Gå til innhold
Arkivverket

Andreas Hartvigsen - Bø i Vesterålen - 1777-1816

Lars Østensen
 Del

Recommended Posts

I følge Gårdshistorie Bø, bind 3 - Malnes, side 25 (omtale av bosetning på gården Åsan i Bø): "Andreas Hartvigsen var visstnok sønn til Hartvig Andersen, Hovden. Han var født i 1776, og blei gift i 1802 med Elen Lucie Tygesdtr fra Nyke, født 1775 (parnr. 1661).......".

Jeg finner ingen Andreas Hartvigsen døpt i Bø i 1776, eller i nærheten av dette årstall. Er Andreas Hartvigsen sønn av Hartvig Andersen, Hovden?

Se: http://www.trekilen.com/slekt/toril4k/sidap/h___jhfp.htm

KAREN KRISTOPHERSDATTER,

f 1744 i Valberg sogn. Bosatt i Biskopsjorden, Valberg sogn.

FÖD. 1744 (Om 18 år vid konf.)

KONF. 1762 i Valberg sogn.

VIG. 17/8 1771 i Borge sogn.

v Borge PF449 1750-74 s.203. Text, se mannen.

G 1771 i Borge sogn m

HARTVIG ANDREAS MATTHIESEN, f 1750 i Borge sogn, d 1785 i Valberg sogn. Bosatt i Biskopsjorden, Valberg sogn.

Barn:

Matthias Hartvigsen, dp 1772, bg 1774

Karen Hartvigsdatter, dp 1773

Syneve Hartvigsdatter, dp 1774, bg 1774

Kirsten Hartvigsdatter, dp 1775

Martha Hartvigsdatter, dp 1777, bg 1777

Andreas Hartvigsen, dp 1777

Jeg lurer på om det er mor til Andreas Hartvigsen - Hovden vi finner i Selvågen i FT1801?

Tilsynelatende har Karen Christophersdatter fra Biskopsjorden gjengiftet seg med Anders Andersen.

FT1801 - Selvågen

Se: http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=5&filnamn=f18011867&gardpostnr=53&merk=53#ovre

Alder på Karen oppgis til 67 år i FT1801 noe som neppe stemmer. Når hun gravlegges i 1809 oppgis alder til 69 år.

Se: Nordland fylke, Bø, Ministerialbok nr. 891A02 (1759-1820), Kronologisk liste 1809, side 602-603.

Se: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20071108610244.jpg

Giftemål (17898) mellom Karen Christophersdatter og Anders Andersen.

Se: Nordland fylke, Bø, Ministerialbok nr. 891A02 (1759-1820), Kronologisk liste 1789, side 298-299.

-------------------------------------------------------------------------------------------

De samme 3 av 6 barna som vokser opp etter Hartvig Andreas Matthisen/Karen Christophersdatter finner jeg sannsynligvis gift i Bø.

I tillegg finner jeg (sannsynligvis) moren (basert på alder (67år? - skal det være 57 år?) og antall giftemål) oppattgift (for andre gang) i Selvågen i FT1801.

Selvågen er meget nær Hovden der vi finner Andreas Hartvigsen som tjenestedreng hos Hartvig Andreasen.

NB! Andreas Hartvigsen står ikke oppført som sønn av Hartvig Andersen i FT1801. Dette indikerer at han sannsynligvis ikke er Hartvig Andersens sønn tross navnelikeheten.

Karen Hartvigsdtr (søsteren?) døper ene barnet, Isak Heggelund Andersen. Andreas Hartvigsen døper ene barnet, Ingeborg Kristina Heggelund Andreasdtr.

Dersom dette totalt sett er en statistisk tilfeldighet blir jeg meget forbauset.

I tillegg: Jeg finner ingen av de 3 barna (Karen, Kristine, Andreas) døpt i Bø. Det synes urimelig at disse barna gifter seg i Bø med mindre moren er den som oppattgifter seg i Bø.

Hvilken relasjon (om noen) er det fra denne familien til Hegelund?

Når Andreas Hartvigsen får et uekte barn med Karen Nilsdatter i 1797 er Kirsten Hartvigsdtr - Selvågen fadder.

Dermed kan den antatte søsteren knyttes til Selvågen der den antatte moren finns i FT1801. I tillegg kan den antatte søsteren knyttes til Andreas Hartvigsen siden hun er fadder.

-------------------------------------------------------------------------------------------

Andreas Hartvigsen - FT1801 - Hovden:

Se: http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=8&filnamn=f18011867&gardpostnr=19&merk=19#ovre

I FT1801 - Morsund finner jeg Karen Hartvigsdatter (antatt søster) gift med Anders Andersen. Giftemålet mellom dem finner jeg i kirkebok for Bø den 28. des 1795.

