Gå til innhold
Arkivverket

Trondheim ft. 1910; Grete Hoff

gunnar andre myhre
 Del

Recommended Posts

Hei

I FT. 1910 for Trondheim finner jeg denne familien. http://da.digitalarkivet.no/ft/person/pf01036806017919/ Grete er enke med sønnen Arne. Arne er også oppgitt i Stokksund hos besteforeldrene samme telling. http://da.digitalarkivet.no/ft/person/pf01036822000405/

Så er mitt spørsmål; Vilken Hoff var GRETE gift med som var far til Arne? Dagny Hoff i Stokksund er utredet og er født etter at Hr. Hoff var død og Hr. Hoff er IKKE faderen der selv om Dagny er oppgitt HOFF.

Arne, født 2/2-04 Trondheim er også oppgitt i Bytellingen 1 Nov. 1925 for Trondheim, men ingen far er oppgitt der heller.

Kanskje flere hoder tenker bedre en mitt i denne saken.

Gunnar Andre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Til alle sammen, Anne, Carsten, Ann-Mary. Tusen takk.

Løsningen kom med Karls dødsfall. Da har jeg familien hans, HOFF i min base, og de er innflyttere fra Horrig.

TUSEN TAKK.

Men fortsatt skjønner jeg ikke sammenhengen i linken til Stokksund, hvor Arne står oppført som dattersønn. Der er det da ikke noen OLE LARSEN BORAAS ? ( oppgitt som morens far )Men det kan jo være at hennes MOR er gift på nytt da.

Gunnar Andre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 7 måneder senere...

Hei

Grethe Olsdtr. ble født den 28. mars 1878 (utenfor ekteskap) i Vanvikan i Leksvik, og foreldrene var Andrea Johnsdtr. Kragmo (f. 1853), og ungkar Ole Larsen Boraas fra Stjørdal. Se dåp i Stranda kirke den 17. mai 1878. Har ikke klart å finne mer om hvem denne Ole var.

Den 28. juli i 1880 fikk Andrea tvillinger med ungkar Kanelius Zachariassen Heggen (f. 1857): Anders og Johan Arnt.

Kanelius ble senere gift med ei annen jente, og hele familien dro til Amerika i 1883. Der ble Anders kalt Andrew Heggen og tvillingbroren het John Heggen.

Den 30.12.1882 flyttet Andrea til Bjørnør (Stoksund), og hun giftet seg med Kristian Isaksen Bjørkan den 25.11.1883.

Grete bodde imidlertid hos sin mors familie på Lille Kråkmo til 1893. Da flyttet hun til Stoksund, for hun skulle konfirmeres der.

Hun benyttet navnet Borås ved vielsen i 1903, kalte seg deretter Hoff før hun giftet seg pånytt i 1912 med Anders Hjelmen. Hun døde i 1932, ble gravlagt på Lademoen kirkegård den 13. okt. 1932.

Dette var litt om Grethes opphav, men hvor kommer navnet Hoff inn ? Hennes første ektemann Karl Johan Johnsen var jo sønn av Sivert Johnsen Stavnemyr ?

mvh

Gunnar M.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Gunnar.

Karl Johan er riktignok sønn av Sivert Johnsen Stavnemyr, men Sivert brukte senere navnet HOFF, som også hans bror Ingebrigt gjorde. Begge brødrene er å finne i Trondheim senere og alle deres barn bruker HOFF som etternavn. Brødrene kommer fra Horg, Støren pr.g. og far er oppgitt John Sivertsen Hovind.

Karl Johan bodde faktisk i min oldefars hus i Hanskemakerbakken 2, i FT. 1900, sammen sin svoger Oskar Andersen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider