Gå til innhold
Arkivverket

Koppstambur

Liv Anderson
 Del

Recommended Posts

Jeg fant ordet "Korpstambur" som en tittel til en mann som gifta seg omkring 1820 i Hordaland. Kan noen si meg hva Korpstambur betyr?

Liv Anderson

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har vært snakk om tamburer i ganske mange temaer tidligere (søk i arkivet, for eksempel). En tambur var en militær signaltrommeslager, men betegnelsen er også brukt i musikalske sammenhenger utenfor militæret. Jeg fant ingen spesifikk referanse til korpstambur, bortsett fra at ordet var kort nevnt i tema #3716 i det gamle forumet (innlegg #26).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva jeg tror etter å ha tittet litt på nett, dog uten å finne noe eksakt forklaring. Det virker som at det er det samme som tamburmajor. Dvs den som går først i korpset og "styrer" korpset. Kanskje vi her snakker om et militært korps ? Bare et forslag dette her, for 110% er jeg ikke.

Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
 Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.