Gå til innhold
Arkivverket

Noen som ønsker oppslag i Norges Geistlighet/prester?

Carsten Schanche
 Del

Recommended Posts

Tusen takk, Carsten.

Oldefar Frich er nå i boks, men hans mor har feil datoer. Hun ble selvsagt f. i 1810 og iflg. kb død 8.apr.1895 og begr. 16.

mvh

Leif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 måned senere...

Jeg har jobbet litt med å finne en tidligere lærerinne ved Frk C. Bonnevies Pigeskole i Kristiania. Navnet hennne er Fredrikke Bergh. Ved hjelp av flere andre er nå både hennes dåp, konfirmasjon og begravelse funnet. For å finne begravelsen, måtte jeg ta direkte kontakt med Uranienborg menighet, som ga meg en rask og god tilbakemelding.

Det jeg da også fikk vite, var navnet på presten som hadde begravelsen 22. august 1916. Hans navn var Eugène Hanssen.

Har du noen data på ham? Det jeg er mest interessert i, er hvor han var prest. Uranienborg? Gamle Aker? Flere steder?

Han var visstnok en veldig sosialt engasjert prest. Jeg vet at det ble stiftet et aldershjem som bærer hans navn like ved Ullevål sykehus i 1929.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk, dette er veldig flott! Da fikk jeg svar på det jeg lurte på, nemlig hvor han var prest i 1916.

Det var altså i Gamle Aker! De øvrige opplysninger som fulgte med, var også interessante!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 år senere...

Hei

Jeg er interessert i opplysninger om Ole Johnsen, sogneprest i Øksendal 1904 - 1923

Han ble født i Vegårshei  sogn(Gjerstad prestegjeld) 1852.  Student 1874 og cand theol 1887.

mvh Per Tore Solheim

Endret av Per Tore Solheim
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar.

Fødselsdato/år er feil oppgitt.  I henhold til kirkeboka for Vegårshei ble han født 29.2.1852, altså skuddårsbarn.  Denne "feilen" har jeg sett flere steder om han.

Ole Johnsen ble i 1904 utnevnt til sogneprest i Øksendal, der han bodde resten av sitt liv. Han ble gift med ei jente fra dalen, og fikk en sønn i 1905. 

Ole Johnsen må ha vært en ualminnelig flink mann, og hatt et utrolig pågangsmot.  Han ble den første student fra Vegårshei da han tok ex. artium i 1874.  Bakgrunnen hans var svært beskjeden: Foreldrene hans var inderster (losjerende) i hennes heim, en av de mange husmannsplasser som oppstod på denne tida. 

mvh Per Tore Solheim

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 måneder senere...

Hei Jan !

Nå er jeg hverken geistlig eller religiøs, men klokkere tilhørte vel ikke geistligheten. Noen oversikt over disse finnes vel neppe ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
 Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.