Se: http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=15&filnamn=f18011867&gardpostnr=27&personpostnr=349&merk=349#ovre

Når Andreas Hartvigsen får et uekte barn med Karen Nilsdtr i 1797 er Kirsten Hartvigsdatter - Selvågen dåpsvitne.

Se: Nordland fylke, Bø, Ministerialbok nr. 891A02 (1759-1820), Kronologisk liste 1797, side 440-443.

Se: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20071108610169.jpg

Kirsten Hartvigsdatter (antatt søster) gifter seg med Mads Rasmussen i Bø den 4. des 1798.

Andreas Hartvigsen gifter seg i 1802 med Elen Lucie Tygesdatter (par 1661 i parregister Bind 1).

I Bø bygdebok oppgis at Andreas Hartvigsen er født ca 1776, og det korrelerer med fødsel på Andreas Hartvigsen fra Biskopjorden.

Andreas Hartvigsen jordfestes i 1817, alder oppgitt til 40 år. Se:

Kildeinformasjon: Nordland fylke, Bø, Ministerialbok nr. 891A02 (1759-1820), Kronologisk liste 1817, side 658-659.

http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20071108610272.jpg

Karen Hartvigsdatter (par 1890, par 1555 og par 1803). Hun antas å være født ca 1771 i Bø bygdebok. Igjen korrelerer dette med alder på Karen Hartvigsdatter fra Biskopsjorden.

Kirsten Hartvigsdatter (par 1603). Hun antas å være født ca 1772 i Bø bygdebok. Dette samsvarer også med Kirsten Hartvigsdatter fra Biskopsjorden.

Er det noen som sitter med opplysninger som tilsier at dette kan stemme, eventuelt at det ikke stemmer?

Med hilsen

Lars Østensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legger bare inn dette for at du kan sjekke om det er logisk at Hartvig Andersen Hovden er far til Andreas hartvigsen .Jeg tviler på det !

1. Hartvig Andersen Hovden giftet seg som ungkar 27.juli 1787 med pigen Golla Nielsdatter (nest nederst) http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16723&idx_id=16723&uid=ny&idx_side=-13

Golla er hans hustru på 1801-tellinga.

2:Skifte åpnet 07.08 1799 etter avdøde Kirsten Hartvigsdatter Venje Nord i Hadsel

Mads Rasmussen ektefelle

Karen Hansdatter ,Venje Nord i Hadsel Mor av avdøde

Karen Hartvigsdatter,Venje Nord i Hadsel Søster av avdøde

Andreas Hartvigsen, Venje Nord i Hadsel Bror av avdøde

3.Skifte åpnet 11.12 1817 etter avdøde Andreas Hartvigsen, Aarsand i Malnes

Elen Tygesdatter Aarsand i Malnes Hustru av avdøde

Johanes Brun Andreasen sønn av avdøde, verge Niels Rasch

Erich Martinus Andreasen sønn av avdøde, verge Niels Rasch

Andreas Andreasen sønn av avdøde, verge Niels Rasch

Ingeborg Chirstina Heggelund Andreasdatter datter av avdøde, verge Niels Rasch

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legger bare inn dette for at du kan sjekke om det er logisk at Hartvig Andersen Hovden er far til Andreas hartvigsen .Jeg tviler på det !

1. Hartvig Andersen Hovden giftet seg som ungkar 27.juli 1787 med pigen Golla Nielsdatter (nest nederst) http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16723&idx_id=16723&uid=ny&idx_side=-13

2:Skifte åpnet 07.08 1799 etter avdøde Kirsten Hartvigsdatter Venje Nord i Hadsel

Mads Rasmussen ektefelle

Takk for svaret!

Nei, jeg synes heller ikke det virker særlig logisk det som står i Gårdshistorie for Bø, bind 3, men antar hypotesen deres har sin årsak i mangel på alternativ. Han kunne jo teoretisk være sønn av Hartvig Andersen født utenom ekteskap, men da er det påfallende at han ikke finns døpt i kirkebøker for Bø. Jeg er klar over at han ikke er sønn av Golla Nilsdatter.

Er det en feilskrivning i skiftet etter Kirsten Hartvigsdatter?

"Karen Hansdatter ,Venje Nord i Hadsel Mor av avdøde"

Skal det være Karen Christophersdatter?

Dersom svaret er ja, er jo hypotesen min valid. :)

Med Hilsen

Lars Østensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mads Rasmussen ektefelle

Jeg finner ikke skiftet etter Kirsten Hartvigsdtr i skifteprotokollene. Finns det en link/referanse til skiftet?

Angående skiftet etter Andreas Hartvigsen. Dette er det jeg klarer å lese fra skiftet:

Søn: Johanes ..... - 13 år

Søn: Erich ..... - 10 år

Søn: Tyge ..... - 9 år

Søn: Andreas Andreasen - 1/2 år.

