Gå til innhold
Arkivverket

Hugsar nokon Dopey-pålegget?


Aase R Sæther - Gloppen
 Del

Recommended Posts

Eg ryddar eit gammalt hus, og studerer ein liten metallboks full med skruar etc. Boksen er på storleik med ein "bogskinke"-boks, oval, og av den svært utviska teksten kan eg lese at innhaldet har vore Dopey-pålegg. Varedeklarasjonen er minimal, så eg lurer på om nokon hugsar dette pålegget og kan fortelje noko om det! Eg tippar det er sukker-basert.

 

"Av hele truppen, Dopey er knuppen", står det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg har dessverre ikkje det flotte loket, men resten av boksen er den same, ja. Men eg skulle så gjerne hatt ein kulinarisk beskrivelse av innholdet - !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skriv en mail til Stabburet da vel,må vel være noen der som kan finne det ut om du ikke får respons her :))

 

'Antatt brukt som matboks' står det i beskrivelsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Reidar sin skulestart har vel vore ca 1950? Og då er påleggsboksen blitt matboks - vi snakkar vel dermed gjerne om eit førkrigs-produkt, og det blir vel straks vanskelegare å finne folk som kan beskrive innhaldet..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror heller at dette aldri har vært noe annet enn en matboks, og at Stabburet-logoen er reklame. Den typen lokk er ikke hermetiske, dessuten virker boksen for stor til å inneholde pålegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Reidar sin skulestart har vel vore ca 1950? Og då er påleggsboksen blitt matboks - vi snakkar vel dermed gjerne om eit førkrigs-produkt, og det blir vel straks vanskelegare å finne folk som kan beskrive innhaldet..

 

Du var ganske nær i årstall, så det stemmer nok at innholdet var oppbrukt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg har no dechiffrert det som er att av varedeklarasjonen - der står at det er laga av RENT SUKKER, med kunstige tilsetnings-stoff. Så at det har vore pålegg i er det ikkje tvil om. Dopey-pålegget, står som tekst på boksen.

 

Eg fann forresten eit anna produkt og, som eg kunne vedda på aldri hadde eksistert: Halvannan liters brusflaske i glas. Utruleg spennande å rydde i gammalt skrot.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg har no dechiffrert det som er att av varedeklarasjonen - der står at det er laga av RENT SUKKER, med kunstige tilsetnings-stoff. Så at det har vore pålegg i er det ikkje tvil om. Dopey-pålegget, står som tekst på boksen.

 

Det var ett eller annet som hadde vært i disse "matboksene", og hadde jeg bare kommet på hvem som hadde slike bokser, så skulle jeg spurt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Treff i Nasjonalbiblioteket:

 

Bøker - Stabbur-Nilsen forteller

Per Øyvind Heradstveit

---

...femti øre. Så satte jeg på etikett og kalte produktet for Dopey, som alltid kommer sist, men er best. Jeg dekorerte boksen som så ut...bruke bokser med lokk til nistepakken! Jo, jeg hadde glede av Snøhvit og de sju dvergene. Seinere kalte jeg produktet for «Hjertesøtt...

av: Heradstveit, Per Øyvind; Nilsen, Gunnar

 

Og

 

Tittel Stabbur-Nilsen forteller

 

Navn Nilsen, Gunnar ( creator)

Heradstveit, Per Øyvind

 

Publisert Oslo : Gyldendal , 1978

Språk Norsk (bokmål)

Omfang 141 s.

 

Andre opplysninger Per Øyvind Heradstveit

 

Emne biografi/genealogi

Klassifikasjon 921/92 Nilsen, Gunnar 338.45:664/929 664(481) 339(481)/92/(481)

ISBN 82-05-11397-1

ISBN 82-05-11396-3

Kilde http://ask.bibsys.no/ask/action/show?pid=781092949&kid=biblio

Kilde for metadata

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde en slik matboks, og jeg begynte på skolen i 1952. Det var et søtt pålegg i den, men jeg husker ikke helt hva slags. Tanken på 'Sunda' dukker opp i minnet, men jeg er ikke helt sikker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde en slik matboks, og jeg begynte på skolen i 1952. Det var et søtt pålegg i den, men jeg husker ikke helt hva slags. Tanken på 'Sunda' dukker opp i minnet, men jeg er ikke helt sikker.

