Gå til innhold
Arkivverket

Oppslag i Hornnes Gard- og ættesoge

Stein Norem Wisted
 Del

Recommended Posts

Kan noen slå opp i ættesogen for Hornnes under Tønnesland. Jeg leter etter en søskenflokk som visstnok skal være derfra. Deres far het Jon og deres mor het Johanne Olsdtr f.ca. 1720 d. 1793 i Finsland. Barna var

Ole f.ca. 1740 - 1811 (Ø. Watne, Holum)

Anne f.ca. 1740 - 1781 (Hæråsen, Finsland (rettet))

Anders f.ca. 1741 - 1798 (Ø. Watne, Holum)

Todne f.ca. 1753 - 1813 (Folldal, Finsland)

Lars f.ca. 1756 - 1790 (Ø. Watne/Folldal)

Står det noe om noen av disse under Tønnesland ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. Jeg lurer på hvor opplysningne om Tønnesland i Holumboka kommer fra. Kan det være en feillesing for Jon Tønnessen ?

Jeg leter videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det siste er ikke gått å si, men jeg bladde igjennom Bjellandboken, der har vi også Tønnesland nemmelig, men ingen passende Jon der heller.

Hva henviser du til, skifter eller hva? skal innom SAK på mandag, kan sjekke Tønnesland både i Hornnes og Bjelland til deg. Vent litt, er det Tønnesland i Hægeland foresten? nå ble jeg i tvil?

Torleif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

L.nr 361 bnr. 6/6 Austre Vatne var eid av Marte Ingebretsdatter og mannen Tomas Torgjesen Undal. Tomas sølte bort verdier og pantsatte det meste, og i 1788 gikk bruket på auksjon. Margrethe Larsdatter på nabobruket kjøpte det, men solgte videre året etter til Lars Jonsen Tønnesland i Hornnes. Tomas og Marte bodde på bruket, for da hun døde i 1797, eide de en liten stue med kjøkken. Tomas døde i Mandal. Lars Jonsen døde i 1791 og bruket gikk til broren Ole Jonsen 1740-1811 gm. Inger Syversdatter 1736-1802.

Det var opplysninger fra Holumboka. Det bør vel finnes papirer på det kjøpet siden Holumboka plasserer kjøperen på Tønnesland? Men Lars behøver jo ikke være født der...

Mvh

Linda

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den Anne du nevner død i 1783 på Hæråsen, Hæråsen er jo i Finsland.

Torleif

Ja, jeg skrev nok feil, det er selvsagt i Finsland.

Men med tipset fra Linda om salget av A. Watne i 1789, fant jeg hvor Tønnesland kommer fra :

http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-tl20080604320509.jpg venstre side, nederst.

Der står det om Lars Jonsen Tønnesland som kjøpte godtset. Det må være der det kommer fra. Men som Linda også sier, det betyr ikke at Lars (og søsknene) var født på Tønnesland, selv om Holumboka sier det, riktignok "var fra Tønnesland" eller noe i den retningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noe jeg skal kikke etter på Statsarkivet her i byen? Må innom der i allefall på mandag, trolig også torsdag.

Torleif

Takk for tilbudet, men det som kanskje kan løse det er militære lister fra ca. 1760-1765 for å se hvor de to eldste guttene er innrulert. Det er ihvertfall såkalte "hovedlegds mantallsruller" for Rogaland som lister alle unge menn, hvor de er født og hvor de oppholder seg. De har vært gull verdt for å løse andre problemer.

Men det tar nok for lang tid å lete gjennom dem. Men hvis det er mulig å finne ut om de finnes for Agder hadde det vært fint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider