Gå til innhold
Arkivverket

Hans Gudbrandsen Volden f.20.2.1859 Vågå

Arnfinn Wangsmo
 Del

Recommended Posts

Hei alle sammen.

Hans f.20.2.1859 fikk et barn med Anne Olsdatter Heldenløkken?f.20.5.1859 på Heldenløkken i Vågå,barnet fikk navnet Hans Hansen Skjelhaugen f.3.11.1881,han reiste til Telemark og ble gift (27.10.1909 Rjukan)med Torbjørg Olsdatter Øverland f.23.2.1890 de fikk mange barn,jeg har 8.Trenger opplysninger om Hans f.20.2.1859 Vågå,ved dåpen 1881 sto han som Amerikansk Statsborger,fant han utreist i 1881 og 1887 Takknemelig for hjelp her.

Mvh

Arnfinn Wangsmo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har skumlest KB for Vågå, men finner ikke lett dåp for Gulbrand Olsen ca 1818.

Da Hans ble døpt, bodde de jo på Stykket og i 1865 på Volden.

Jeg har litt interesse av Heldenløkken, da søster til min tippoldefar giftet seg

dit: Anne Andersdatter (bor der også i 1865).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utdrag:

Skjelhaug en

lgen.gif

Updated October 23, 2009

About Our Family Research

Hans Gudbrandsen Volden and Anne Olsdaughter Skjelhaugen both lived on farms in and around the village of Vågå, which is in the county of Oppland in Southern Norway. Hans Gudbrandsen was born 20th Feb 1859 and lived on a farm near to the centre of Vågå called Volden. He lived there with his father Gudbrand Olsen Lien Volden (b.13 Sept 1822) his mother Ymbjor Hansdaughter Volden (b 19 June 1826) and his 3 brother’s Ola, Ivar and Ander’s and 3 sisters Mari, Anne and Ymbjor.

Anne Olsdaughter Hellelykkjun Skjelhaugen was born 20 May 1862 (died 22 March 1955) and lived on various farms in the Vaga including one just outside Vågå called Hellelyukan where she lived with her father Ola Olasson Hellelykkjun her mother Marit Knutsdaughter Hellelykkjun and where she had her son Hans Hansson (Bestefar) who was born on the farm 3rd Nov 1881. Anne, Hans and her parents left the Hellelykkjun farm for another farm in hamlet of Randsverk which is in the mountains just outside of Vågå called Skjelhaugen some time between 1882 and 1886, I know this as her second child Mari was born their on 19 July 1886. Anne's brother Knud Olsen (Vole) is quiet famous in the Vaage area as he pioneered the tourist trade by taking people to the top of Galdhøpiggen Norways heights mountain (2,469 metres) and where many of his descendants still live and involved with the tourist trade.

Hans Hansen Skjelhaug. Hans original name was Hans Hansen Hellelykkjun. This is because Hellelykkjun was the name of the farm where he was born and and the name his mother was using at the time of his birth. It is also recorded in Vaage town records that Hans used different names in his early life when he worked and lived on different farms in the Vaage area and it was not until he moved to Rjukan that he started to use Skjelhaugen as his surname again.

Now after nearly 20 years of analysing information we gathered from our trip to Vågå plus countless hours of surfing the Internet and e-mailing people, I think I have more or less sorted out what happened all those years ago. This culminated in Sept 2008 whilst searching for our great grandfather on the Internet, I came across a Han G Walden from Dovray Minnesota. This Hans I had found before in my searches as he was living in the area of Minnesota that our great grandfather had as his destination on his in immigration travel documents (Tracy Minn), however I had always discounted him because his name was different and as there were hundreds of other Hans Gudbrandsen’s to look into first and therefore discounted him. I did know that this Hans G Walden was Norwegian but that was about all I did know. What I did not know up until recently was that this Hans Walden had exactly the same birth date 20th Feb 1859 as our great grandfather, emigrated to Tracy Minnasota in 1881, the same time as our great grandfather and he came from the same village in Norway as our great grandfather.

On contacting one of his descendants a Kermit Erbes who still lives in the Tracy area Kermit explained that he and his family knew very little about his great grandfathers past, explaining that his mother had even visited and tried to trace his descendants in Norway. However during their visit they found that the church records in places they had been given by their grandfather (Hans Walden) had had fires and the documents they wanted had been destroyed. My answer to this is that Hans Gulbrandsen Volden may have changed a few details from his past so he could not be traced? Many Norwegians did this once in America for various reasons making it difficult for their pasts to be uncovered. Some changed their names to more American sounding equivalents i.e. many Gulbrandsen’s changed to Gilbertson. Some changed because of the spelling American immigration officials used on entry to the country, and it must also be remembered that in Norway before 1920 (when it became illegal to change your surname) Norwegians changed their name mo

Contact the Author

http://www.genealogy...ugen/index.html

Dåpen til Gulbrand Olsen?

Nederst på siden.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverk...ny&idx_side=-66

Permanent bildelenke: http://www.arkivverk...70603520579.jpg

Mvh Ann-Mary

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for fin info.Gudbrand f.13.9.1822 fant jeg døpt den 15.9.1822 Ref:3 Vågå

Jeg leter for en som heter Hans Olav Skjelhaugen i Telemark,han blir nok glad når han får lese brevet fra USA.Hvis du vil ha kontakt med Hans Olav Skjelhaugen i Telemark så kan du sende email til meg awangsm@online.no så formidler jeg kontakt.Hans Gudbrandsen f.20.2.1859 er hans Oldefar.Han vet foresten ikke mye om slekten fra Vågå,derfor sa jeg fra at jeg kunne se hva jeg kan gjøre.Ingen ting er umulig i dette fine forumet,og takk for det.

Mvh

Arnfinn Wangsmo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, jeg gjentar to forsåvidt bagateller :

Hans Hansen var født 20.02.1859 på plassen Stykket, dåp 10.04.1859 i Vaage kirke.

De er ofte flinke i utlandet også, og jeg nikker til det meste,

(Var i Vågå isted). Jeg synes du Ann-Mary er flink som vanlig, som da

fant fram til denne utredningen.

Hilsen

Helge

p.s.: Var Knud Olsen og Ole Olsen på Heldenløkken brødre ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for fin info.Gudbrand f.13.9.1822 fant jeg døpt den 15.9.1822 Ref:3 Vågå

Jeg leter for en som heter Hans Olav Skjelhaugen i Telemark,han blir nok glad når han får lese brevet fra USA.Hvis du vil ha kontakt med Hans Olav Skjelhaugen i Telemark så kan du sende email til meg awangsm@online.no så formidler jeg kontakt.Hans Gudbrandsen f.20.2.1859 er hans Oldefar.Han vet foresten ikke mye om slekten fra Vågå,derfor sa jeg fra at jeg kunne se hva jeg kan gjøre.Ingen ting er umulig i dette fine forumet,og takk for det.

Mvh

Arnfinn Wangsmo

Hei Arnfinn!

Du bør kanske stile svaret til Norman Kendal Skjelhaugen i lenken jeg la inn i mitt forrige innlegg.

Norman Kendal skjelhaugen

Skelton

Cleveland, ts122ju

United Kingdom

norman147@btinternet.com

Og samtidig gir jeg en takk til Helge for ros!:D

Hilsen Ann-Mary

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til Helge!

Er det dette du mener?(venstre side)

Født 26 juni 1821.Foreldre Ole Olsen og Anne Andersdatter.Tvillinger?

Permanent sidelenke: http://www.arkivverk...ny&idx_side=-47

Permanent bildelenke: http://www.arkivverk...70603530372.jpg

Konfirmasjonen til Knut Olsen Heldeløkken.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverk...y&idx_side=-141

Permanent bildelenke: http://www.arkivverk...70603530173.jpg

Knut Olsen Heldeløkken ,27 år ,og Anne Andersdatter Ellingsbøeie gift 9 nov 1848.Brudgommens far var Ole Olsen Heldeløkken.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverk...y&idx_side=-119

Permanent bildelenke: http://www.arkivverk...70130640176.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk Ann-Mary.Jeg skal sende email til rette vedkommende.Ros skal du selvsagt også få fra meg.Så på 1910 tellingen at navnet Helleløkken ble brukt,er dette et navn som brukes i dag?Nå får jeg sortere litt,men er mottakelig for mere info.

mvh

Arnfinn Wangsmo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 måneder senere...

Hi My name is Norman Skjelhaugen and I am interested in the family of my Grandfather who lived in Vaage Norway. His mothe Anne O Skjelhaugen lived out her life in Vaage and died there. His father Hans Gulbrandsen Volden emigrated to Tracy Minn USA 1n 1881. Any information on the families would be most welcome. I know quiet a lot about the families which I will share the information with anyone who has a interest in the families. Unfortunately my Norwegian is poor however I can translate any text if you want to communicate in Norwegian.

Any infomation would be most welcome

Regards Norman Skjelhaug (Living in England)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hi Norman

Before I send You my information .I want to know when You were born Place and date.The names of Your mother and father .Were they were born and married .Date and Place .Your mothers maiden name .And to be sure of that it is the right family , the name of your grandpartetns .I want to know if You are married and have children .I also wants dates and places of that .Then I will send You the information I got.I am looking forward to hear from You

Kindly regards

Arnfinn Wangsmo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dear Norman,

Hans had 4 siblings at Volden 1865.

I shall send you info. off list.

I have visited your birth place Tracy, to the Haugen family, Vaage too.

Best regards

Helge (Vaage roots).

Lenke til kommentar
Del på andre sider