Gå til innhold
Arkivverket

Finnes skifte etter toller Johan Høyer - død 14.7.1726 i Moss ?


Leif Salicath
 Del

Recommended Posts

Jeg ser at noen skifter fra den tiden for Moss finnes under Fredrikstad byfogd, men det ser ut som om det er relativt få. I alle fall har jeg ikke funnet skiftet etter Johan Høyer som det finnes litt informasjon om, bl.a. at han var ganske velstående.

 

Han var bl.a. gift med Maren Arntsdatter 1656- datter av trelasthandler i Chra. Arnt Torstensen.

 

Leter jeg på feil sted ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tar med litt historie omkring toller Johan Høyer:

 

I 1716 ble Johan Høyer tilkjent 800 rdl. i erstatning for skader på hans eiendom i Moss under krigen med svenskene.

 

Den 23 aug 1714 måtte han møte i retten i Moss, innstevnt av hr. Thillinger og Niels Thune, resp. inspektør og forvalter på Moss jernverk for "Æresfornærmelse". De hadde sammen med Henrich BertelsenThaulow, overstløytnant Fien, Tolder Høyer, Ole Poulsen Grønvold, Poul Poulsen Grobbe og kontrollør Chistopher Henrichsen vært i et drikkelag ombord hos skipper Naning Peters i den Hollandske skuten "De 3de Brødre".

Tonen hadde ikke vært fin og Høyer hadde kalt Thune "en lang rekel" og Thillinger "en tyk Vom" og ytret om Hr. Thaulow, "at Skriveren havde ikke dømt retferdig mellom hannem og Kontrolløren", derfor skulle Djevelen bestte hannem. På slutten skjelte han dem ut for "Hundsvotter og Skorcker alle sammen".

Den 13 nov 1714 fremla Høyer en lang utredning om at han var så beskjenket at han ikke husket noe av det han hadde sagt og trakk tilbake alt det hadde sagt.

Han tilbød seg å betale 10 rdl. Courant til de Husarme og ble ilagt en mulkt på 5 rdl. til utdeling til de fattige.

 

I Moss Bys Historie bind 2 s. 75-76 og s 123 er Johan Høyer nevnt, bl.a. at han ikke var fra Moss idet Kongen forsøkte å unngå ansettelse av folk med sterk tilknytning til stedet for å unngå korrupsjon. Han ble den første borgerlige eier av Fuglevik (Fuglevik på Jeløy).

 

Han må ha vært meget formuende, ikke minst ut fra erstatningen nevnt ovenfor på 800 rdl. som er omtrent det dobbelt av alle skatteinntektene for Moss i et helt år.

 

Han var toller ikke bare for Moss, men for Kråkstad og Son også. Av ovenstående kan vel leses at han bodde på Jeløy. Om det er Moss bysogn eller Moss landsogn, vet jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.