Gå til innhold
Arkivverket

Noen som vet hvilket skip?


Andrea Hånes
 Del

Recommended Posts

Min oldefar dro til Amerika i 1913. I følge denne lenken dro han med skipet Oslo. Jeg har prøvd å finne dette skipet, men i følge lenken skal det tilhøre Allan line, mens jeg finner bare "Oslo" under Wilson line. Er det noen som kjenner riktig skip? Personen det gjelder er forresten Kristian G. Johnsen Einarsdal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du i listen fra Trondheim bare søker på 'Salmo', ser du at skipet blir benyttet av flere 'linjer': Cunard, Dominion, Allan, American, Anchor og Stjerne. Jeg tror ikke skipet skiftet eier hver gang det ble satt i trafikk av forskjellige linjer.

 

Du finner det samme med skipet 'Oslo', men hva skipet heter når det står 'via Oslo' eller 'over Oslo/Xiania' er jeg usikker på.

 

Jeg tror forøvrig at du har funnet riktig eier til skipet og 'Wilson Line' eier, ifølge opplysningene på Norway Heritage, også Salmo. http://www.norwayher...o&Submit=Submit

 

Type Ship Shipowner or operator_____ Built__ Norwegian departures______________________________ Transatlantic voyages

S/S Oslo Wilson Line, Hull, England__ 1906__1906 1907 1908 1909 1910 1911 1912 1913 1914 1915___1906 1907 1908 1909 1910 1911 1912 1913 1914 1915 1916 1917

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For norske emigranter som ikke dro til Amerika med skip direkte fra Norge, så var den engelske Wilson Line's kombinerte laste- og passasjerlinje mellom norske havner og Hull på østkysten av England det aller viktigste reisealternativet.

Wilson Line opererte en egen linje fra Christiania (muligens også via Krsand) til Hull, og en annen linje fra havnene på Vestlandet mellom Trondheim og Stavanger til Hull. Disse Nordsjølinjene hadde opptil flere avganger ukentlig.

Det er vel et par år siden sist jeg sjekket på Norway Heritage, og mener å huske at det ikke fantes eksakt informasjon der om hvilket skip som hadde avgang en bestemt dato/uke i et bestemt år.

De viktigste oversjøiske linjene hadde egne opplegg som besørget sine Amerikapassasjerers transitt fra Hull med jernbane til Liverpool, der Amerikadamperne seilte ut fra ukentlig.

 

Jeg fant f.eks en annonse i Stavanger Aftenblad i 1898 som reklamerte for Cunard Linien. Her heter det bl.a. "Cunard Linien's Passagerer slipper i Hull fri for det store Besvær at aabne sine Kasser og Kufferter for Toldeftersyn i England. Dette er en overordentlig heldig Ordning, som ikke kan skattes høit nok...... Cunard Linien's Passagerer bliver i Liverpoolo modtagne af Companiets Agenter, der med Heste og Vogne gratis kjører dem, saavel til Hotellet som fra Hotellet til Dampskibet, naar det skal reise. Denne nye Ordning vil spare Passagererne for meget Besvær og Omkostninger..."

Mvh Magne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.