 

Noe Sunda-liknende søte greier svever også i tankene hos meg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ser ut til at Stabburet også laga andre matboksar: http://www.skrotnissen.no/index.php?act=viewProd&productId=79555

Denne flotte Oslo-boksen har eg faktisk, men har aldri lagt merke til at det står Stabburet på han før. Der er to-tre mellomlag av metall i han, og eg brukar han til kvar jul. Vi har også ein med ein Toro-terning på - om det har vore noko matprodukt i dei frå starten har eg ikkje tenkt på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Reidar sin skulestart har vel vore ca 1950? Og då er påleggsboksen blitt matboks - vi snakkar vel dermed gjerne om eit førkrigs-produkt, ...

 

Nei.... - Stabburet AS vart grunnlagt i 1943, http://no.wikipedia.org/wiki/Stabburet .

Sidan det er basert på reint sukker må det vere etter 1945. Sukker var rasjonert (til dels strengt) til 1952, og sukkerpålegg hadde neppe prioritet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje er årstalet nemnt i boka som Torbjørn referer til?

 

Eg er hovudsakleg ute etter å få skildra den subjektive opplevinga av pålegget, men har ingen i min eigen krets som kan hugse det. Det vart vel aldri nokon salssuksess her på det fattige bondelandet, kanskje.

 

For dei som lurer - eg har eit underholdningskonsept som går ut på å fortelje små historier frå 1950-60-talet, mykje sjølvopplevde, men eg sper også på med ting andre har fortalt. Gamle produkt og merkenamn er "gull verd" i denne samanhengen (som for eksempel den ultra-konsentrerte appelsinsafta Sapp, de hugsar vel den ;-?). Historiene kombinerer eg med songar/slagerar frå den tida, til harpeleik; "Piken i dalen" er kjenningsmelodien min.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åse tippet min skolestart og bommet med ett år (1951) :)

 

Som jeg nevnte husker jeg at noen hadde denne "matboksen", og jeg tipper boksene med innhold hadde vært i handelen like før, kanskje sist på 1940-tallet.

Ett eller annet hadde vært i dem, om det var pålegg eller annet søtt "snop" skal jeg ikke si sikkert?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nå snakket med en av mine gamle klassekamerater, og han forteller at han hadde en slik boks selv, og at boksene var tomme og rett og slett solgt som matbokser.

Han sier at det også var en rød utgave (også med Walt Disney-motiver), så slik er den foreløpige konklusjonen, at det var en tom boks og at jeg selv husker feil vedr. innhold.

Spørs om Stabburet hadde ordnet seg med en tillatelse til å bruke Disney-motiver, og dette var vel også i Donald Duck`s barndom i Norge, det første nr`et kom vel ut i 1948?

Var vel en måte å reklamere for både Walt Disney (Donald Duck) og Stabburet Kanskje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sendte like godt en forespørsel direkte til Stabburet, og fikk dette hyggelige og utfyllende svaret tilbake:

 

Produktet het Dopey søtpålegg og hadde et flott Disney-motiv av de syv små dverger på lokket. På siden står det: "Dopey Stabburet, Av hele truppen,Dopey er knuppen", og "Smørbrødspålegg fremstillet av rent sukker og tilsatt kunstig farge og smakstoff".

 

Dopey var et søtpålegg av typen Sunda, som Stabburet i dag produserer på vår fabrikk på Tveita i Oslo. Stabburet startet med å produsere Dopey tidlig på 50-tallet, og hadde produktet registrert i sine varelister fra1953.

 

Håper dette er til hjelp!

 

Med vennlig hilsen

Stabburet AS

Forbrukerservice

Postboks 7111411 Kolbotn

Grønt nummer: 800 33 005

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk Aud, no har eg i alle fall fakta og tidsperiode! Så er det å håpe at eg kan finne ein eller annan som kan skildre si oppleving av det..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.