Gå til innhold
Arkivverket

Kirkebøker fra Stryn

Anett Ytre-Eide
 Del

Recommended Posts

Hvorfor finner jeg ikke kirkebøkene fra Stryn før 1830 (ca)? Jeg driver og hjelper en amerikansk fjern slektning med å nøste litt opp i slekta. Hun hadde fått forståelsen av at noen slektninger på 1800-tallet var gift i Bergen (det står married Korskirken eller noe slikt i papirene som hun har fått av en mann i USA av norsk avstamning), men jeg tror kanskje det er kirkebøkene som er lagra der. Noen som vet noe om dette?

Jeg tror ikke hun har kontakt med mannen med opplysningene lenger, og dessuten var han vel ikke norskspråklig. Jeg tenker det kunne være greit at jeg som kan lese norsk får tak i informasjonen om disse slektningene på en eller annen måte. Dette er folk som "tar av" fra min grein av familien, så jeg har ikke sett på disse menneskene før.

All hjelp velkommen! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg trenger er jo opplysninger fra FØR 1830. OK, Anne-Lise, ser nå at du kanskje har svaret. Innvik er stedet å lete da kanskje? Jeg får lete og se om jeg finner det jeg trenger.

Rune, har du det FØR 1830?? I første omgang er det noen enkeltpersoner jeg trenger. Skal gi deg en liste om det er slik at du har informasjonen.

Da fant jeg faktisk EN av opplysningene jeg trengte! Hvis noen kan hjelpe meg å tolke alt som står om pikebarnet Eli? Far Arne Nesdal:

http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=11506&idx_id=11506&uid=ny&idx_side=-151

Det jeg også trenger er foreldrenes ekteskap, siden det er opplysninger om at ekteskap nr 2 skal ha vært barnløst (fra en bygdebok).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finnes det registrert ekteskap fra før 1796?? Det er snakk om ekteskapet mellom Kari Ellingsdotter f 1761 på Visnes i Stryn og Arne Larssen Nesdal Bakken. Datter Eli født 1796.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Jeg leter etter informasjon om Synneve Isaksdatter Schaare som døde i Geiranger 1783, 100 år gml. Hun skal være født i Stryn (Skåre, Oppstryn/Innvik) og hevdes å være mor til Isak Andersen Skageflåen (ca 1726-1808). Leser annetsteds at kirkebøkene for Innvik brant 1750, så det er vel lite håp om å finne noe om henne, siden både konfirmasjon og giftermål er tidligere. Hennes far skal visstnok være Isak Kolbeinsson, men han er sannsynligvis også død før 1750 (om han ikke ble like gammel som datteren!). Jeg finner heller ikke 1701-manntallet for dette området, men kan det finnes andre kilder å lete i?

Mvh Sigrun

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På garden Skaare i Oppstryn i 1701 er Isach Colbensen 49 aar med sønnene Hans 16 aar og Peder 6aar, på bruk nr 3 på Skåre i BB for Stryn er Isak Kolbensen brukar fra 1687 og fekk skøyte i 1716, der er ikke noe skifte etter han. Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for disse opplysningene Rune! Dersom Hans og Peder var Synneve Isaksdatter Schaares brødre, er det kanskje en syltynn tråd å følge om det finnes skifter etter dem. Aldersmessig er det også sannsynlig at de kan være døde etter 1750.

Mvh Sigrun

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 måned senere...

I listen over «Døde i Innvik 1750-1815» finner jeg en Thomas Isachsen Schaare, Oppstryn; 71 år gift. Død 15.12.1771. Dette kan vel være en bror av Hans og Peder, og evt. til Synneve Isachsdatter Schaare. Han kan være født rett etter Manntallet 1701.

Jeg finner også en Isach Thomassen Skaare, Oppstryn, 38 år, død 16.05.1765. Dette kan godt være førstnevntes sønn, og dermed Synneves brorsønn. Finnes det flere spor etter disse to? Takk igjen til Rune. Mvh Sigrun

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tomas Isaachsen Schaare var bruker etter faren Isak K. fra 1729 og var gift med Ingerid Haraldsdtr. Gd(kan være Guddal) død 82 år 1788, der er ikke skifte etter disse 2. Deres sønn Harald overtar bruket død 70 år 1807, i kb fødte finner jeg at de fikk dtr. Anne døbt 21/6-1750. Jeg ser at Hans og Peder ikke var ute i krigen 1710-1719. Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er eit interessant skifte 14. mai 1770 etter Rasmus Olsen Sundahlen.

Permanent sidelenke: http://arkivverket.no/URN:sk_read/24233/25/

Han var gift med Ragnhild Isachsdatter. Dei var barnlause, men Rasmus sin avdøde bror Erich har 5 barn som arvar.

Enkja Ragnhild bestemmer seg for at hennar arv skal fordelast på hennar arvingar i same skiftet. Vi får opplyst at ho har følgande 4 syskjen: Thomas Isachsen Schaare, Synneve Isachsdatter enche og boende på Sundmør, Lisbeth Isachsdatter gift med Ole Muhri og Arnfrie?? Isachsdatter gift med Joen Doreflodt. Sjå nederst på folio 502B.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk til Rune og Tor for nye opplysninger om Synneve Isachsdatter Schaare og hennes familie!

Dette skiftet som du har funnet, Tor, belyser familieforholdene og gir nye tråder å følge!

Siden brødrene Hans og Peder, eller noen barn etter dem, ikke er nevnt i skiftet, tyder vel det på at de begge kan være døde tidlig. Det at Thomas også som en yngre bror tar over garden forsterker vel dette.

Om Synneve Isachsdatter var gift med en Anders (Knutsson- uvisst hvorfra), og var Isak Andersen Skageflåens mor, er det kanskje fortsatt mulig å finne ut av....spor dukker opp på uventede steder! Mvh Sigrun

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 år senere...

Jeg har alle KB før 1830 også. Rune

Hei

Har du anledning til å hjelpe meg med å finne slektslinjene bakover fra mine tipp-oldeforeldre

Rasmus Olsen Tenden f 1811-12 i Stryn Prestegjeld,

far Ole Rasmussen

og

Ragnhild Isaksdatter Muri f 1809-1810,

far Isak Pedersen.

Mvh Rolf Michelsen Bjørum

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Har du anledning til å hjelpe meg med å finne slektslinjene bakover fra mine tipp-oldeforeldre

Rasmus Olsen Tenden f 1811-12 i Stryn Prestegjeld,

far Ole Rasmussen

og

Ragnhild Isaksdatter Muri f 1809-1810,

far Isak Pedersen.

Mvh Rolf Michelsen Bjørum

Rasmus Olsen kan være denne:  http://gda.arkivverket.no/cgi-win/WebCens.exe?slag=visbase&sidenr=29&filnamn=dp14471750&gardpostnr=6150&personpostnr=18444#nedre

Ragnhild Isaksdatter er denne: http://gda.arkivverket.no/cgi-win/WebCens.exe?slag=visbase&sidenr=39&filnamn=dp14471750&gardpostnr=6110&personpostnr=18324#nedre

Kirkebøkene for Innvik finner du her: http://gda.arkivverket.no//cgi-win/WebCens.exe?slag=samekommune&filnamn=f18011447

Ser det kan være noe forvirring angående Rasmus Olsen her:

http://www.disnorge.no/slektsforum/viewtopic.php?t=108078

Endret av Sven Hjortland
Lenke til kommentar
Del på andre sider