Gå til innhold
Arkivverket

[LØST] Skifte 1863 - hva betyr flere sidehenvisninger ?

Litta
 Del

Recommended Posts

Hei

Jeg har ennå ikke blitt helt fortrolig med tyding av skifter og har et spørsmål om hvordan disse ble ført.

Helt konkret, så fant jeg innførsel av dødsbo etter Hans Jacobsen, Skibsbygmester: http://arkivverket.no/URN:sk_read/24513/372/

Bak navnet hans er der henvisninger til forskjellige sider og jeg lurer på, hva disse inneholder (ikke i detalj, men mer generelt) og hvordan man gikk frem, når dette ble ført ?

Selve tydingen av tekstene skal jeg forsøke meg på, men er forberedt på å måtte be om litt assistanse B)

Hilsen

Litta

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bak navnet hans er der henvisninger til forskjellige sider og jeg lurer på, hva disse inneholder (ikke i detalj, men mer generelt) og hvordan man gikk frem, når dette ble ført ?

Det skyldes nok at sorenskriveren har arbeidet med flere skifter parallelt, og så har protokollen blitt ført fortløpende. Dette i motsetning til eldre skifteprotokoller, der skiftene som regel er innført i protokollen etter at det er sluttet. Det vil nok bety at det ikke er noen regel for hva som står i den første innførselen, hva som står i den andre osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bak navnet hans er der henvisninger til forskjellige sider og jeg lurer på, hva disse inneholder

Dette er sidehenvisninger til den skifteprotokollen du har lagt inn lenke til. Det er lurt å notere seg disse sidehenvisningene, for så å slå opp på sidene senere.

Første sidehenvisning her er side 160. Skriver du 160 i feltet for side, kommer du til den siden hvor skiftet etter ham begynner(høyre side, omtrent midt på). Uten at jeg har gått inn på hvert enkelt sidetall her, vil jeg tro at dette er et skifte som fortsetter over noe tid, og derfor er ført i "porsjoner".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er sidehenvisninger til den skifteprotokollen du har lagt inn lenke til. Det er lurt å notere seg disse sidehenvisningene, for så å slå opp på sidene senere.

Første sidehenvisning her er side 160. Skriver du 160 i feltet for side, kommer du til den siden hvor skiftet etter ham begynner(høyre side, omtrent midt på). Uten at jeg har gått inn på hvert enkelt sidetall her, vil jeg tro at dette er et skifte som fortsetter over noe tid, og derfor er ført i "porsjoner".

Takk begge to.

Ja, jeg var klar over at det var sidehenvisninger og jeg lurte egentlig mest på om et skifte hadde flere omganger med behandling eller om det rett og slett var (som Kristian også nevner) tidspress og en enkelt behandling som så ble ført i flere omganger.

Synes det er litt vanskelig å finne 'tråden' på de siste sidene, men jeg går ut fra at navnet hans nevnes i hver enkelt innføring, så jeg får bare jobbe videre........

Lenke til kommentar
Del på andre sider