Gå til innhold
Arkivverket

DIS og Riksarkivet

Karin Moen  Oslo
 Del

Recommended Posts

Spennende!

"Min" representant må i så fall være sorenskriver Andreas Aa. Kiønig fra Grue i Hedmark. I hvert fall hvis vi legger vekt på oppvekstby + en hell drøss aner på morssiden. På farssiden havner vi i Salten i Nordland, og de rakk jo aldri å sende noen sørover...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sendt en melding til en av etterkommerne av Jonas Rein. Jeg regner med at han vil ha inn disse opplysningene - og det ville han og da sender jeg inn opplysningene om Jonas Rein.

Mvh. Johan Arthur Hansen post-208-0-09305400-1318600169_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg har sendt inn informasjon om Elling O. Walbøe frå Ørskogi M&R. Nokså god informasjon i ætteboka for Ørskog, men eine barnebarnet etter Elling har eg ikkje fått spora: Hans Rasmus Carolussen Land f.1836, gift 1862 med Ingeleiv Martinusdtr Eidhammer, Tresfjord (Vestnes kommune), dei var brukarar på Eidhammer.

Eg sender gjerne stafettpinnen vidare til den som har Vestnesboka (Gards- og slektshistorie for Vestnes - Tresfjord).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er jeg i Dublin og klarer ikke helt å kopiere linker med min ipad, men på min hjemmeside under menyen til venstre står det 1814. Der er det en bok med etterkommere av noen og tyve eidsvollsmenn.

Dobbeltarbeid er jo alltid unødvendig :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg har sendt inn informasjon om Elling O. Walbøe frå Ørskogi M&R. Nokså god informasjon i ætteboka for Ørskog, men eine barnebarnet etter Elling har eg ikkje fått spora: Hans Rasmus Carolussen Land f.1836, gift 1862 med Ingeleiv Martinusdtr Eidhammer, Tresfjord (Vestnes kommune), dei var brukarar på Eidhammer.

Eg sender gjerne stafettpinnen vidare til den som har Vestnesboka (Gards- og slektshistorie for Vestnes - Tresfjord).

Hans og Ingeleiv hadde ein son Kristoffer med etterslekt. Kanskje like godt å halde det samla. Om du synes det er greit set eg opp ei liste over dei eg finn etter Kristoffer og sender til deg. Ser ut som eg må bruke både Tresfjordboka, Skorgenboka og Tomrefjordboka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan være med på Poul Thorsen Harildstad som (etter 1794) bodde i Nord-Fron.

(Det er ogå et par bokartikler, så jeg er litt usikker på hva bør være med ?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan være med på Poul Thorsen Harildstad som (etter 1794) bodde i Nord-Fron.

(Det er ogå et par bokartikler, så jeg er litt usikker på hva bør være med ?)

Det ser ut til at DIS og Riksarkivet i første omgang berre ber om nøkkeldata (namn, år, slektskapsforhold), men dei nemner også at bilder og utfyllande informasjon kan vere interessant i neste omgang. Eg sendte i allefall inn både nøkkeldata og merknader frå ætteboka (bustad, yrke etc). Sjølv trur eg iallefall at slik utfyllande informasjon kan gje eit meir levande bilete av det unge demokratiet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan jo være artig for oss etterkommere av eidsvollsmenn å få hjelp av andre i slektsforskingen. Men jeg trenger hjelp til å se hva som helt er poenget eller formålet med å samle inn og legge ut data om alle disse etterkommerne som fri informasjon på nettet ? Er det noen spesielle historiske eller samfunnsmessig interessante formål ? Andre gode hensikter ?

Hilsen Hans

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er jeg i Dublin og klarer ikke helt å kopiere linker med min ipad, men på min hjemmeside under menyen til venstre står det 1814. Der er det en bok med etterkommere av noen og tyve eidsvollsmenn.

