Gå til innhold
Arkivverket

Maren Hvidt Harchen (1775-?)


Johan I. Borgos
 Del

Recommended Posts

I 1801 var den 26 år gamle Maren Hvidt Harchen husjomfru hos presten i Buksnes, Nordland. Kort etter gifta hun seg med Aron Arctander, sønn av sorenskriver Hans Stenbuch Arctander. I 1811 flytta Aron og Maren til Kjerringnes i Sortland, der Aron arbeidde som prokurator. De to første barna deres blei kalt Anne Birgitte og Jesper Andreas. Jeg gjetter det kan være oppkalling etter foreldrene til Maren, men veit noen sikkert hvem foreldrene hennes var, og hvor hun blei født? (Det tredje barnet blei kalt Hans Stenbuch, etter faren til Aron.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en enke Anne Harken på Skagstad i Steigen i 1801, et par av hennes sønner finnes lenger oppe, videre er hun "husbondens svigermor", kanskje var husbonden gift i første ekteskap med hennes datter?

 

http://digitalarkivet.no/cgi-win/WebCens.exe?slag=visbase&sidenr=6&filnamn=f1801&gardpostnr=55051&personpostnr=834628&merk=834628#ovre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meget interessant! Der har vi Anne Birgitte, da lurer jeg på om ikke hun var enka etter en Jesper Harchen. I neste familie står forøvrig Karen Margrethe Ellingsen, som overtok en del av gården til Arctander-paret da hun gifta seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

....Det er en enke Anne Harken på Skagstad i Steigen i 1801, et par av hennes sønner finnes lenger oppe, videre er hun "husbondens svigermor", kanskje var husbonden gift i første ekteskap med hennes datter? .....

 

Det stemmer nok bra, Astrid, i flg :

 

Kilde: Terje Gudbrandson, "Bodin bygdebok bind II-3 : Kirkegrenda", side 757-758 under gården Jensvoll.

 

Litt av det som står nevnt: ... Maren Hvid Hartgen, døpt 11/12-1774. På Straum i Straumen 1798. Her nevnes også en søster, Clara Margrethe, døpt 19/2-1769, gift med Adolpf Kneese på Skagstad i Steigen, opprinnelig fra Kipperberget av Straum i Straumen. Foreldre til disse to er: Jesper Andreas Hartgen f. ca 1718 og gravlagt 27/5-1784. Gift annen gang med Ane Blix fra Kappstøa av Ner-Knaplund i Straumen, f ca 1743 og død trolig på Skagstad i Steigen - etter 1786....

 

Du får sjekke opplysningene da jeg ikke har tid til å sjekke kildene, men uansett må du ned i Bodin etter videre aner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan bare takke og bukke for så presise opplysninger! Rett nok mangler jeg data om hvor og når Maren døde, men litt må jeg vel klare å finne ut sjøl. Aron Arctander døde på Kjerringnes i 1852, visstnok som gift mann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.