Datter: Ingeborg Christina Heggelund. Hennes alder ligger bakom pennespissen så det er ikke leselig i skiftet.

Med andre ord er det en sønn til - Tyge.

Med hilsen

Lars Østensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Fra "Skifter i Lofoten og Vesterålen"

Skifte etter Kirsten Hartvigsdatter,Venje Nord i Hadsel

Film HF 1981 Protokoll 2 side 167 internt skiftenr. 200

Og da fant jeg skifte under Lofoten sorenskriveri skifteprotokoll 3A 02 på side 167 (1706-1799).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leser hennes moder som Karen Hansdatter i orginalskiftet også .

Takker for tilbakemeldingen!

Det at moderen omtales som Karen Hansdatter i skiftet gjør det en smule mer forvirrende. Det åpner så langt jeg kan bedømme for 2 muligheter:

1) At jeg har feil foreldre på Andreas, Karen og Kirsten

2) At det er feil patronymikon på moren i skiftet

Står det noen gårdreferanse på moren i skiftet?

Synes det virker pussig at det skulle være 2 familier i omløp med barn med navn Andreas, Karen og Kirsten født i dette tidsrom, og der far Hartvig er død, mens mor Karen .... er i livet, og i tillegg de (eventuelle) andre barna er død. Statistisk sett virker ikke det særlig sannsynlig, men hvem vet.....

Med hilsen

Lars Østensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leser hennes moder som Karen Hansdatter i orginalskiftet også .

Jeg har sjekket skiftet og der står det definitivt Karen Hansdatter. Det jeg er litt mer i tvil om er at det står moderen som benevnelse på henne, men logisk sett er det vel dette det står siden hun er nevnt som nummer 1 i skiftet, eller?

Med hilsen

Lars Østensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja,tenker jo også at det nok er kyndige folk i Salten historielag som har gransket skiftene og lagt dem inn på søkbar cd.

Regner med at når det står "mor av avdøde" bak navnet her,så er det tolket korrekt fra originalen. En annen ting er jo hvis Karen er blitt oppført med feil etternavn i orginalen.

På avskriften av skifte står det Venje Nord i Hadsel også bak hennes navn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må bare beklage slurvet med skifte etter Andreas,det var jeg som overså sønnen Tyge :(

Fort gjort....

Som vanlig er ikke primærkildene samarbeidsvillig. Sliter med å finne disse barna døpt. Med litt velvilje er dette det jeg klarer å finne:

Johannes Bruun:

Nordland fylke, Bø, Ministerialbok nr. 891A02 (1759-1820), Kronologisk liste 1803, side 530-535.

http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20071108610211.jpg

Ingeborg Kristina Heggelund:

Nordland fylke, Bø, Ministerialbok nr. 891A02 (1759-1820), Kronologisk liste 1804, side 550-551.

http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20071108610218.jpg

Tyge:

Kildeinformasjon: Nordland fylke, Bø, Ministerialbok nr. 891A02 (1759-1820), Kronologisk liste 1808, side 594-595.

http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20071108610240.jpg

På Johannes Bruun er det vanskelig å se at noen foreldre overhodet er nevnt.

På Tyge står det at han er Andreas Hartvigsens 4de barn.

Av skiftet skulle Erich Martinus være født ca 1807. Han finner jeg ikke. Derimot finner jeg et barn av Andreas som gravlegges 11 dager gammel i 1807. Her kan det jo ha vært en tvillingfødsel der den ene har dødt, men noe navn er ikke innført i kirkebøkene.

Med hilsen

Lars Østensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja,tenker jo også at det nok er kyndige folk i Salten historielag som har gransket skiftene og lagt dem inn på søkbar cd.

Regner med at når det står "mor av avdøde" bak navnet her,så er det tolket korrekt fra originalen. En annen ting er jo hvis Karen er blitt oppført med feil etternavn i orginalen.

På avskriften av skifte står det Venje Nord i Hadsel også bak hennes navn.

Det har du nok rett i. Her må vi vel konkludere med at primærkildene ikke peker i samme retning. At Kirsten Hartvigsdatter har en bror med navn Andreas og en søster med navn Karen er entydig. At de må ha en felles far med navn Hartvig er også entydig. Det er vel svært sannsynlig at broren er Andreas gift med Elen Lucie Tygesdatter, og at søsteren er Karen nevnt i FT1801 på Moursund selv om dette ikke er like entydig. Hvem som er foreldre til denne søskenflokken lar seg ikke avgjøre basert på primærkildene. At (samme?) Kirsten Hartvigsdatter benevnes med bosted Selvågen i 1797 indikerer for meg at hun sannsynligvis er datter av Karen Christophersdatter i Selvågen, men dette er selvfølgelig langt fra noe bevis. Skiftene bruker jo for en stor del å være korrekt selv om jeg har sett eksempler på litt av hvert av feil der også. Dette kan jo være et slikt eksempel, men per nå tør jeg ikke å konkludere med at det er tilfellet her.

