Gå til innhold
Arkivverket

Breim, N.fjord: Peder Danielsen på Skrøppa


Kjell Fredly Smøla
 Del

Recommended Posts

Hei!

 

Denne Peder Danielsen er å finne som oppsitter el. leilending på gården Skrøppa ved manntallet 1701:

 

http://arkivverket.no/URN:db_read/ft/38456/169/?size=big&mode=0

 

Alderen er oppgitt å være 52 år, altså født ca. 1649. Han hadde Anders "tiener" på gården, ellers er ingen barn nevnt. Men i bygdeboka, "Soga om Gloppen og Breim" bind 5, side 121 står det dette om denne brukeren:

 

"Peder Danielsen, d. 86 år g. 1732, brukte i 1671 1 laup. G.m. (enkja) Barbara (Tordsdtr.), d. 51 år g. 1692, g. 1694 m. 2: Helga Tordsdtr. Ø. Sætre, d. 103 år g. 1717. Sonen Anders, f. 1688, var til sjøs i 1711. Sonen Absalon gift til nr. 5, Øvreset."

 

Under den neste brukeren, Lars Jakobsen, som fikk skjøte på 1 laup av Absalon Finde i 1709 står det dette: "Peder klaga på kjøpet og meinte at han var den næraste til å løyse bruket då han hadde vore brukar i 38 år." Det er nok derfra det er klart at Peder var bruker av 1 laup i 1671.

 

Og Peder var i alle fall ikke bruker der ved prestemanntallet i 1664-66, for da står det at gårdmennenes el. oppsitternes navn på "Skreppe" var Knud, Abel og Morten.

 

Under Øvreset står det i 1701 at en av brukerne var den 29-årige Absalon "Peer"sen, altså var han bruker der i samme tid som Jon Pedersen, som er oppgitt å være 66 år gammel. Absalon var gift med Jons datter Helga.

 

Ved søk etter Peder Danielsen så finner jeg en med dette navnet under Veiteberg i Jølster som kan passe med alderen, han var født ca. 1647, men om det kan være den samme mannen aner jeg ikke. At han ikke var fra Skrøppa er vel ganske sikkert.

 

Tar gjerne imot forslag på hvem Peder Danielsen var sønn av og/eller hvor han kan være kommet fra. :)

 

Mvh. Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg har ikkje noko svar til deg - eg har berre konstatert at der ikkje er andre passelege kandidatar i Manntalet 1664-6, verken i Sunnfjord eller Nordfjord, enn han på Veiteberg. Har du spurt Jølster-spesialisten Yngve Nedrebø?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg har hatt han på Veiteberg som kandidat, men har ikkje sjekka aktuelle skifte - ser i databasen at der er nokre Daniel'ar i den gamle tida, men ikkje på Veiteberg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, han kan være en god kandidat for så vidt, også aldersmessig, men jeg er ikke sikker. Men nå har jeg sendt en forespørsel til Yngve som du foreslo, så da får jeg se hva han svarer på den :)

 

Mvh. Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Løfter fram denne igjen!

 

Jeg lurer fremdeles på om denne Peder Danielsen på Veiteberg i Jølster kan være den samme som Peder Danielsen på Skrøppa i Breim. Men jeg har ikke kommet lenger, så jeg tar gjerne imot tips.

 

Mvh. Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.