Gå til innhold
Arkivverket

Militærruller


Per Stifjeld
 Del

Recommended Posts

Hvor kan jeg finne mannskapsrullene for 2dre geworbne grenadercompagnie, som tilhørte 2dre Trondhjemske infanteriregiment, årene ca 1797-1810?

 

Jeg leter etter grenader Lindert Clausen (Clausson, Cladsen, Jacobsen Clausen).

 

Første gang jeg finner ham er i kirkeboka for Vår Frue kirke, Trondheim, vielse 3/6-1800.

 

Finner ham også i Ft 1801 Trondheim.

 

Har sett i alle tilgjengelige kirkebøker for Sør-Trøndelag, Nord-Trøndelag, deler av Møre og Romsdal, Brønnøy i Nordland og noen andre steder.

 

Kirkebøkene dekker bl.a. alle steder hvorfra det ble utskrevet nasjonalt infanterimannskap til 2dre Trondhjemske infanterregiment.

 

Jeg vet ikke om mannskapene i de gevorbne grenaderkompaniene kommer fra samme områdene, eller om disse vervede soldatene også kan komme fra andre steder i landet eller fra utlandet.

 

Har lett etter Lindert også i danske kirkebøker og folketellinger.

 

Alt uten resultat.

 

Ser ut til at den eneste muligheten nå til å få greie på Linderts fødested er å se nevnte mannskapsruller, hvis de finnes.

 

Er det noe hjelp å få?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt usikker på om fødested står i mannskapsrullene. Jeg mener det ikke gjør det i de rullene jeg har publisert.

Men jeg skal ti RA om en måneds tid for å fotografere noen andre ruller, så jeg kan sjekke hvis ingen andre gjør det før

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar og ev. hjelp!

 

Har et par ganger tidligere forsøkt å undersøke dette med henvendelse til Statsarkivet i Trondheim, uten hell.

 

Får håpe rullene for vervede mannskaper i 2dre geworbne grenaderkompani finnes i Riksarkivet, men det ser jo ut til at kan kan bli noe leting blandt de opplistede mulighetene der.

Takker i alle fall for tilbudet, Lars Ove!

 

Jeg bor i Mo i Rana og har små muligheter til å besøke Riksarkivet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt usikker på om fødested står i mannskapsrullene.

Kan ikkje hugse å ha sett dette for dei land-rullane eg har vore borte i, men i sjølegdsruller har eg sett fødestad definert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikkje hugse å ha sett dette for dei land-rullane eg har vore borte i, men i sjølegdsruller har eg sett fødestad definert.

 

 

Jeg er heller ikke sikker på at det er det, men her er et eksempel å hva som står i mannskapsrullene fra Gudbrandsdalen

post-2065-0-56155100-1318871844_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har for ikke lenge siden fotografert ruller for 1. Trondhjemske infanteriregiment (Stjørdalske kompani) fra samme tidsrom, disse skulle være nokså tilsvarende. Det er med informasjon om hvilket legd soldaten tilhørte, som i ditt tilfelle ville vært nyttig informasjon. Imidlertid er det her snakk om en Gevorben (yrkes) soldat, ikke utskremt fra et legd. Har ingen formening om hva som (eventuelt) måtte stå av tilsvarende opplysninger i rullene for gevorbne kompanier.

https://picasaweb.google.com/109494162126212008212/1789Grenaderrulle1TrondhjemskeInfRegStjRdalskeKompani#5653376688518627666

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Igjen takk for alle innlegg!

 

Dansken Karsten Skjold Petersen skrev i 2001 om "Den danske hærs hverving af soldater i slutningen af 1700-tallet"

 

Der fremgår det at i 1785 var f.eks antall vervede "underofficerer, spillemend og menige" 20537 mann.

 

Antall utskrevne landsoldater var samtidig 16944 mann.

 

Vervingene ble mye godt gjort i utlandet, fortrinnsvis i Tyskland. Dette gjaldt særlig infanteriet, hvor andelen utlendinger lå over 60%. Blant disse utgjorde tyskerne omkring 3/4.

 

Med vernepliktsordningen i Danmark etter 1802 ble det bestemt at hæren fremover skulle rekrutteres ved utskriving. Etter dette opphørte vervingene gradvis.

 

Om de samme forholdene gjaldt for hæren i Norge, vet jeg ikke.

 

Skjold Petersen har også skrevet boken "Geworbne krigskarle: Hvervede soldater i Danmark 1774-1803" Boken er utgitt i 2002 og er på 399 sider.

 

Det skal bli interessant å få høre om militærruller finnes for "2dre geworbne compagnie" under 2dre Trondhjemske infanteriregiment og, i tilfelle om soldatene hjemsted/fødested er oppført.

 

Når det gjelder Lindert Clausens navn er det noen pussigheter:

 

Ved konfirmasjonen til datter Anne Chatarina i Trondheim domkirke april 1816 sto han oppført som Claus Linder (eller Lidker, vanskelig å tyde)

 

Ved sønnen Jacob Linderts vielse i Lenvik i Troms i 1844 står sønnen med navnet Jacob Lindert Clausen. Hans far står oppført med Claus Lindert.

 

Ved datteren Martha Olavas vielse i Trondheim, Strinda, Lade i 1847 står hun med navnet Martha Olava Clausdatter. Hennes far står oppført med Claus Linder.

 

Ved Linderts vielse i Trondheim år 1800 i Vår frue kirke og ved alle barnedåpene i årene 1800-1816 står han med Lindert (Leendert) Clausson, Clausen. En gang med Lindert Jacobsen Cladsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er heller ikke sikker på at det er det, men her er et eksempel å hva som står i mannskapsrullene fra Gudbrandsdalen

 

Det er variabelt fra rulle til rulle om det er oppgitt fødested. I rullene for bl.a. Gudbrandsdalen i 1761 er det oppgitt fødested (gård), og det er minst en rulle tidligere på 1750-tallet hvor det også er oppgitt fødested. Disse rullene befinner seg uansett i Riksarkivet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.