, både nordmenn og amerikanere, som så gjerne vil at noen skal se på - på nytt - to personer på gjennomreise i Bygland. Navnet deres gir ikke mening, og ingen har så langt greid å komme opp med noe i nærheten heller.

Navnet er CLAIED:

Gardnr Gard Hushald nr. Førenamn Etternamn Kjønn Busett Sedvanleg bustad Fam. stilling Sivilstand Yrke Fødd år Fødestad Nasjonalitet Trussamf.

2196 69 Haaland 1 Carl Nyqvist Claied m mt Christiania b hf %el% ug Reisende Artist 1866 Arvika Værmeland n Udtraat intet samfund

2197 69 Haaland Petra Claied k mt Christiania b hm %el% ug Reisende Artist 1868 Gjøvik Krs n s

Gir en ny tyding et annet resultat? Håper på svar.

Mikrofilmene av FT1900 er skanna, men foreløpig ikke lagt ut på internett. Jeg legger ved det aktuelle bildet her. For meg ser det ut til at Claied er riktig transkribert.

post-5-0-04140300-1318424429_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det ser ut som Claied er riktig. Merkelig.

Men, ut fra det jeg ser av miniatyrbildet, så er de to, Karl og Petra, gift. Er noen enig i det? Det står ugift i 1900-tellinga.

Det kan være et spor for meg hvis de er oppført som gift. Håper på svar igjen.

Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det ser ut som Claied er riktig. Merkelig.

Men, ut fra det jeg ser av miniatyrbildet, så er de to, Karl og Petra, gift. Er noen enig i det? Det står ugift i 1900-tellinga.

Jeg deler din oppfatning!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Statsarkivet i Kristiansand har vi dessverre ikke noen gode arkivkilder over reisende rundt 1900 (i politi-, lensmanns- eller fogdearkivene). Det kan godt hende at opplysninger om paret finnes et eller annet sted i arkivene våre etter offentlige organer, men da kan det bli tidkrevende å undersøke. Det er synd at det står "ugift" i avskriften av folketellinga 1900 når det vitterlig står "gift" i originalen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider