Gå til innhold
Arkivverket

Skjøte & delekontrakt 1841

Marius Holm Enerud
 Del

Recommended Posts

• 4 uker senere...

Kan begynne på første delen :

Skjöde No 4 Ro 48 1841 Skilling Species.

Underskrevne Christopher Christophersen gjör vitterligt : at have solgt, ligesom jeg herved skjöder og overdrager til Hr. Preprietair Peter Schaû og Lensmand Böhn 1/16 Part eller 15/32 ......... af, den mig med Bÿgsel og landskyld tilhörende Part af Gaarden Wægstad i Ullensager Præstegjeld der i den gamle Matrikel staar ûnder No 46. For 7 1/2 Les ...... /: i den nÿe Matrikel i Skÿld utav 83 sk. og er den omforenede Kjöbesûm 100 spdr. Eet Hûndrede Dalere norske Species mig ûdbetalt.

Bemeldte Sextendepart der findes beskreven i en, nû til Thinglæsning indleveret, Delecontrakt af Dags Dato, skal saaledes herefter tilhöre Velbemeldte Kjöber med den (etat), hermed jeg hidtil har eiet samme, fölgelig ogsaa med Eiendomsret over det Sködende Vanddrag (?) dog at de, som strax kan disponere over det hele, svarer offentlige Udgifter deraf i Forhold til Skylden fra dette Aars Begÿndelse hvilke Udgifter dog indskrænke sig til, hvad Fogden og Tiendetagers have at oppebære.

Forestaaende, nû oplæste skjöde bekræftes med Haand og Seigl i 2 de af mig tilkaldte Vidners overvær.

..............., Thingsted den 20 de Jûli 1841.

Christopher C. .............. (: L. S:/ Til Vitterlighed F. Christophersen. Christian ................. Øvre Romevåges Overformÿnderen har Intet at bemerke ved dette Skjödes Thinglæsning.

............. Fattigkassens tilkommende 1/4 ..........., 30 Skilling betalt J. Hansen. -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mer :

Delecontract.

Da jeg Christopher Christophersen har solgt til Proprietair ......... og Lensmand Böhn 1/16 Part - en sextende Part - af min eiende Andel i Gaarden Wægstad. M. No 46 i Ullensager Thinglaûg, af Skÿld 1 skld r (?) 83 skilling er bleven forenet med velbemeldte kjöbere, at der til den solgte Part skal bestaa i et Stÿkke af Fæhagen og er saaledes begrændset og ved Delepunctet mærket :

Den tager sin Begÿndelse ved Ekkornrûd Broe og fölger Bækken som delen imellem Vægstad og Uchesets Eiendom i sÿdvest ned til en stor Gran nedi Dalen, hvorfra det gaaer atter igjennem en Dal efter Midten af en Mÿr i Vest og til en Gran ved den rotelagte Vei, som förer til Lûnd hvorfra Delelinien fölger Delegjærdet imellem Vægstad og Aaûs (?) Fæhaûger igjen ned til Ekkornrûd Broe, saaledes at Stÿkket bliver i Form af en Trekant. At vi samtlige ere forenede dette Dele, som stedse skal blive staaende ûforandret og ûpaavirket af os og Efterkommere, erklæres herved under vore Hænder og Seigl i Overværelse af 2 de af os tilkaldte, medûnderskrivende Vidner.

........ den 20 de April 1841

Christopher Christophersen m.p.P (med påholden penn) L.s. P. Skoû L.s. H. Böhn L.s. Til Vitterlighed H. Olsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk igjen for hjelpen, Sven!

Jeg har noen innspill:

1. I setningen: "saaledes at Stÿkket bliver i ......... af en Trekant."

Kan det her være "Form" som skal stå i denne setningen?

2. "Gran ved den ....... lagte Vei"

Kan ordet være "Rotelagte"?

Mvh

Marius H Enerud

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for utfordringa Marius, var interessant å løse. Ja, ser ut som det stemmer med Form og rotelagte, så jeg har redigert og lagt det til.

V.h. Svein

Lenke til kommentar
Del på andre sider