Uansett: At Hartvig Andersen skulle være far til Andreas Hartvigsen kan jeg ikke se noen primærkilde-støtte for.

Med hilsen

Lars Østensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder dåpen til Johannes Brun : se anm. skrevet 2/2 1938 under NB til v.

Ser ut som en hel dobbelside er borte (midtsiden i boka kanskje ?) Foreldrenes navn sto nok nederst på side 434 tenker jeg ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andreas Hartvigsen - Hovden får et ukte barn til i 1796 med Karen Nilsdatter se:

Kildeinformasjon: Nordland fylke, Bø, Ministerialbok nr. 891A02 (1759-1820), Kronologisk liste 1796, side 418-419.

http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20071108610158.jpg

Her er bla Anders Andersen - Selvågen fadder.

Styrker vel hypotesen om knytningen til Selvågen, og den antatte moren Karen Christophersdatter gift for andre gang med Anders Andersen - Selvågen.

Med hilsen

Lars Østensen

Når det gjelder dåpen til Johannes Brun : se anm. skrevet 2/2 1938 under NB til v.

Ser ut som en hel dobbelside er borte (midtsiden i boka kanskje ?) Foreldrenes navn sto nok nederst på side 434 tenker jeg ;)

Aha, det forklarer saken. Takker så mye!

Med hilsen

Lars Østensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synd at det sannsynligvis ikke var noe å skifte etter Hartvig Mathiesen,ser det var falittbo.Ellers hadde det kanskje dukket opp noen kjente navn der ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synd at det sannsynligvis ikke var noe å skifte etter Hartvig Mathiesen,ser det var falittbo.Ellers hadde det kanskje dukket opp noen kjente navn der ;)

Ja, men disse barna kjenner vi jo, og han dør jo også for tidlig til at hans barn kan ha giftet seg.

HARTVIG ANDREAS MATTHIESEN,

f 1750 i Borge sogn, d 1785 i Valberg sogn. Bosatt i Biskopsjorden, Valberg sogn.

FÖD. 1750 (Enl. Ekstraskatten 1765)

1752 (Om 18 år vid konf.)

KONF. 1770 i Borge sogn. (från Borgfjord)

Är nämnd i Ekstraskatten,

"Borge fierding, 1765, N° 14, Borgfjorden Yttre, Børn over 12 ikke

16, Hartvig Christiansen, Sted=Søn: 15 aar".

"Borge fierding, 1768, 114, Borgfjorden Yttre, Børn og

tienestefolk, Hartwig Matthiesen, Stedsøn:"

VIG. 17/8 1771 i Borge sogn.

"1771. d 14 júly blev únge karl Hartvig Matthiasen Walberg

trolovet med Pigen Karen Christophersd: Walberg i Hoels Meenighed

af Hr Erik Schÿtte. der var Intet, som kúnde hindre dette

Ægteskab. Spons: Jonas Rasmúss: Walberg, Sigvart Hansen ibid:"

s.200

"1771. 9 trin. Lÿst til ægteskab 2den gang for únge karl hartvig

Andreas Matthiassen ÿtter Borgfiorden og Pigen Karen

ChristophersD: BiskopJorden". s.202

"1771. Lóverdagen d 17 aúgústÿ i Walbergs kirke. Ægteviet únge

karl Hartvig Andreas Matthiasen ÿtter=Borgfiorden med Pigen Karen

ChristophersD: BiskopsJorden af Walbergs Meenighed".

DÖD. 1785 i Valberg sogn. (Skifte 14/6 1785)

I skifte efter Hartvig Mathiesen, Biscopsjord, Giemsóefierding är

Boet fallit.

v Borge PF449 1750-74 s.203 (Bara sidan 50 och 100 är numrerade)

Skifteprotokoll HF1984 1783-87 p.255

-----------------------------------------------------------------------

Et skifte etter Karen Christophersdatter (død 1809) med eventuelle arvinger hadde hjulpet til å bekrefte/avkrefte. Dersom noen av hennes søsken/halvsøsken har dødd uten livsarvinger etter at hun døde så ville vel også hennes barn være nevnt i disse skiftene?

Dette er de søsken/halvsøsken Trekilen lister opp. Det kan selvfølgelig finnes flere søsken enn disse:

KRISTOPHER HANSEN,

f 1720. Bosatt i Biskopsjorden, Valberg sogn.

FÖD. ca 1720 (en gissning)

Bor i Biscopsjorden enl. Ekstraskatten 1764.

G m

SYNNEVE PEDERSDATTER, f 1713 i Valberg sogn, d (bg 1783) i Valberg sogn. Bosatt i Biskopsjorden, Valberg sogn.

