Gå til innhold
Arkivverket

Christen Tollevsen og Beret Hansdtr, Meløy

Per Sørdal Lofoten
 Del

Recommended Posts

Leter etter opplysninger om Christen Tollevsen og Beret E. Hansdtr. Meløy.

De hadde en sønn: Johan Martnæs Christensen f 01.01,1824 på Nornesøyen. d 24.06.1884 i Buksnes (Vestvågøy)

Johan ble g 15.10 1857 i Flakstad m Dorthea Marie Danielsdtr.

Takker for hjelp

mvh. Per

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I 1838 er det skifte etter Christen Tollevsen, Nordnesøya i Rødøy. I skiftet nevnes kona Beret Elisabeth Hansdatter og barna Johan Martnes (14 år), Antonetta Christiana (22) og Hanna Tomina (19).

I 1842 er det skifte samme sted etter Beret Elisabeth. Barna oppgis da å være henholdvis 19, 25 og 23.

I følge de millitære mannskapsrullene for Rødøy (på Digitalarkivet), var Christen fra Herstad i Meløy. Jeg tror funnet av vielsen til Christen og Beret kunne være til hjelp. Sannsynligvis ble Christen født sist i 1780-årene som sønn av Tollev Christensen (skifte 1814) og Randi/Rangdine Hansdatter (skifte 1794).

Når det gjelder Beret, kan hun ha vært fra Sleipneset, men jeg skal være forsiktig med å trekke raske konklusjoner. Det er viktig å finne den vielsen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Geir.

Tusen takk.

Her kom jeg et godt stykke på vei.Hadde man funnet vielsen hadde man kommet enda lengere.

mvh. Per

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utdrag fra tema 59821 i det gamle debattforumet:

Anne Lise Hovdal, 8800 Sandnessjøen, 30.5.2008 00:51 (8) Da er kanskje John Daniel Christensen Herstad sønn av Christen Tollefsen Herstad(1786-1815), og Berit Elisabeth Hansdatter? Jeg har foreløbig ikke registrert barn på disse. De ble gift i 1815. Jeg har noen av anene på Christen Tollefsens farfarside, og han er etterkommer i 5. generasjon av mine aner Lars Hansen(ca 1642-ca 1710) og kona Berethe Pedersdatter. Lars het jo ikke Norum til etternavn, men var bror av Hermand Hansen Norum(ca 1638-ca 1714).Anne Lise Hovdal

http://da2.uib.no/cg...&spraak=n#anker

Men jeg stusser over at det står 1786-1815 på Christen Tollefsen Herstad.De ble jo angivelig gift i 1815.Hvis de fikk sønnen Johan Martnæs i 1824 må dødsåret på Christen være feil i innlegget til Anne Lise Hovdal.

Mvh Ann-Mary

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men jeg stusser over at det står 1786-1815 på Christen Tollefsen Herstad.De ble jo angivelig gift i 1815.Hvis de fikk sønnen Johan Martnæs i 1824 må dødsåret på Christen være feil i innlegget til Anne Lise Hovdal.

Mvh Ann-Mary

Når man leser videre i innleggene, kommer det fram at dette er en feilkobling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei

så denne nettop.

Kristen Tollefsen er sønn av Tollef Kristensen og Randine Hansdtr. På dem så kommer du inn i Norum, Storch og Schanke

Berit er datter av Hasns Johansen ca 1757 - 1813 g. 1793 m. Anne Catharine Rasmusdtr ca 1770 - 1813 på Segelfore i Rødøy

Annes foreldre er Rasmus Olsen skifte 1783 (Han arbeidet som skredder. De hadde bare en datter og formynder var Augustinus Olsen, Segelfore). g. 1766 m. Berit Hansdtr. 1730 - ?. hun bodde hos svigersønnen og omtales som 2dt ægteskab Har ophold i huset (1801 ft)

på denne delen av slekten har jeg ikke mer men har ganske mye på Kristen sine aner.

Steinar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Ann-Mary og Steinar.

Tusen takk. Skal overrekke disse opplysningene til en av etterkommerne idag.

Artig å vite om sine aner og røtter.

Per

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei

så denne nettop.

Kristen Tollefsen er sønn av Tollef Kristensen og Randine Hansdtr. På dem så kommer du inn i Norum, Storch og Schanke

Berit er datter av Hasns Johansen ca 1757 - 1813 g. 1793 m. Anne Catharine Rasmusdtr ca 1770 - 1813 på Segelfore i Rødøy

Annes foreldre er Rasmus Olsen skifte 1783 (Han arbeidet som skredder. De hadde bare en datter og formynder var Augustinus Olsen, Segelfore). g. 1766 m. Berit Hansdtr. 1730 - ?. hun bodde hos svigersønnen og omtales som 2dt ægteskab Har ophold i huset (1801 ft)

på denne delen av slekten har jeg ikke mer men har ganske mye på Kristen sine aner.

Steinar

Skiftet etter Hans Johansen, Sleipneset, i 1813 der kona Anne Catharina Rasmusdatter og dattera Beret Elisabeth nevnes (høyre side): http://arkivverket.no/URN:sk_read/24913/315/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei

så denne nettop.

Steinar

Hei Steinar.

Jeg er intresert i Kristen`s aner. Her er min email: pd-soerd@online.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 6 måneder senere...

Det stemmer nok at Christen Tollefsen Herstad levde i 1815, og jeg vet ikke hvor jeg har det ifra at han døde da. Kanskje jeg var litt for rask når jeg så i slektsprogrammet mitt den gangen. Du Steinar har kanskje forlengst fått svar angående anene til Christen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei

har aner på Christen Tollevsen, så det er greit.

Så litt etter Hans Johansen først (Berits far). og fant han først her: (Har ikke fått dem inn i databasen ennå. for de som er vant er vel det lett å koble de her til Hans J.

Millitære mannskapsruller 1809, Rødøy

Hans Johansen Slæbnes 50 år Lurø Nogenlunde Frisk

Rasmus Hansen Slæbnes 10 år

legger til en del skifter der hans familie forekommer:

i 1812 finner en dette skiftet

** Ringen Ytre; Rødøy/1812

4011 Jens Johansen M Hovedperson

4012 Kristianna Olsdtr K Hovedperson; Skifte På begge.

4013 John Johansen M Mannens bror; Brennes.

4014 Jakob Johansen M 55 Mannens bror; Hjart.

4015 Hans Johansen M 50 Mannens bror; Selnes.

4016 Anders Johansen M Mannens halvbror; Trondhjem.

4017 Johanna Maria Olsdtr K Gift Kvinnens søster; Skal være gift i Tromsø, men om hun lever vides icke, men det er vist at hun havde barn.

4018 Pernella Olsdtr K Ugift Kvinnens søster; Vesterålen. Uviss om hun lever.

her er skiftet til far og stefar til samme søskenflokk

** Stensland; Rødøy/1785

5338 Johan Jensen M Hovedperson

5339 Karen Abelsdtr K Ektefelle

5340 John Johansen M 35 Sønn

5341 Jens Johansen M 28 Sønn

5342 Jakob Johansen M 26 Sønn

5343 Hans Johansen M 23 Sønn

5344 Anders Johansen M 2 Sønn; 2.ekt. Formynder Ole Nilsen, Oldervik.

5345 Marit Johansdtr K 32 Datter; Verge Peder Pedersen, Sanden.

5346 Johanna Cathrina Johansdtr K 1/2 Datter; 2.ekt. Verge Ole Nilsen, Oldervik

** Stensland; Rødøy/1813

5347 Peder Israelsen M Hovedperson

5348 Karen Abelsdtr K Ektefelle

5349 Kjell Israelsen M 60 Bror

5350 Kristen Israelsen M 50 Bror

** Brensvik; Rødøy/1813

350 John Johansen M Hovedperson

351 Anna Nilsdtr K Hovedperson; Skifte På begge.

352 Hans Johansen M 40 Bror; Slebnes.

353 Jakob Johansen M 50 Mannens bror; Hjart.

354 Anders Johansen M 30 Mannens halvbror; Stenslund.

355 Dortheh Hansdtr K Gift Kvinnens søsterdatter; Anders Gullesen, Indre Ringen

356 Anna Hansdtr K Gift Kvinnens søsterdatter; Hans Nilsen, Guravik i Lurøy

i manskapsrullene for Rødøy finner en i 1809 to stk (den ene er for ung til å være aktuell). Hans J. i 1811 og 12 er det bare en og i 1813 er Hans Johansens Enke. nevnt

her er hans skifte:

** Sleipnes; Rødøy/1813

5134 Hans Johansen M Hovedperson

5135 Anne Catrine Rasmusdtr K Ektefelle

5136 Ingeborg Anna Hansdtr K Gift Datter; Lars Andersen, Aabusvik i Meløy

5137 Berit Elisabeth Hansdtr K 18 Datter

5138 Rasmus Hansen M 12 Sønn

** Mavær; Lurøy/1798

3677 Nils Jensen M Hovedperson

3678 Nn Olsdtr K Hovedperson; Skifte på begge.

3679 Johan Jensen M Død Mannens bror (far til Hans)

3680 Jakob Johansen M Barn av Johan

3681 Jens Johansen M Barn av Johan; Ringen.

3682 John Johansen M Barn av Johan; Brendsnes.

3683 Hans Johansen M Barn av Johan; Sleipnes.

3684 Anders Johansen M 16 Barn av Johan

3685 Johanna Johansdtr K 14 Barn av Johan; Hjemme hos stefaren Peder Israelsen, Øresvik

3686 Marit Jensdtr K Enke Mannens søster

3687 Berit Jensdtr K Mannens søster

3688 Barbara Jensdtr K Gift Mannens søster

3689 Ane Jensdtr K Død Mannens søster

3690 Gjertrud Hansdtr K Gift Barn av Ane; Paul Abelsen,

3691 Elling Olsen M Kvinnens bror; Schionøen.

3692 Hans Olsen M Kvinnens bror; Lunderøen.

3693 Jakob Olsen M Kvinnens bror; Schionøen.

3694 Paul Olsen M Kvinnens bror; Selnes.

Steinar Olsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider