Gå til innhold
Arkivverket

Skatteregnskaper 1660-1735

Olav Bonesmo
 Del

Recommended Posts

Arbeider med koblingen eier/driver for gårdsbruk i Romsdal otting for perioden 1610-1735.

Skatelistene er tilgjengelig på nett fram til 1660 - Så spørsmålet mitt er: Er det planer om å legge ut tilsvarende stoff for tiden etter 1660?

Olav Bonesmo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arbeider med koblingen eier/driver for gårdsbruk i Romsdal otting for perioden 1610-1735.

Skatelistene er tilgjengelig på nett fram til 1660 - Så spørsmålet mitt er: Er det planer om å legge ut tilsvarende stoff for tiden etter 1660?

Perioden 1661-1686 dekkes av stiftamstueregnskapene, som vil bli publisert om kort tid - forhåpentigvis i løpet av måneden (vi driver med etterskanning av sider som manglet på mikrofilmene).

Senere skattelister finnes i fogderegnskapene. Den mikrofilmede delen - fram til 1690 - er planlagt publisert i løpet av 2012-2013. Det er også foreslått i Arkivverket, men ikke endelig besluttet, å digitalisere fogderegnskapene etter 1690. Siden disse ikke foreligger på mikrofilm, vil dette være et tidkrevende arbeid med skanning fra original. Dersom det blir besluttet å gå videre med fogderegnskapene, vil det trolig bli i bolker på 10 eller 20 år ad gangen for hele landet, framfor å ta embete for embete gjennom hele 1700-tallet. Jeg tror det uansett vil gå en del år før vi er kommet så langt som til 1735.

I denne sammenhengen vil jeg også gjøre oppmerksom på at prinsippene for føring av skattelister endret seg mot slutten av 1600-tallet og ut på 1700-tallet. I alle fall er dette min erfaring med fogderegnskapene for Jarlsberg grevskap. Derfor er det ikke sikkert at skattelistene etter 1700 er den kilden som egner seg best til ditt formål. Du vil kanskje være tjent med et besøk på Riksarkivet, slik at du kan foreta stikkprøver i materialet utover på 1700-tallet og vurdere hvor nyttig det er for deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svaret Kristian - svært positivt at perioden 1660-86 er på gang, og ventes klar så nært fram i tid.

For ottingen jeg arbeider med har jeg fotografert matriklene for dette området fram til 1730, og det ser faktisk ut som om det blir overlapping mellom regnskap/matrikler i 1685.

Et diskret hurra, og sysselsettingen for senhøst/tidlig vinter er sikret!

Mange takk!

Olav Bonesmo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.