Barn:

Maren Kristophersdatter, f 1743

Karen Kristophersdatter, f 1744

Peder Kristophersen, f 1744

Ue 1775 m

MARIA PEDERSDATTER, f 1753 i Valberg sogn, d (bg 1808) i Valberg sogn. Hustru i Bakken, Valberg sogn.

Barn:

Ane Kristophersdatter, dp 1775

Når det gjelder Hartvig Andreas Matthisen så går det ikke frem av det materiale Trekilen har samlet hvem som kan være faren hans. Her har Trekilen antatt en mor:

KAREN OLSDATTER.

Bor 1791 i i Valle, Borge sogn.

FÖD.

"1788. d: 31 Martü leveret den fattige kone Karen OlsDatter Walle,

den blinde mands Christopher Hansens hústrúe af fattigPengene 1 mk

12 ß".

Borge PF449 1774-95 s.244

Karen Olsdatter i Wahle, får fattigpengar 2/1 1791 av kyrkan.

G m

KRISTOPHER HANSEN, f 1720 i Borge sogn. Bor 1788 i i Valle, Borge sogn.

Barn:

Hans Kristophersen, f 1755, d 1755

Karen Kristophersdatter, dp 1756

Anna Kristophersdatter, dp 1759

Ole Kristophersen, dp 1762

Barn:

Hartvig Andreas Matthiesen, f 1750, d 1785

Jeg synes basert på dette materiale at det er høyst usikkert å anta at dette er moren hans, men det får de mer garvede i faget heller uttale seg om.

Teoretisk sett kan jo også barna være nevnt i skifte etter noen av disse dersom de døde uten livsarvinger.

Med hilsen

Lars Østensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Angående par 912 i parregister Bø, side 55

Rasmus Olsen (ca 1724-1776) gifter seg med Magdalena Jensdtr (ca 1726-1762) i Øksnes, 11 jul 1752, se:

Kildeinformasjon: Nordland fylke, Øksnes, Ministerialbok nr. 893A02 (1749-1791), Kronologisk liste 1752, side 19.

http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20071108630168.jpg

I følge parregister har disse 2 barn født i 1742..........

I tillegg følgende barn:

Ingeborg Maria (1753-1753), Gimstad

Berith (1754-?), Gimstad

Ingeborre (1757-1776), Gimstad

Mads (1759-1827), Gimstad

g 1) m/Kirsten Hartvigsdtr (parnr. 1603)

g 2) m/Karen Anna Johnsdatter (parnr. 1644)

Malena (1762-1762), Gimstad

Maren (1762-1762), Gimstad

Rasmus Olsen skal være født i Hadsel i følge parregistret.

Noen som har informasjon om dette parets fødested og foreldre?

Berit Rasmusdatter døpes i Bø kirke 22 des 1754, se:

Nordland fylke, Bø, Ministerialbok nr. 891A01 (1741-1784), Kronologisk liste 1755, side 117-118.

http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20071107620667.jpg

Berit Rasmusdatter konfirmeres i 1772, se:

Nordland fylke, Bø, Ministerialbok nr. 891A01 (1741-1784), Konfirmerte 1772-1776, uten sidenr.

http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20071107620612.jpg

Alder: 18 år

21 okt 1790 er det en Beret Rasmusdatter, bosted Snarset som gifter seg med (enkemand) Erich Jacobsen (Sandberg) bosted Lokkøy, i Bø kirke, se:

Nordland fylke, Bø, Ministerialbok nr. 891A02 (1759-1820), Kronologisk liste 1790, side 320-321.

http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20071108610110.jpg

Jeg antar at dette er samme Berith/Beret som er født på Gimstad selv om det må anses som usikkert.

Noen som vet om dette kan stemme?

Denne Berit gravlegges (kanskje) i 1794, se:

Nordland fylke, Bø, Ministerialbok nr. 891A02 (1759-1820), Kronologisk liste 1794, side 376-377.

http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20071108610137.jpg

Alder når hun gravlegges oppgis til 30 år med bosted Lokkøy..... Alder er da 10 år feil i forhold til den Berit jeg har antatt.....

Hun er ikke oppført som Erik Jacobsen Sandbergs kvinne når hun gravlegges.

Berit og Erik har tre barn:

Else Maria, (1791-etter 1834)

Anna Magdalena (1793-?)

Morten (1796-1796)

Jeg antar at Anna Magdalena kan være oppkalt etter både mor til Erik og mor til Berit. Et annet alternativ er at hun er oppkalt etter første kona til Erik....

