Gå til innhold
Arkivverket

Julie Fredrikke Johansen /Hans Fredriksdtr

Mariann Stokken
 Del

Recommended Posts

I Foss kalles Britta Maria Gillberg fattighjon og hun ser ut til å dra tilbake til Ryr 24/10-1838.

Kilde: Foss AI:7 (1833-1841) Bild 41 / sid 33 (AID: v301.b41.s33, NAD: SE/GLA/13122)

Jeg har ikke funnet henne andre steder og om hun reiser hjem igjen, står det ikke noen opplysninger om ny flytting. Jeg har ikke funnet igjen familien i neste periode.

Og i Anne Julies innlegg #25 ser vi hvor det ble av henne. :-)

.

Endret av Anne-Lise Hansen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 61
  • Opprettet
  • Siste svar

Topp bidragsytere i dette emnet

• Mariann Stokken

37

• Anne-Lise Hansen

11

• Ann-Mary Engum

1

• Anne J. Engmo

12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt usikker på om det kan være henne i det hele tatt,av innflytterlisten ser det ut som hun flytter fra Sverige til Spydeberg i desember 1852. Den Britta du prøver å finne bodde jo i Halden da hun fikk første barnet i 1850 :mellow:

Hvor har du forresten opplysning fra at hun sikkert har mellomnavnet Marie/Maria ?? Bare lurte siden det ikke sto da barna ble døpt eller ved datterens konfirmasjon ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt usikker på om det kan være henne i det hele tatt,av innflytterlisten ser det ut som hun flytter fra Sverige til Spydeberg i desember 1852. Den Britta du prøver å finne bodde jo i Halden da hun fikk første barnet i 1850

Ja, men eg tenkte at ho kanskje hadde vore ein tur til Sverige igjen, Carl Fredrik døydde jo berre nokre mnd. gammal, men eg skriv jo også at eg ikkje trur det er henne B).No er det vel ganske sikkert, iallfall mtp. at ho nok ikkje heitte Maria, fattar ikkje kvar eg har fått det frå!!

Takk for at du gjorde meg merksam på det! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Emibas Värmland har denne Britta Maja som drar til Spydeberg:

Namn: BRITTA MAJA ANDERSDOTTER

Kön: K Född: 1823-10-21

Församling: TOFSÖ Län: D

Yrke/Titel: STYVDOTTER Civilstånd: OG

Hemförsaml: SVANSKOG Län: S

Bosatt: STRAND

Utvandrdag: 1854-08-24 Ålder: 30 .[i hfl s. 181 står det 24/8-[b]1852[/b]]

Ensam/Familj: ENSAM

Destland: NORGE Landskod: NO

Destort: HOVIK SPYDBERG

Sida i husförhörslängd: 181

Huvudakt: Aktnr: 004

Löpnummer: 0 Källhänvisn: SVANSKOG HFL 1851-1855

DESTINATIONSORTEN SVÅRTOLKAD

Samme fødselsforsamling og fødselsdato (på en dag nær) som hun som flytter til Spydeberg i 1852, så det er vel henne. Rart at flyttedatoen varierer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Foreldre er Anders Hägglund og Kerstin Jansdotter (f. 24/9-1784). Ved Britta Majas navn står det under rubrikken Innflyttet 'fra Wandberg i Tosjö? i 1828'.

(Kanskje det betyr attest fra presten Wandberg i 1828?)

Moren er gift på nytt med Per Jonasson f. 11/2-1797.

Britta Maja har en bror, Johannes, født 26/9-1824 i Svanskog. (Värmland)

Kilde: Svanskog AI:16 (1851-1855) Bild 186 / sid 181 (AID: v13388.b186.s181, NAD: SE/VA/13517)

I Emibas sto det at hun kom til Norge med familien.

.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke funnet dåpen i Södermansland län som oppgitt (länsbokstav D). Ved 'socken-sök' kommer dette fram og det er kanskje riktigere?:

Landskap Nuvarande församlingsnamn Härad Nuvarande kommun Nuvarande län SCB-kod Kyrkböckernas förvaring

Skåne Tåssjö (f d Tosjö) Norra Åsbo hd Ängelholms kn Skåne län (f d Kristianstads län) 129204 Lunds LA

http://www.genealogi...&file=lista.txt

Kristianstads lån: http://nn.wikipedia....istianstads_län

Uansett er det langt herfra til Svanskog i Värmland, synes jeg..

.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk igjen Anne Lise!

Som Anne J gjer meg merksam på, så lurar ho på kor eg har fått namnet Britta Marie frå.

Det skjønar ikkje eg heller, for som Anne J seier, står det ikkje ved dåpane til barna, heller ikkje ved konfirmasjonen til mora.

Eg har ein sjanse til for om mogeleg finna ut meir om denne Britta, skal prøva den og, før eg kastar inn handkledet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 uker senere...

Ann Mary finn (son til Julie Fredrikke og Hans Fredrik) Carl Fredrik (#3) f.i mai 1850 døpt 17.08.1850.

Eg trur det er han eg har funne (#12) død berre nokre mnd. gammal.

Noko som sjølvsagt ikkje stemmer! Han døydde 11.08. kan ikkje vera døpt 17.08. :blink:

Dette tyder at han må finnast ein annan stad....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk Anne-Lise :)

Opna e-posten min og fann denne meldinga frå den hyggelege arkivaren i Halden historiske samlinger:

Jeg har gjort et raskt søk i Fattigprotokollene for Halden, og finner Julie Fredrikke Fredriksen f. 12. november 1853 som bortsatt i 1865 og flere år. Foreldrene er angitt som Bolette Nielsdatter og Frederik Johannessen. Her foreligger det muligheter for flere feil. Det er også en Bolette Andreas- eller Andersdatter som får fattigunderstøttelse, hun er f. 1832.

Dette er jo sjølvsagt med og gjer forvirringa _total_!!

Har leita etter ei anna Julie Fredrikke i krk.bøkene, men har ikkje funne noko der!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har funnet en Anna Britta i Näsinge/Lommeland, men har ikke funnet ikke familien i husforhør.

Anna Britta f. 23., døpt 28. august 1825 med foreldre Anders Andersson og Oliana Nilsdotter i Lilla Hogdahl. Faddere: Jacob Engelbrectsson, Christin Bryngelsdotter, pigan Maria Andersdotter i Lilla Hogdahl.

Näsinge C:3 (1814-1852) Bild 42 / sid 74 (AID: v413.b42.s74, NAD: SE/GLA/13414)

EDIT: Det er en annen Anna Britta som flytter til Tånga og deretter til Norge. Se senere innlegg.

.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På Tånga finner jeg en Anna Britta Andersdotter som drar til Norge i 1843, men fødselsdatoen er 23. november 1823.

Näsinge AI:2 (1825-1846) Bild 257 / sid 75 (AID: v763.b257.s75, NAD: SE/GLA/13414)

På Väster Mörk finner jeg henne igjen og her er også resten av familien. Ikke familien i dåpen jeg fant i stad, men følgende:

Torparen Anders Jonasson 8/11-1805 og h. Katrina Danielsdotter f. 12/3-1805.

Näsinge AI:2 (1825-1846) Bild 252 / sid 65 (AID: v763.b252.s65, NAD: SE/GLA/13414)

Betegnelsen foran navnet hennes kan kanskje tolkes som styfdotter? 'Egen dotter' Augusta f. 14/4-1843 på linjen under, bekrefter vel at Anna Britta er stedatter og at neste barn er foreldrenes. Jeg har ikke funnet Anna Brittas dåp.

.

post-162-0-55528500-1330173174_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns ikke det ser ut som det er "din" Julie Fredrikke,fødselsdato stemmer ikke,og heller ikke foreldrenes navn.Mulig dette kan være den Bolethe det er referert til http://digitalarkivet.no/cgi-win/WebCens.exe?slag=visbase&sidenr=10&filnamn=f60101&gardpostnr=245&personpostnr=3986&merk=3986#ovre Mener jeg var borti en Fredrik Johannesen som innflyttet til Busterud,men må se litt i kirkeboka om jeg finner ham igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå begynner jeg å lure litt på denne Bolette/Bolethe likevel. Se på denne nr.76 : Barnet Carl Fredrik Johannesen 5 aar uækte søn av av pigen Bolette Andersdatter ! Kjemperart om både en Britta Andersdatter og en Bolette Andersdatter begge fikk barn med identiske navn, Carl Fredrik 1850 og Julie Fredrikke 1853. http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=383&idx_id=383&uid=ny&idx_side=-384

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen til dykk som brukar tid på dette, no Anne :-))

Eg skjønar _IKKJE_ korleis dette heng saman!

Kva med det som står ved dåpen til Carl Fredrik "hun svensk av fødsel"...kva med f.datoane som ikkje stemmer og ikkje minst, kva med namn på mor som heller ikkje er det same som i dåpsbøkene...

Repeterar det som arkivaren har skrive i e-posten, tek dessutan med siste avsnittet:

"Jeg har gjort et raskt søk i Fattigprotokollene for Halden, og finner Julie Fredrikke Fredriksen f. 12. november 1853 som bortsatt i 1865 og flere år. Foreldrene er angitt som Bolette Nielsdatter og Frederik Johannessen. Her foreligger det muligheter for flere feil. Det er også en Bolette Andreas- eller Andersdatter som får fattigunderstøttelse, hun er f. 1832.

Ut fra dette går jeg foreløpig ikke videre med saken før du har gjort et forsøk på å finne ut om det er Bolette som er riktig, med enten Nielsdatter eller Andreas/Andersdatter som patronymikon. Kanskje det er lettere å finne en Bolette enn Britta?"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg trur faktisk at eg på bakgrunn av dette bed arkivaren om meir hjelp ved bruk av namnet Bolette i staden for Britta....

Kan jo vera han finn noko meir som kan underbyggja trua på at Bolette er blitt til Britta, kvifor kan me berre undra oss over... :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp,

då fann eg bror Rasmus f.1825! at det stemmer ser eg ved namna på foreldra.

Østfold fylke, Halden, Ministerialbok nr. I 4 (1823-1834), Fødte og døpte 1826-1827, side 62-63.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7425&idx_id=7425&uid=ny&idx_side=-32

Då står det "berre" igjen å finna ut om denne Bolette er mora til Julie Fredrikke og Carl Fredrik :-))

Lenke til kommentar
Del på andre sider