Gå til innhold
Arkivverket

Johan Christian Brenneche/Brenning, f. ca. 1722


Bente Borgen
 Del

Recommended Posts

Fiskeveier Johan Christian Brenneche/Brenning/Bryning er født ca. 1722. 11. september 1753 gifter han seg i Nykirken i Bergen med Elen maria Tiller, f. 1729 i Bergen.

De får i alle fall 7 barn, 4 jenter og 3 gutter.

Johan Christian dør i mai 1799 på Nordnes og blir begravet fra Nykirken.

Men hvem var denne Johan Christian og hvor kom han fra?

Finner ham ikke født i Bergen?

 

Mvh

Bente Borgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Jeg har en del informasjon om hans datter Juliane Catharina Brenning f 1770, som ble gift med Jørgen Muncheberg i 1797.

Imidlertid vet jeg ikke noe om Johan Christians opphav, noe jeg håper du kanskje får svar på her.

Mvh

Hans Gangstø

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker Hans!

Jeg vil gjerne ha informasjon om datteren Juliane Catharina Brenning også.

Og ja, jeg håper noen vet noe mer om hennes far.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra Distreff, hvor flere har registrert Brenning:

"Familieoversikt for Johan Christian Gustav Brenning

Johan Christian Gustav Brenning

1792 Korskirken, Hordaland

1753 Nykirken, Hordaland

f.1725 Tyskland, Tyskland

1754-d.1799 Bergen, Hordaland

Gift m.

Partner e.l.

Elen Maria Tiller

1753 Nykirken, Hordaland ; f.1729-d.1791 Bergen, Hordaland ;

Juliana Cathrina Brenning

1797 Nykirken, Hordaland ; f.1771-d.1824 Bergen, Hordaland ;

Elen Maria Brenning

f.1761-1802 Bergen, Hordaland ; 1783 Nykirken, Hordaland ; 1811 Domkirken, Hordaland ;

Anna Elisabeth Brenning

1784 Nykirken, Hordaland ; f.1758-1793 Bergen, Hordaland ;

Joachim Nicolaisen Smith

f.1773-d.1773 Bergen, Hordaland ;

Johan Friderich Brenning Nicolais. Smith

f.1754-d.1819 Bergen, Hordaland ; 1787 Nykirken, Hordaland ;

Israel Tiller Brenning

f.1764 Bergen, Hordaland ;

Henricha Augusta Brenning

f.1756-d.1829 Bergen, Hordaland ; 1781 Korskirken, Hordaland

"

"Familieoversikt for Johan Christian Gustav Brenning

 

 

 

Johan Christian Gustav Brenning

f.1725 Tyskland, Tyskland *

1758 Bergen, Hordaland *

Gift m.

Partner e.l.

 

Elen Marie Tiller

f.1729-1758 Bergen, Hordaland *;

Anna Lisabeth Brenningen

1784 Nykirken, Hordaland *; f.1758-1788 Bergen, Hordaland *;

--------------------------------------------------------------------------------

*) Opplysningen er kildebelagt, hos bidragsyter

 

Kanskje en ide å ta kontakt med ovennevnte hvor det angis at opplysningen om Johan Brenning kom fra Tyskland.

(

 

Medlemsnr 11202 i DIS-Norge

 

Endringsdato: 2010-02-09

 

 

 

Kurt Hegreberg

 

Epost: kurt.hegreberg@lyse.net

 

 

Mvh

Hans Gangstø

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje denne karen fra Family search :

Mvh

Hans Gangstø

 

Johan Christian Gustav Brenning Pedigree

Male

 

 

--------------------------------------------------------------------------------

Event(s):

Birth: FEB 1725 Gustorv,Mecklenburg, , Mecklenburg-Schwerin, Germany

 

Christening:

Death: 24 MAY 1799

 

Burial:

 

 

--------------------------------------------------------------------------------

Messages:

Record submitted after 1991 by a member of the LDS Church. No additional information is available. Ancestral File may list the same family and the submitter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke funnet foreldrene til Johan Christian, men har registrert følgende om han:

 

Johan Christian Gustav Brenning, også kjent som Johan Christian Brennech, f. 1725 i Güstrow, Mechlenburg, TYSKLAND, yrke Kjøpmann og fiskeveier. Han giftet seg (1) 14 nov 1753 i Nykirken, Bergen, Hordaland med Elen Maria Tiller, f. 1729 i Bergen, Hordaland (datter av Israel Tiller og Elen Maria Hansdatter), d. 8 apr 1791 i Bergen, Hordaland. Han giftet seg (2) 12 apr 1792 i Korskirken, Bergen, Hordaland med Frøychen Schrøder Wigeboe, også kjent som Frøche/Friderica Wigeboe, f. 31 mai 1739 i Bergen, Hordaland (datter av Jan Jensen Wigeboe og Berte Israelsdatter Tiller), d. 3 mar 1805 i Bergen, Hordaland. Johan døde 25 mai 1799 i Bergen, Hordaland. Johan Christian var født i Tyskland, og kom til Bergen som kjøpmann. Her fikk han borgerbrev som høcker (kjøpmann) 31/10-1754, hvor det står å lese: "Anvist Attest af Dags Dato fra Herman Schrøder om hans gode Opførsel hos ham i 5 Aar som Gesell." Johan Christian forandret etternavnet til Brenning, og fikk nytt borgerbrev i Bergen som fiskeveier under dette navnet 15/6-1756.

 

mvh Odd Iversen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk, Odd!

Det var vel dette som manglet, her ja!

Men jeg finner ikke Johan Christian Gurstav Brenning giftfor andre gang med Frøychen Schrøder Wigeboe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk, Odd!

Det var vel dette som manglet, her ja!

Men jeg finner ikke Johan Christian Gurstav Brenning giftfor andre gang med Frøychen Schrøder Wigeboe?

 

Du finner dem i "Vigde i Bergen 1663-1816" som brudgom Christian Brenning og brud Frotjie Iversen.

Frøychen Schrøder Wigeboe var nemlig enke etter smed Peder Iversen og brukte da dette etternavnet. I tillegg har hun fått en ny variant på fornavnet sitt, så hun er jo ikke så lett å identifisere.

Jeg mener likevel at dette skal være riktig.

 

Hilsen Odd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

Eit par detaljar: Johan Christians kone nr 1 Elen Maria og kone nr 2 Frøiche er søskenbarn. Elen Marias far Israel Tiller jr og Frøiches mor Berte er søsken, deira felles foreldre Israel Tiller sr og Frøchen Hermannsdtr Schrøder.

 

I følgje databasen "Drengar innflytta til Bergen" ser det ut til at Johan Christians far heiter Job Friedrich og er "Notarius".

 

Johan Christian var 16 år då han kom til Bergen sommaren 1742, dvs fødd ca 1725-1726. Eg ser fødd 1725 i det klippet Hans Gangstø legg ved frå Familysearch, ved nytt søk i Familysearch i dag finn eg same årstalet, men ikkje belagt med kjelde. Når eg hektar meg opp i denne detaljen, er det fordi eg lurar på om det likevel kan finnast kjelder som kan føra oss vidare bakover i Güstrow. Nokon som veit?

 

mvh Geirr Alén

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.