Erik Jacobsen Sandberg er i første ekteskap gift med Anna Arentsdatter, se:

Nordland fylke, Bø, Ministerialbok nr. 891A02 (1759-1820), Kronologisk liste 1780, side 208-209.

http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20071108610055.jpg

De har i følge parregistret 5 barn:

Hans Andreas, 1780

Martha Maria, 1783

Bernt, 1785

Arnt, 1787

Ane Bruse, 1789

Kan hun være i slekt med Arent Jespersen Bruse? Han nevnes både i Bø og Øksnes bøkene, og døde vistnok på vinterfiske i Øksnes i 1694.... Noen som har informasjon om hennes opphav?

Med hilsen

Lars Østensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dåpen på tvillingene Maren og Malena, 10 jan 1762 samt gravleggelse på dem og moren Magdalena Jensdatter, 11 jan 1762, se:

Kildeinformasjon: Nordland fylke, Bø, Ministerialbok nr. 891A02 (1759-1820), Kronologisk liste 1762, side 28-29.

http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20071107620695.jpg

Med hilsen

Lars Østensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager, men det ser ut som om jeg må sjekke litt bedre før jeg spør etter informasjon....

Se Gårdshistorie Bø,bind 2, side 184-185:

".....Kristoffer (Nilsen) er borte i 1680, da har Rasmus Ellingsen overtatt denne bygselen (Gullaksteigen eller Øvre Gimstad). I 1694 er også Oluf (Pedersen) borte, og Rasmus blir sittende med heile Gullaksteigen fram til 1733. I 1701 var han 57 år, så han greier å holde på bygselen også i høg alder. Rasmus var lagrettsmann både i 1710 og 1711.

Sønnen til Rasmus Ellingsen, Ole Rasmussen (født 1684), overtar en litt mindre part av gården (Gullaksteigen eller Øvre Gimstad) etter far sin. I 1732 har han <<fæstet 1 pund 6 mark fiskes landskyld i gaarden Gimstad med Gullachsteigen i Vennie fjerding>>. Førstebygselen var 2 daler 8 skilling. Ole var gift med Margrethe Bertilsdtr fra Øksnes (parnr. 726). Ho døde i 1750, og skiftet viser at det bare var om lag 3 daler til deling på arvingene. Ho etterlot seg litt sølv og tinn, hest, 3 kyr og to kviger, i tillegg til noen sauer, geiter og ungdyr. I skiftet nevnes også 3 båter og sildegarn. Gjeld i Bergen var årsak til at det blei lite til arvingene. Ole dør i 1752, da viser skiftet et lite underskott, han skylder både landskyld og for <<Kongens korn>>.

Skiftet viser at Ole var far til Rasmus Olsen (1724-1776), som bygsla halve Gullaksteigen (2 pund) i åra 1752-1775. Han var prestens medhjelper i 1762, og lagrettsmann både i 1756 og 1775. Rasmus var gift med Magdalena Jensdtr, født 1726. Ho døde på barselseng med tvillinger i 1762 (parnr. 912). Samme året gifta Rasmus seg opp med Ingeborg Pedersdtr fra Vinje (parnr. 1118).

Rasmus hadde 8 barn, de to siste med Ingeborg: Ingeborg Maria (født 1753), Berith (født 1754), Ingeborre (født 1757), Madtz (født 1759), Malena og Maren (født 1762), Magdalena (født 1764) og Marta (født 1766)."

Her går det klart frem hvem som var far til Rasmus Olsen.

Med hilsen

Lars Østense

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det må være feil i Gårdshistorie Bø, bind 2, side 185 der det påstås at Ole Rasmussen, Gimstad var gift med Margrethe Bertilsdatter fra Øksnes.

Så langt jeg klarer å tolke skiftet etter henne i fra 27 jun 1750 så står det at mann = Rasmus Olsen, og sønn = Ole Rasmussen.

Se:

Nordland fylke, Vesterålen / Lofoten og Vesterålen / Vesterålen sorenskriveri, Vesterålen tinglag, Skifteprotokoll 3A 02 , 1746-1758, oppb: Statsarkivet i Trondheim.

Permanent sidelenke: http://arkivverket.no/URN:sk_read/24999/184/

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-sk20090302700184.jpg

Noen som kan bekrefte/avkrefte dette?

Når hun gravlegges i 1750 er hennes alder oppgitt til 32 år.

Se:

Kildeinformasjon: Nordland fylke, Bø, Ministerialbok nr. 891A01 (1741-1784), Kronologisk liste 1750, side 75-76.

http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20071107620646.jpg

For meg ser det ut som om Rasmus Olsen, Gimstad først var gift med Margrethe Bertilsdatter før han giftet seg med Magdalena Jensdatter.

Med hilsen

Lars Østensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Jeg tror det må være feil i Gårdshistorie Bø, bind 2, side 185 der det påstås at Ole Rasmussen, Gimstad var gift med Margrethe Bertilsdatter fra Øksnes.

Så langt jeg klarer å tolke skiftet etter henne i fra 27 jun 1750 så står det at mann = Rasmus Olsen, og sønn = Ole Rasmussen.

