Gå til innhold
Arkivverket

"3 løber Smør 4 gfaar"


Anett Ytre-Eide
 Del

Recommended Posts

Dette er fra manntallet til en gård i slekta på 1660 tallet. 3 løber smør er vel ca 46 kg? Men hva er gfaar? Er det geiter? Og kan noen si noe om hvordan det sto til økonomisk på denne gården? Ut fra mantallet ser det ikke ut som det bodde så mange der, men det var en helgård.

 

En annen gård som er aktuell for meg (samme manntall) står oppført med 6 løber smør (også en helgård). Er denne større? Hva er verdien på "gfaar" i forhold til smør?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trur nesten du må fortelje kvar du fann dette... det ser ut som ei mistyding, evt. ei forkorting som ein treng samanhengen for å forstå.

 

3 og 6 laupar smør må vere landskylda; og - ja, 6 er meir enn 3 :D

Garden med 6 laupar er verdsett til det dobbelte av den med 3; men det treng ikkje fortel ikkje så mykje om storleiken (arealet).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her fant jeg det:

 

http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=14&filnamn=bd22MT60&gardpostnr=1086&merk=1086#ovre

 

Så et annet sted at de skulle gi får også. Mener du G-en er feil? Jeg tenkte det var enten sauer eller geiter.

 

Skjønner at 6 er dobbelt så mye som 3. ;) Men hvordan er forholdet mellom sauer og smør? Hvis det er det det er snakk om her da.

 

OK, her er mer om det samme: ”Ytter Eidtt skyllder aarligh 3 løber smør 4 faar”

 

Herfra:

http://da2.uib.no/cgi-win/WebBok.exe?slag=lesside&bokid=skattsognogfjordane1647&sideid=125&storleik=

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Usikker på om dette gjeld likt i 1660, men på 1550 talet var det

 

"Ett slaktenaut hadde samme verdi som to spann (31 kg) smør. En sau eller ei geit vart verdsatt til et tredjedels spann smør eller en øre i landskyldrekninga, dvs. noe over 5 kg. Mjøl, malt og erter hadde samme verdi, en vett (111,1 kg) tilsvarte ett spann smør (ca. 15,5 kg) i verdirekninga. Det gikk 6 våg på en vett. "iiij vogr maltth" blir da fire våg malt, eller knapt 75 kg. Ett pund smør viser trolig til det gamle bismerpundet på 6 kg. I eldre kilder er tre pund likt en spann. Ett merke smør (mark) var trolig ca. 220g, det gikk 72 merker smør på en spann. "

- Frå http://www.agle.no/lensregn.html (usikker kva kjelde som er brukt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk Håvard. Ja der var det mye nyttig! Så det du sier er at 4 sauer tilsvarer 1 1/3 laup smør sånn omtrent? Da kunne det like gjerne stått 4 1/3 laup smør. Men hvor stor er denne gården egentlig? Vet jo at Eide var en veldig sentral gård tidligere i middelalderen, men så ble den jo delt i stadig mindre deler.

 

En av grunnene til at jeg spør er at jeg er på jakt etter den Eli/Elen Jakobsdatter (f. 1703) som gifta seg inn i familien - med Absalon Ytre-Eide. Jeg lurer på hvilken type gård det var naturlig at hun kom fra. Har faktisk funnet en mulig far helt i nabolaget, men har jo ingen informasjon om henne.

 

Skal starte en ny tråd om Eli/Elen, men vil gjerne ha noen tanker om denne gårdens størrelse/status.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.