Gå til innhold
Arkivverket

Noen som ønsker oppslag i Norsk fangeleksikon - Grinifangene ? AVSLUTTET

Carsten Schanche
 Del

Recommended Posts

Takk skal du ha, Carsten. Jeg forstår at Grini var mentalsykehus forut for krigen, men det inngår vel ikke i ditt arkiv ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det står bare at Grini var planlagt som et moderne kvinnefengsel og var nesten bygget ferdig da invasjonen kom i 1940.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Carsten

Har du noe på Leif Larsen f. 28.07.1918 i V. Toten? Tror ikke at han var bosatt i V. Toten under krigen, faren hans var Emil Larsen som i 1918 var bosatt i Oslo.

På forhånd hjertelig takk! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Bente

16792. Olsen, Bjarne Normann, student, Bergen, f. 4-5-24. Arr. 3-8-44, til Bergen, til Grini 9-1-45 til freden. Illegal virksomhet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Carsten.

Leter etter min oldefar Johannes M. Solhaug (f: 20 Jan 1895, Berg, Østfold - 7 Okt 1975, Askim.

Var medlem og jobbet i Askim Arbeiderparti. Kom til Grini 9 September 1942?

Kan du hjelpe.

Fredrik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fredrik

Johannes Marinius Solhaug, driftsassistent, Askim, f. 20-01-95. Arr. 27-11-42, ovf. 09-12-42 Grini (f.nr. 5712), ovf. 20-03-43 Sachsenhausen (f.nr. 62915), til freden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 måneder senere...

Jeg leter etter min oldefar, Bernhard Adolf Sandom, noen ganger skrevet Sandom. Han ble tatt til fange og jeg bare tror han var på Grini. Håper du kan hjelpe, jeg setter utrolig stor pris på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Nordmenn i fangenskap 1940-45 finner jeg Adolf Sandem, arbeider, Ullensaker, f. 17-10-12. Arr. 9-10-41, overført 11-10-41 Møllergata 19 (f.nr.1946), overført 14-11-41 Åkerbergveien, overført Akershus, overført Hamburg-Fuhlsbüttel, ankomst 24-02-42, løslatt 07-12-43.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 uker senere...

Hei.

Kan du gi meg alt av info om fange 17654 Roy Prytz Hansen som er min farfar. Er intr. Og vite va han egentlig saboterte ol. Håper du kan hjelpe meg da han ikke ville si så mye om krigens dager.

Daniel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Roy Prytz Hansen, buntmaker, Oslo, f. 27-3-19. Arr. 17-12-44, ovf. Møllergata 19 ank. 20-12-44, ovf. 6-2-45 Grini (f.nr. 17654), til freden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, Carsten.

Kan du hjelpe meg med følgende Grini-fanger?

Martin Strandli, født 1890.

Johan Basilier, født 1882.

Sigrid Søiland, født 1901.

Hilsen Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tore

Martin Strandli, forretningsfører, Oslo, f. 28-01-90. Arr. 13-02-42, ovf. Møllergata 19 ank. 13-02-42, ovf. 31-03-42 Grini (f.nr. 2330), ovf. 13-03-45 Mysen, forts. ukjent.

Aftenposten 15-1-1973:

MARTIN STRANDLI DØD.

Direktør i OBOS Martin Strandli er død, nær 83 år gammel. Strandli var født i Stange, var byggeleder 1923-33, hovedkasserer i Bygningsarbeiderforbundet 1933-37 og derefter i 5 år lønnet formann i OBOS' styre inntil han i 1942 ble arrestert av tyskerne. Efter krigen var han i ett år påny ansatt i Bygningsarbeiderforbundet og fra 1946 til 1960 var han direktør i OBOS.

Det er ingen tvil om at Strandli, som OBOS' daglige leder, hadde en usedvanlig krevende og anstrengende stilling. Med aldri sviktende interesse fulgte han den omfattende virksomhet og kunne ved sin fratreden glede seg over at selskapet hadde forestått oppføringen av nærmere 25 000 leiligheter. Virksomheten har vært særlig livlig efter krigen, og Strandli deltok med fast hånd i planlegging og utbygging. For sin innsats belv han i 1955 utnevnt til ridder av første klasse av St. Olavs Orden, og i 1958 blev han av Oslo kommune hedret med St. Hallvards-medaljen.

Strandli rakk også å skjøtte ander betrodde verv. Han var i flere år styremedlem i Abridernes Landsbank, likesom han var med i Oslo bygningsråd og skjønnskommision og i skattetakstnevnden. Som OBOS' direktør nøt han stor tillit. Han var en behagelig og omgjengelig mann, som det var lett å samarbeide med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sigrid (Hagen) Søyland, kunstnerinne, Oslo, f. 15-12-01. Arr. 22-04-42, ovf. 22-04-42 Grini (f.nr. 2710), ovf. 22-05-43 Ravensbrück ank. 02-06-43 (f.nr. 20132), til freden.

Aftenposten 22-10-1981:

I NEUENGAMME IGJEN - FRIVILLIG.

Utdrag: Sigrid Søyland Hagen satt i tysk fangenskap bortimot 3 år, hvorav 9 måneder på enecelle på Grini. Hun havnet i Ravensbrück og bel bl.a. satt til å klippe gode stykker ut av falne soldaters uniformer fra fronten. Uniformene var blodige og fulle av lus.

Alle som var på Grini eller i Ravensbrück sammen med Sigrid Søyland vil huske hennes opplesningskvelder. Hun kan omtrent alle dikt Wergeland og Nordahl Grieg har skrevet utenat fremdeles og leste også opp på turen til Neuengamme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Johan Basilier, student, f. 07-08-82. Arr. ovf. Grini ank. 12-01-41 (f.nr. 1228), løsl. 05-02-42.

Han er omtalt i Norges militære embedsmenn 1929 og i studentene fra 1900, der det bl.a. står at han var født i Kr.a. av forældre Johan Sebastian Magelssen (f. juli 1835, død nov. 1905 i Kjøbenhavn) og Ida Basilier Magelssen (f. 10-9-1846 i Finland). Gift 6-10-1924 i Hegra med Frida Riise f. 4-8-1897 i Leikanger, dtr. av Andreas R. og Karen f. Jonassen.

Jeg gjennemgikk alle 12 klasser paa Aars og Voss' skole, blev officer 1903 og tok høiskoleeksamen 1909. Senere har jeg ført et meget omflakkende liv. Jeg har opholdt mig 6 aar i Kristiania, et aar i Finland, et aar i Tønsberg, et aar i Østerdalen, et aar i Sverige og Tyskland, to aar i Egypten og Palestina. Efter min hjemkomst i 1914 har jeg bodd i Kr.sand, Bergen, Kongsvinger, Sarpsborg, Narvik og Hegra. I 1912-14 foretok jeg en reise til Egypten, Palestina og Armenien av interesse for missionen.

Det er tilført med kulepenn at han døde 10-2-1960

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Carsen

Kansje du kunne hjelepe meg med noen opplysninger om

Bjarne Rudolf Tveit Født 13/12-1924 fra Kristiansand

Mvh

Jan

Lenke til kommentar
Del på andre sider