Se:

Nordland fylke, Vesterålen / Lofoten og Vesterålen / Vesterålen sorenskriveri, Vesterålen tinglag, Skifteprotokoll 3A 02 , 1746-1758, oppb: Statsarkivet i Trondheim.

Permanent sidelenke: http://arkivverket.no/URN:sk_read/24999/184/

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-sk20090302700184.jpg

Noen som kan bekrefte/avkrefte dette?

Når hun gravlegges i 1750 er hennes alder oppgitt til 32 år.

Se:

Kildeinformasjon: Nordland fylke, Bø, Ministerialbok nr. 891A01 (1741-1784), Kronologisk liste 1750, side 75-76.

http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20071107620646.jpg

For meg ser det ut som om Rasmus Olsen, Gimstad først var gift med Margrethe Bertilsdatter før han giftet seg med Magdalena Jensdatter.

Med hilsen

Lars Østensen

Sakser fra DIS-Salten:

Skifte etter Margrete Bertelsdatter, Gienstad i Vinje

Ektefelle: Rasmus Olsen. Internt skiftenr: 772. Skiftet åpnet: 27/6-1750. Side: 175. Løpenr: .

Arvinger:

Formue: 33-2-14. Gjeld: 30-2-2. Boets innhold: Sølv: O.R.S./

Film eller link: HF1983

Rasmus Olsen, Gienstad i Vinje.

Ektemann av avdøde. Gift. Ektefelle: Margrete Bertelsdatter.

Ole Rasmussen, .

Sønn av avdøde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sakser fra DIS-Salten:

Skifte etter Margrete Bertelsdatter, Gienstad i Vinje

Ektefelle: Rasmus Olsen. Internt skiftenr: 772. Skiftet åpnet: 27/6-1750. Side: 175. Løpenr: .

Arvinger:

Formue: 33-2-14. Gjeld: 30-2-2. Boets innhold: Sølv: O.R.S./

Rasmus Olsen, Gienstad i Vinje.

Ektemann av avdøde. Gift. Ektefelle: Margrete Bertelsdatter.

Ole Rasmussen, .

Sønn av avdøde.

Sannsynlig mor til kona, Magdalena Jensdatter, til Rasmus Olsen på Gimstad:

Skifte etter Ingebore Andersdatter, Strømsjøen i Vinje

Ektefelle: Aren Torsen. Internt skiftenr: 700. Skiftet åpnet: 4/11-1746. Side: 23. Løpenr: .

Arvinger:

Formue: 23-4-8. Gjeld: 15-2-12 .

Aren Torsen, Strømsjøen i Vinje.

Ektemann av avdøde. Gift. Ektefelle: Ingebore Andersdatter. Han var hennes 2. ektemann .

Peder Jensen, , 21 år

Sønn av avdøde. Hennes sønn.

Anders Jensen, Strømsjøen i Vinje, 15 år

Sønn av avdøde. Hennes sønn.

Malene Jensdatter, , 22 år

Datter av avdøde. Hennes datter.

©

Skifte etter Aren Torsen, Vikke Strømsøen i Vinje

Ektefelle: Agata Christensdatter. Internt skiftenr: 809. Skiftet åpnet: 29/6-1752. Side: 277. Løpenr: .

Arvinger:

Formue: 32-1-8. Gjeld: 19-0-14 .

Agata Christensdatter, Vikke Strømsøen i Vinje.

Hustru av avdøde. Gift. Ektefelle: Aren Torsen. De to døtrene på 30 og 40 år står oppført med

verge?

Abigael Arensdatter, , 30 år

Datter av avdøde. Verge: Hans Olsen Søeberg, lensmann.

Agata Arensdatter, , 40 år

Datter av avdøde. Verge: Rasmus Olsen, Grimstad.

©

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 6 år senere...
På 17.10.2011 den 23.35, Anne J. Engmo skrev:

Synd at det sannsynligvis ikke var noe å skifte etter Hartvig Mathiesen,ser det var falittbo.Ellers hadde det kanskje dukket opp noen kjente navn der 😉

Bekreftelsen på at Andreas Hartvigsen var født på Biskopsjord i Valberg:

Registrering i 1806: Andrias Hartvigsen - Rolle: Oppsitter
Enden i Malnes Fiærding
Gårdsnr: 10. . Skyldøre: 1 p 12 m. Internt husstandsnummer: 81661
Fødested: BiskobsJord. Alder: 28 år. Sivilstatus: Gift.
Fysisk skikkethet: !!.
Husstanden var:

