APNilsen Skrevet Oktober 16, 2011 Del Skrevet Oktober 16, 2011 Hei hei, Jeg lurer på hva dødsårsaken er for Anders Olsen og Johannes Andersen, No. 20 og 22 på venstre side: "Død af ___". Det bør ikke være så vanskelig siden ordet finnes mange andre steder, men kanskje siden jeg ikke har norsk som morsmål kan jeg ikke tyde dette. Tusen takk! http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7445&idx_id=7445&uid=ny&idx_side=-133 Mvh Adam Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Aud Sandbu Skrevet Oktober 16, 2011 Del Skrevet Oktober 16, 2011 Cholera Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
APNilsen Skrevet Oktober 16, 2011 Forfatter Del Skrevet Oktober 16, 2011 Takk, Aud. Jeg lurer også på hva som står der bokstavelig--står det egentlig "Cholera"? Eller noe som "Cholerad"? Jeg tviler ikke på tolkningen din, men er bare interessert i om det er noe gammelt navn for kolera som står der. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Aud Sandbu Skrevet Oktober 16, 2011 Del Skrevet Oktober 16, 2011 Slik jeg leser det, så står det Cholera. Det du leser som en d er bare en "svung" som fortsetter oppover på slutten av a'en som er en "trang" variant av den du ser på vedlagte bilde. Ellers er det fint om andre også kan komme med synspunkter! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
APNilsen Skrevet Oktober 16, 2011 Forfatter Del Skrevet Oktober 16, 2011 Ja, det må være riktig. Noen få sider tidligere, på høyre side, No. 16, er det tydeligere at det står "__lera". Jeg har bare aldri sett en sånn "C," som ligner "G" med en punkt i midten og en sving på toppen. Presten skriver ikke "C" sånn andre steder. http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7445&idx_id=7445&uid=ny&idx_side=-132 Tusen takk igjen, Aud. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Aud Sandbu Skrevet Oktober 16, 2011 Del Skrevet Oktober 16, 2011 Presten skriver ikke "C" sånn andre steder. Det var kanskje god tilgang på altervin akkurat den dagen :rolleyes: Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
APNilsen Skrevet Oktober 16, 2011 Forfatter Del Skrevet Oktober 16, 2011 Haha--kanskje det! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Recommended Posts
Logg inn for å kommentere
Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn
Logg inn nå