Dobbeltarbeid er jo alltid unødvendig :-)

Dette er et flott arbeid, men jeg kan ikke se at den har med kildehenvisninger (og heller ikke stedsnavn på veldig mange av personene). Selvom Bergwitz helt sikkert gjorde et utmerket arbeide, så må det jo gåes gjennom og kildebelegges.

Men den er jo et flott hjelpemiddel, på samme nivå som en bygdebok eller en slektsbok hvor kildehenvisningene ikke er nevnt.

Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig med Hans. Enkelte kan jo ha flere hundre etterkommere.

Skal det som fremkommer, feks legges inn i en søkbar database ?

Vi bør jo få info om hensikten, ikke bare det at det er jubileum om 3 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke noe problem med å forstå at noen ikke helt forstår hensikten med dette prosjektet.

Jeg mener det rent historisk ville vært mer interssant å kartlegge alle valgmenn, altså de som var med på å velge representantene.

Hvem var de? Hvorfor ble de valgmenn? Hvilke posisjon hadde de i samfunnet og hvorfor?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan jo være artig for oss etterkommere av eidsvollsmenn å få hjelp av andre i slektsforskingen. Men jeg trenger hjelp til å se hva som helt er poenget eller formålet med å samle inn og legge ut data om alle disse etterkommerne som fri informasjon på nettet ? Er det noen spesielle historiske eller samfunnsmessig interessante formål ? Andre gode hensikter ?

Hilsen Hans

Om en har lest gjennom linkene det vises til så er det ikke snakk om å legge ut opplysninger om levende personer: http://www.eidsvollsmenn.no/personvernet

Det sies også at det holder med å ta med folk reg. i FT 2010. http://www.eidsvollsmenn.no/ofte-stilte-sp%C3%B8rsm%C3%A5l

Vi vil da kunne følge Eidsvollsmennene deres liv og etterkommere ca i en 100 års periode slik jeg ser det. Synes dette er et spennende prosjekt som i tillegg til å fortelle historien om hvordan det gikk med Eidsvollsmennene også gir oss vanlige slektsinteresserte mulighet til å delta om et felles prosjekt som vil være med å fremme historie og slektsinteresse. Hva vi skal med historie, med biografier om avdøde personer som har vært med å påvirke vår historie kan saktens diskuteres, det er forskjellige meninger om det.

Synes dette er et flott og spennende tiltak av Riksarkivet i samarbeid med DIS fremfor 200 års markeringen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Norsk slektshistorisk forening er allerede igang med det som for meg synes å være det mest interessante, nemlig følgende: "kartlegge anene tilbake til oldeforeldregenerasjonen samt eidsvollmennenes hustruer med foreldre, søsken med ektefeller og barn med ektefeller i første generasjon." Se lenke: http://genealogi.no/content/eidsvollmennenes-aner-og-n%C3%A6rmeste-slekt-%E2%80%93-som-bokutgivelse

Det skjer forhåpentligvis en samordning av disse to prosjektene.

Hilsen Hans

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sett litt på avstand, synes det klart at DIS-Norge og Norsk Slektshistorisk Forening har helt adskilte tilnærminger til det å gjøre noe ut av 1814. Kan det være at det er langt viktigere for DIS-Norge å få umiddelbar mediaomtale enn å forske fram ny kunnskap først?

Uansett virker det ikke som våre to landsdekkende foreninger lar seg samle helt enkelt, ei heller i denne saken. I grunn et tankekors gitt det foreliggende tema. Det norsk-amerikanske miljøet her i Seattle (Leif Erikson Lodge i Sons of Norway) har uansett unisont adoptert i sitt motto at man (alle som en) skal holde det gående til Dovre faller. Så får man se hvilket troll som eventuelt måtte sprekke først.

Betenkt hilsen

Are

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er flott å se forskjellen på våre to største foreninger. Det gjør det enkelt å velge. Og slik er det vel for alle håper jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider