Gå til innhold
Arkivverket

Kristen og Kristine Mærk, Kongensgt. 41, Trondheim

Inger Bjørnaas
 Del

Recommended Posts

Er det noen som har kjennskap til Kristen Olsen Mærk, f. 1878, Rennebu, d. 1952, Trondheim, og kona (Amalie) Kristine Vebenstad, f. 1885, Kvernes, d. 1971, Trondheim.

I folketellingen for Trondheim 1925 har de døttrene Borghild, Else (Invarda) og Gerda.

Skulle gjerne visst mer om etterslekta til Kristen og Amalie Kristine. I tilfelle noen har informasjon, send meg gjerne en mail: ibjoerna@frisurf.no

Beste hilsen Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror kanskje etternavnet skal være Mork,ikke Merk.

Telling 1925.

Kristen Merk

20.7 1878 Rennebu

http://www.digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=6&filnamn=ft16011925&gardpostnr=5836&personpostnr=25085&merk=25085#ovre

Telling 1910.

Mork, Kristen Skomakerarbeider 20.07.1878 Rennebu Kongensgate 41

http://www.rhd.uit.no/folketellinger/ftliste.aspx?ft=1910&knr=1601&kenr=036&bnr=0011&lnr=01

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Uten å ha satt meg inn i saken så tror jeg <Merk> er korrekt...

er i alle fall en gård i Rennebu som heter det.. :-)

mvh

Anders

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kristen Olsen Mærk døde som Inger skriver, i Trondheim i 1952. Opplysningene finnes i gravminneregistret til DisNorge .

http://www.disnorge.no/gravminner/korrigering.php?id=1052772

Riktig at navnet er fra Rennebu, steinhvelvbrua , Mærkbrua over Orkla, bygd i 1899, holder fortsatt trafikken.

Her er en Borghild f. 1912, gravlagt på Lademoen kirkegård i 1982. Kan være datteren til Kristen Mærk.

http://www.disnorge.no/gravminner/korrigering.php?id=1029849

Siden du, Inger, vet når Kristen og kona døde, kan dødsannonsene finnes i Addresseavisa. Den kan leses på mikrofilm på Trondheim bibliotek eller i arkivet til Adressa på Heimdal.

Eller ta kontakt med Adressa sitt arkiv og spør om de kan hjelpe deg.

Mvh Randi Haugros

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk skal dere ha.

Ser at du er lokalkjent, Randi. Brua er fortsatt i bruk som du sier, og det tar nok sin tid før den blir skiftet ut også.

Jeg har fått noen til å sjekke dødesannonsene for meg. Det skal bli spennende å se hva de kan gi av opplysninger. Det virker meget sannsynlig at Borghild Berg kan være den samme som henne jeg nevner her. Har funnet at disse tre er på samme gravstøtte:

Knut Gunnar Berg, f. 25.7.1943, d. 6.12.1943

Arvid Berg, f. 30.6.1915, d. 11.11.1979

Borghild Berg, f. 26.8.1912, d. 7.5.1982

Antar at Arvid er mannen til Borghild og at Knut Gunnar er deres sønn. Dette vil dødsannonsen kunne klargjøre vil jeg tro.

Beste hilsen Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 uker senere...
  • 7 år senere...

Hei

Jeg kom tilfeldig over denne siden i dag.  Riktignok 7 år for sent.

Jeg er barnebarn (dattersønn) til Kristine og Kristen Mærk.  Kristen Mærk var min morfar.  Skomaker med verksted i Prinsens gate. Kristine var min mormor, som jeg var svært glad i.  De etterlot seg tre døtre, Borghild (den eldste) Else (min mor) og Gerd (den yngste) De er alle døde nå.  Borghild var gift med Arvid. De har to barn, Bjørn og Gunnar.

Jeg har en søster, Rigmor Sætherhaug som fortsatt bor i Trondheim.  Jeg har flyttet til Oslo der jeg fortsatt bor. Dersom du er mer interessert ta kontakt.

hilsen

Thor Kristian Island 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for at du svarte meg, selv om det er lenge siden jeg har lagt ut denne etterlysningen.  Jeg sender deg en mail.

Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
 Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.