Gå til innhold
Arkivverket

Forfedre til Jørgine Elisabeth Olsdatter, f. 1848 i Halden


Per Thomasrud
 Del

Recommended Posts

Er det noen som kan hjelpe meg med å finne opplysninger om foreldrene (evt. andre forfedre) til Jørgine Elisabeth Olsdatter, f. 6.10.1848 i Halden? Hun var uekte barn av smeddreng Ole Hansen og pige Ane (Anne) Christine (Larsdatter) Smith. I klokkerboka for Halden (Klokkerbok nr. 4 (1845-1854), Fødte og døpte kvinner 1848, side 96) står hun oppført som Jørgine Elisabeth, men i Ministerialboka står hun oppført som Georgine Elisabeth. Jeg klarer ikke å finne foreldrene igjen i folketellingene for 1865 og 1885, mens Jørgine Elisabeth Hansen står oppført som tjenestepike i Halden i 1865. Hun giftet seg i 1870 med Anders Josef Bjerkmand, og tok dette navnet etter giftemålet.

 

Er det noen som i tillegg kan hjelpe meg med å "oversette" det første ordet i kolonnen for faddere i Klokkerboka?

 

 

Med hilsen Per Ivar Thomasrud

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En bror av Jørgine:

 

Carl Lauritz,født 14 des 1851

Permanent sidelenke: http://www.arkivverk...ny&idx_side=-60

Permanent bildelenke: http://www.arkivverk...60330010584.jpg

 

Kan dette være foreldrenes vielse?

Finner et par som heter Ole Peter Hansen,30, og Anne Kristine Smith,46, som giftet seg i Halden 29 mai 1863.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverk...y&idx_side=-318

Permanent bildelenke: http://www.arkivverk...60329040318.jpg

 

Kanskje samme paret som bor på Gramhaugen i Idd i 1865?

 

http://www.rhd.uit.no/folketellinger/ftliste.aspx?ft=1865&knr=0117&kenr=005&bnr=0044&lnr=000

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anna Christina Larsdatter Smith ble født i Strömstad 20.4.1817, døpt dagen etter samme sted. Hennes far var styrmannen Lars Smith, moren Inger Margreta Lilja, 30 år. Faddere: Sjöman Lars Knutsson, Sjöman Jonas Lilja, Hustru Lovisa Larsdotter, Piga Maja Boman.

(Strömstad kirkebok Döpte 1787-1859 s. 341)

 

I en fil jeg har på pc'n med "Antekningar Rörande Hus, tomter och Husägare i Strömstad", finner jeg faren Lars Smith som ägare fra 1818, hus nr 4:67. Lars født 9.10.1784, død 29.8.1834. Han var jaktbåtsmann og styrmann fra 1819-29 står det. Gift 1. gang 30.9.1808 med Ingrid Margaretha Lilja født 25.3.1787, død 3.1.1827. Hun var datter av Hans Lilja. Gift 2. gang 25.3.1829 med Oleana Vestergård født 8.12.1795, død 28.11.1878. Hun var datter av Sven Andersson Vestergård.

 

Ingen av datoene fra denne filen er sjekket opp, men det kan gjøres.

post-15-0-20209000-1319115898_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for hjelpen. Nå har jeg klart å plassere Anna Christina Smitt på kartet, både historisk og geografisk. Når man først har fått "benet innenfor" i Sverige, blir ting mye enklere. Jobber nå videre på ArkivDigital. Men Ole Hansen er ikke så lett å finne ut noe om. Skal prøve å finne ut om han og Anna Christina giftet seg etterhvert, eller om de levde sammen i "synd" med flere barn i forholdet.

 

Hilsen Per Thomasrud

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I boka om "800-Haldenprofiler" av Edvin Haug er smeden Anders Josef Andersen Bjerkmans profil nr 112 på side 73. Han giftet seg som kjent med Jørgine Elisabeth Hansen født i Halden 1748 død 11. mai 1934 i Halden. I boka står det slik: "Hennes far utvandret til USA omkr. 1862, mens moren og barna ble igjen hjemme".

 

Årstallet til utvandringen her er nok feil da Ole P. Hansen og Anna Christina Larsdatter Smith giftet seg i 1863. Men at han dro til Amerika er mulig korrekt.

 

Ellers så synes jeg denne Strömstadgrenen din er spennende. En kommer bl.a. der bakover til pottemakerslekten Zimmerman, hvorav (trolig) en av disse også dukker opp i Fredrikshald tidlig på 1700 tallet, men disse endret der navnet sitt til Zimmerström. De fikk etterhvert hard konkurranse av den kjente Herrebøefabrikken på Idd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

800-Haldenprofiler av Edvin Haug har jeg i bokhylla mi. Hva angår Anders Josef Bjerkman er den dessverre ikke helt nøyaktig, og dette er sikkert fordi opplysningene ble innhentet av etterkommerne hans etter hans død. Det står bl.a. at han ble født i Lovisa, Sverige. Det korrekte er at han ble født i hemmanet Berg i Töftedal. Rikignok både bodde og arbeidet faren hans og familien på Loviseholms brug i Töftedal, men opplysningene om Lovisa skapte litt hodebry en periode. Videre står det at han avtjente militærtjeneste i Sverige. Såvidt jeg vet var det ikke allmenn verneplikt i Sverige før 1901, og før dette var det "innleide" soldater fra de forskjellige hemmanen som utgjorde hæren. Jeg har gjennomlest rullene for Dalslands regimente for perioden 1873-1867, og ikke funnet ham der. Hvis det er noen andre som vet noe annet, så vil jeg gjerne høre om det.

 

Med hiolsen Per Thomasrud

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.