Registrering i 1814: Andreas Hartvigsen - Rolle: Oppsitter
Aasand i Malnes fierding
Gårdsnr: 17. . Skyldøre: 1 w. Internt husstandsnummer: 81823
Fødested: Biskopsiord. Alder: 39 år.
Fysisk skikkethet: Har brokk.
Husstanden var:
Erich Andreasen. 1 år. Rolle: Sønn. Fødested: Aanstad.
Tyge Andreasen. 8 år. Rolle: Sønn. Fødested: Aasand.
Fysisk skikkethet: Frisk.
Johannes Andrias. 12 år. Rolle: Sønn. Fødested: Aasand.
Fysisk skikkethet: Frisk.
Hendrich Hansen. 20 år. Yrke: Dreng. Fødested: Huusvog.
Fysisk skikkethet: !!.

image.thumb.png.d22e42818f37e39fe6f4ef8325355e1d.pngimage.thumb.png.5fcea8d5cde8ffcbc21e58467c7a3c1f.png

Herved avkreftet engang for alle.....

FÖD. döpt 4/5 1777 i Valberg sogn.
"1777. Den 5te Söndag eftter Paaske i Borge kirke. döbt Harvig
Matthiasön Biskopiorden og Karen ChristophersD:, som blev forlöst
med tvillinge=börn .. 2det Dr barn nom: Andreas. Faddere: Maren
PersD: Kÿndalen bar B:, Johanna OlsD: Kartfiorden, Hans
Johannesón ibm, Peder Olsón ibm, Peder Christophersón Fóróen?".

f Borge PF449 1774-95 s.66

Kildeinformasjon: Nordland fylke, Vesterålen / Lofoten og Vesterålen sorenskriveri, Tingbok 1A 13 , 1797-1801, oppb: Statsarkivet i Trondheim.
Merknader: Til 14.09.1801. Med tingregister.
Permanent sidelenke: <http://arkivverket.no/URN:rg_read/31311/91/>
Permanent bildelenke: <http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-rg20090429340091.jpg>

I 1798 er Kirsten Hartvigsdatter innstevnet som vitne i rettsak. Hvorpaa 4de ? Kirstina Hartvigsdatter calt ? hun er omtrent 26 aar gl: føed i Walberg fierding i Lofoden, staar i tieneste for skipper Elling Larsen Steene og nu for 5 aar siden antagen til confirmation i Bøe kirke.

Kildeinformasjon: Nordland fylke, Vesterålen / Lofoten og Vesterålen sorenskriveri, Tingbok 1A 13 , 1797-1801, oppb: Statsarkivet i Trondheim.
Merknader: Til 14.09.1801. Med tingregister.
Permanent sidelenke: http://arkivverket.no/URN:rg_read/31311/92/
Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-rg20090429340092.jpg

Likeså er Andreas Hartvigsen innstevnet fordi han har begått 2 leiermål med Karen Nilsdatter Riise (hennes tredje leiermål). Hun forklarer at hun er 27 år gammel og født på Fjærvoll, og konfirmert for 6 år siden. Andreas Hartvigsen i Hovden forteller at han er 22 år gammel født i Walberg fierding og for 4 år siden antagen til confirmation i Bøe kirke.

Karen Nilsdatter var datter av Nils Hansen/Sofie Andersdatter på Fjærvold. Hun hadde en halvsøster Randi Iversdatter som døde barnløs, og på skiftet etter henne i 1837 nevnes søstersønnen Anders Andreassen (født 1797) som bosatt på Fagervolden i Øksnes.

Samme Anders Andreassen:

I fortegnelsen over menn født i Bø 1796-1835 står det at Anders Andreassen født 1797 Hovden er nå (1835) på Tind i Øksnes.

Dette er trolig Andreas Hartvigsen sønn, og han var trolig gift 2 ganger i Øksnes (se bygdebøkene for Øksnes).

https://www.nb.no/items/9b75284c6c9763770427e96f773ba109?page=387&amp;searchText=gård og slekt i øksnes

https://www.nb.no/items/9b75284c6c9763770427e96f773ba109?page=401&amp;searchText=gård og slekt i øksnes

SAT, Ministerialprotokoller, klokkerbøker og fødselsregistre - Nordland, 893/L1331: Ministerialbok nr. 893A04, 1820-1840, s. 378-379
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20071108630577

SAT, Ministerialprotokoller, klokkerbøker og fødselsregistre - Nordland, 893/L1331: Ministerialbok nr. 893A04, 1820-1840, s. 396-397
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20071108630587

Ved begge vielsene står det at han var født i Hovden og at faren het Andreas Andersen, så han hadde med andre ord ingen peiling på hvem som var hans far.

I parregister for bø skal par # 1584 og 1661 slås sammen når det gjelder Andreas Hartvigsen:

image.png.de0a2b19be9ef74820f9d545d040f602.png

https://www.nb.no/items/f2e8b1e13113c98559ef854709b6158c?page=123&amp;searchText=par-register bø

Endret av Lars Østensen
Lenke til kommentar
Del på andre sider