Stein Norem Wisted Skrevet Oktober 18, 2011 Del Skrevet Oktober 18, 2011 Hei, jeg leter etter det som ved det "andet westerlenske regiment" kaltes for Mandtals ruller i årene 1755 - 1775. De er inndelt i legd og lister alle gårdbrukerne samt alle unge, ugifte menn fra ca. 17 års alder med fødested og oppholdssted. Jeg har lagt ved et bilde av en side av disse. Jeg leter nå etter tilsvarende for Agderfylkene, da jeg leter etter fødestedet til en søskenflokk med ihvertfall 3 brødre. Har dere tilsvarende ruller, og i så fall kunne jeg fått oppgitt arkivnummerene for disse for evt. fjernlån til Statsarkivet i Stavanger ? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Statsarkivet i Kristiansand Skrevet Oktober 21, 2011 Del Skrevet Oktober 21, 2011 Militære ruller for Agder for den perioden du nevner, finnes i arkivene for Stiftamtmannen i Kristiansand, Amtmannen i Lister og Mandal, Fogden i Nedenes og Fogden i Mandal. Det finner man ut ved å søke i Arkivportalen. Der ser du også nummeret på hver aktuelle arkiveske. For å finne ut hvilke lister som eventuelt inneholder navn på fødested, må man sjekke listene i alle aktuelle esker (antakelig mer enn 10 esker, dvs. mange tusen sider). Det er dessverre for tidkrevende til at vi kan gjøre det for deg. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Stein Norem Wisted Skrevet Oktober 21, 2011 Forfatter Del Skrevet Oktober 21, 2011 Takk for svar. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Recommended Posts
Logg inn for å kommentere
Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn
Logg inn nå