Gå til innhold
Arkivverket

Isak Andersen Skageflaaen født ca 1726

Sigrun Knutrud
 Del

Recommended Posts

Finnes det kirkebøker for Norddal/Sunnylven/Geiranger tidligere enn 1736? Det er usikkert hvilken Anders som er Isaks far: Muligens Anders Ingebrigtsen Møll (Grande, Horski)eller en Anders Knutsen. Moren skal være Synneve Isaksdatter Schaare fra Stryn, f.ca 1683, død 1783 i Geiranger (100 år gml). Isaks fødsel og foreldrenes vielse ville forhåpentligvis kunne gi oss et svar. Er det mulig å få hjelp til å finne ut av dette? Mvh Sigrun knutrud

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Ivar!

Takk for at du minner om denne fine oversikten over alle skannede kirkebøker! Det står også generelt at NESTEN alle er skannet inn, så jeg kunne jo HÅPE på at det finnes noen som ikke er tilgjengelige på digitalarkivet......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eit håp kan også vere at området du leitar i låg under eit anna kyrkjesokn tidlegare, men det er vel ikkje det som er forklaringa her, trur eg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det håpet er nok fåfengt. Geiranger og Sunnylven låg under Norddal til dei vart eige prestegjeld. Geografien i området tillet ikkje så mykje grensejustering, bortsett evt. i grenda i Langedalen som ligg over grensa mellom Hornindal og Sunnylven. (Men det var ikkje desse gardane som var aktuelle her.)

"soknehistorikken" er vel eigentleg det gamle oversynet over mikrofilma kyrkjebøker. Med visse unnatak alt fram til tidleg 1900-tal. Evt. unnatak kan ein lese frå manglande nummer i protokollnummera. Dersom den første er nr. 2, så tyder det på at nr. 1 var så skrøpeleg at dei ikkje fekk filme. (Men kan vere skanna no.) Her er den første nummer éin (519.A01), så då er det klart nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk til Ivar for utfyllende forklaring på oversikten over kirkebøker. Jeg har heller ikke funnet Isaks konfirmasjon. Han kan jo ha blitt konfirmert i et annet sokn, idet jeg ser at noen er oppført å være i tjeneste et annet sted enn der de bor da de ble konfirmert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var litt ymse med føring av konfirmasjonslister på 1700-talet. Det er ikkje sikkert Isak eller årgangen hans vart innført.

Men ja, han kan vere konfirmert i eit anna sokn - og då er det mange å velje mellom (kanskje med manglande innføring....)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Isak Andersen Skageflå sin far var Anders Knudsen Hysket (Horski). Det er desverre feil i bygdeboka. Prov for det finn vi i dette skiftet på Helsem i Stranda i 1767 etter "afg. unge pige Ragnilde Larsdatter"

Permanent sidelenke: http://arkivverket.no/URN:sk_read/24563/382/

Arvingar er 1 morbroder Anders Knudsen død og efterladt sig 6 børn, 1 sønn Knud Andersen Sylteviigen myndig, 2den søn Ole Andersen Lien myndig 3de søn Isach Andersen Schaggeflaaen er myndig, 1 datter Anne Andersdatter gl 30 aar med formynder broderen Ole Andersen Lien, 2de datter Margrethe Andersdatter gift med Ingebrigt Horvedag, 3de datter Christi Andersdatter er ligesaaa gift med Madviig.

Margrethe Andersdatter sin mann, Ingebrigt Horvedrag, var son til Anders Ingebrigtsen Grande. Så det skulle også utelukke Anders Ingebrigtsen som far til denne barneflokken.

Vi ser i skifteprotokollen at der opprinneleg har stått "Helsem i Sundelvens Skibreede". Dette er i nyare tid retta til både Helset i Sunnylven og Helsem i Dale. Det siste er nok det rette i og med at begge vurderingsmennene, Christen Langeloe og Zerque Helsem er frå Stranda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for informasjon om skiftet Tor, har jobba mye med de to søskenflokkene på Grande og Hyski uten å finne noen endelige bevis for at Anders Knutsen var far til Isak, Knut og Margrete. Nå dukka det jo opp flere søsken i tillegg, slik at man kanskje kan komme nærmere opphavet til Anders.

Når det gjelder Ragnhild Larsdatter er det vel begravelsen hennes her: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=15975&idx_id=15975&uid=ny&idx_side=-69

"Dec. d: 1. begravet Tøs? Ragnild Larsdatter fød y Emedalen. gl. 48 aar."

Ole Andersen blir gift for andre gang her: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=15975&idx_id=15975&uid=ny&idx_side=-83

"Octob: d: 26. blev trolovede Enkemand Ole Andersen Ophaulien /:efter at skifte var holdet efter hans afdøde hustrue Gullov Knutsdatter:/ og Pigen Maren Olsdatter. At disse ej ved i forbudne leed beslægtede og ej med andet ægteskabs baand befattede caverede disse ? forlovere. Knud Iversen Setter. Erich Svendsen Hagen."

mvh Pål

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 11 år senere...

Jeg kobler meg på denne strengen etter 12 år .....

"Isak Andersen Skageflå sin far var Anders Knudsen Hysket (Horski)"

Isaks bror Knud Andersen Sylteviigen var min tiptip-oldefar.

I 2011 skrev du til min (nå avdøde) bror: "Anders Knudsen Korsbrekke, 3 år i 1701, er

den eneste Anders Knudsen som passer i Sunnylven manntall 1701.

Kona var fra Stryn, så det kan hende Anders kom utenbygds fra også

Spørsmålet mitt er om det er fremkommet noe nytt i løpet av disse 12 årene

om forfedrene til Isak (og Knud) ??

Mvh

Nils Johan Liaaen

nils.j.liaaen@mimer.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider