Gå til innhold
Arkivverket

Dødsmelding/skifte Herman Laading

Kenneth Vestheim Svendsen
 Del

Recommended Posts

Hei, jeg er forholdsvis ny med slektsforskning og helt ny med denne tjenesten og lurer på om dere kan hjelpe meg med følgende;

Herman Laading, f. 8.1.1813, d. 28.11.1894 - Arvinger, evt. om han hadde barn og vært gift

Jandine Marie Nielsdatter, f. 4.9.1829, d. 2.10.1878 - Arvinger, barn, sosial status

Mathias Olai Berssvendsen, f. 21.1.1827, d. 18.5.1889 - Var gift med Jandine, døde i Fana, hva skjedde de siste årene av hans liv?

Det var et eller annet mellom disse tre, de to yngste sønnene til Mathias og Jandine tok navnet Laading i voksen alder.

På forhånd takk

Mvh

Kenneth Svendsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herman Laading, dødsmelding:

Kildeinformasjon: Bergen fylke, Bergen by, Dødsfallsprotokoll 6 , 1893-1898, oppb: Statsarkivet i Bergen.

Permanent sidelenke: http://arkivverket.no/URN:sk_read/27888/86/

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-sk20090615341442.jpg

Han etterlot seg testament, og to sønner.

Jandine finner jeg ikke i dødsfallsprotokollen for Bergen under oktober 1878.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun er oppført med Randine Marie Svendsen fyrbøders hustru, mand Mathias Svendsen og 6 børn. hvoraf 2 umyndige. Rune

Takk for hjelpen Rune, da var det korrekt likevel. Kan du se hva hun døde av og om lege var tilkalt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 år senere...

Jeg vil gjerne ta opp denne tråden igjen og nøste videre;

Herman Laading adopterte Carl Antonio og Ole Johan (begge Svendsen) ved kongelig resolusjon av den 9. august 1881. Er det mulig å oppdrive en kopi av denne?

Mathis Olai Bersvendsen (Svendsen) var fyrbøter i flere år, hvor kan jeg finne ut når han var til sjøs?

På forhånd takk for hjelpen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ha spurt Riksarkivet om den kongelige resolusjonen.

Mathias Olai Bersvendsen står i hovedrullen for Bergen under nummer 2410. Se kopien av hans fartshistorikk nedenfor.

post-286-0-32407100-1421487748_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for hjelpen, dette var kjekt, her kan jeg følge hans reiser til sjøs over langt tid.

Jeg vet han jobbet til sjøs i lang tid før dette, kanskje tilbake til begynnelsen av 1850-tallet. Finnes det noe i arkivet på dette?

Alle hans sønner (5) reiste også til sjøs, tre av de ble kapteiner, de to siste vet jeg lite om. De reiste til sjøs tidlig, noen allerede som 14-åringer. 

Er det mulig å besøke arkivet å finne ut av dette, eller foretrekker dere at jeg skriver navnene her og dere finner det for meg?

På forhånd takk for hjelpen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er selvsagt hjertelig velkommen på lesesalen! Lesesalen er åpen mandag-fredag 9-15, tirsdager til 18. Lesesalen er åpen den tredje lørdagen i hver måned september-mai fra 8.30 til 13.

Du ser av kopien at han fikk sitt patent 3. juni 1871. Har han seilt tidligere, har det vært med et annet patent. Vi har navneregistre fra 1869, men hovedruller og annotasjonsruller 1860-1869, og et annet system fra før 1860. Vi har navneregistre til hovedrullene 1840-1860. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider