Gå til innhold
Arkivverket

Ytre-Eide slekt

Anett Ytre-Eide
 Del

Recommended Posts

Prøver å hjelpe en fjern slektning i USA med morslinja hennes. Det er litt håpløst å søke etter Ytre-Eide i forumet, derfor måtte jeg nesten starte en tråd på det. Personen vi mangler opplysninger på er Eli Jacobsdotter (f. 1703) gift med Absalon Larsen Ytre-Eide.

Forstår det slik at kirkebøkene brant i 1750? Hvis noen vet noe om Eli Jacobsdotter og hennes eventuelle aner er vi veldig takknemlige for all hjelp. Etterslekta har vi en god del informasjon om, men det hennes familie vi gjerne skulle hatt mer om.

Jeg har Aalands Innvik og Stryn til lån akkurat nå, men han har ikke skrevet noe om hennes opphav.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snakker vi her om Jakob Larsson f. ca 1663 og gift med Helga? Side 102 i Aalands bok, gardane i Innvik, Lid?? Der ser jeg jo at neste generasjon også er gifta inn i Ytre-Eide familien med ikke bare Eli (om dette er rett), men også at Lars Jakobson gifta seg med Aleth Lassed. Ytre-Eide. Stemmer det?

Dette passer jo i så fall bra med Elis datter Helge. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slektskapen til Lid finn vi i dette skiftet etter Vilhelm Larsson Sølvberg som er død barnlaus. Desse barnlause skifta er ofte gullgruver. Eg skal sjå litt meir på denne familien.

Ja - det er same familien vi snakkar om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK, jeg fant noe helt annet som jeg virkelig ikke klarte å lese, det angikk gården Lid og var fra 1668. Men dette så faktisk lesbart ut. Men jeg skjønner ikke hvordan du/dere kom fram til dette? Kan du ikke fortelle i noen enkle steg slik at jeg kan lære litt??

Men et teknisk spørsmål: Er det lettere å lese slikt hvis man printer det ut? Jeg tenker på å ha et papir å se etter for så å skrive det av selv? Når jeg sitter ved skjermen glir alt sammen til slutt...

Det er i alle fall fantastisk hvor flinke enkelte er! Håper bare jeg blir halvparten så flink om noen år!

Min amerikanske cousin er helt i hundre! :D Men dette er faktisk mine slektninger også når jeg tenker over det... Veldig spennende er det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mange knep med å lese t.d. dei gamle skifta. For min del har skråstillinga på skjermen mykje å seie, pluss at eg knip augo litt saman for å "filtrere" det eg ser; er det rart eg får vondt i nakken av det! Eg synest ikkje det blir lettare med utskrift, for min del.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aase, har sett litt mer på Aaland nå og det ser ut til at kvinnesida kan følges ett ledd til bakover på Lien?? Må ellers nevne at jeg har et sølvfat stemplet 1745 (en smed i Bergen) og det er rissa inn RL (veldig solid og tydelig) og en svak B bak de første to bokstavene (på baksida). Jeg tenkte da på Rasmus som var 12 år i 1701. Fatet er i alle fall arvegods fra Ytre-Eide slekta, og jeg finner ikke passende forbokstaver på Ytre-Eide som passer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg veit ikkje alle Aaland sine kjelder, særleg ikkje for dei eldste leda, men med den kjennskapen eg har til tida han skreiv bøkene sine i har eg bestemt meg for i alle fall ikkje å akseptere noko eg ikkje har sett sjølv - det var på langt nær same krav til dokumentasjon og kjeldebelegg for 80-100 år sidan som no. "Må ha vore" heldt lenge. Så eg kan ikkje svare deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er et skøyte fra Lien fra 1699. Kan dessverre ikke lese noe særlig av det. Det er altså Ole Rasmusen Lien Stryn s 87 1a 1698-1699

http://arkivverket.no/URN:sk_read/24214/119/?size=full&mode=0

Kan ikke se at Helga er nevnt der, men så kan jeg heller ikke se så mye. Hvis det er riktig Lien da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg veit ikkje alle Aaland sine kjelder, særleg ikkje for dei eldste leda, men med den kjennskapen eg har til tida han skreiv bøkene sine i har eg bestemt meg for i alle fall ikkje å akseptere noko eg ikkje har sett sjølv - det var på langt nær same krav til dokumentasjon og kjeldebelegg for 80-100 år sidan som no. "Må ha vore" heldt lenge. Så eg kan ikkje svare deg.

Mener du at det ikke finnes mer dokumentasjon her? Slik jeg tolker Aaland var den Helga som Jakob Larsson (f ca 1663) var gift med, Helga Rasmusdotter. Det står at Jakob gifta seg med e. Helga, det betyr vel at hun var enke etter Jørgen, som var svigersønn til Rasmus Torson? Men det er ikke dokumentasjon her??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg meiner ikkje at det ikkje FINST dokumentasjon, men eg har ikkje sett alt, må vite. Og eg skriv berre inn det eg har sett sjølv.

Skiftet i innlegget over er nok dessverre Stryne-Lia.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du Aase skreiv jo i den andre tråden:

Ja, Eli Jakobsdtr Ytreeide er dotter til Jakob Larsson Lien, fødd Løken

Er ikke dette sterk nok indikasjon på at han gifta seg inn på gården, altså med Helga Rasmusdatter?

Jeg vet ikke helt hva jeg skal gjøre nå. Lenger bakover kommer jeg vel ikke, men det hadde vært fint å få slått fast om Helga kunne regnes som noen lunde sikker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jakob Larsson Løken har nok gifta seg til Innvik-Lia, rimelegvis med ei enkje. Men eg veit ikkje kvar namnet hennar kjem frå, og kan derfor ikkje setje det inn i min base. Dødsåret ca 1741 veit eg heller ikkje kjelda til - der er ikkje skifte etter henne, såvidt eg kan sjå, og kyrkjebøkene startar 1750.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dumt når det stopper opp, men det kan vel hende det går an å finne noe en gang. Har tenkt å kikke litt mer på dokumenter for å se om jeg kan kjenne igjen et navn i alle fall. Har også bedt pappa spørre seg litt rundt, han har jo blitt stryning igjen, så det kan hende han finner noe.

Takk for all hjelp i alle fall. Da kan jeg fortelle Diane at hun kanskje har en ane ved navn Helga Rasmusdotter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 5 år senere...

Hei Anette.

Så på et annet forum her at du søkte etter info om Olaf Karolius Pedersen fra Dønna.han var min bestefars bror.om du vet noe om han /etterkommere av han?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 23.10.2011 den 23.07, Anett Ytre-Eide skrev:

Snakker vi her om Jakob Larsson f. ca 1663 og gift med Helga? Side 102 i Aalands bok, gardane i Innvik, Lid?? Der ser jeg jo at neste generasjon også er gifta inn i Ytre-Eide familien med ikke bare Eli (om dette er rett), men også at Lars Jakobson gifta seg med Aleth Lassed. Ytre-Eide. Stemmer det?

Dette passer jo i så fall bra med Elis datter Helge. :)

Her er i hvert fall en del om Aleth Lassesdatters far og søsken hentet fra formynderprotokoller som desverre ikke ennå er publiserte. Skiftebrevet av 27. oktober 1722 er nok etter moren. Dette har du kanskje fra før, men her er det i hvert fall endel dokumentasjon:

Formynderprotokollen:

Formynder Lasse Anderssen Yttreid for alle sine Nij børn, navnl:
 1.    Mathis Lassessen …... =4rd 1mk 4sk:
 2.    Hans Lassessen .….…  = 4rd 1mk 4sk:
 3.    Anders Lassessen.......=4rd 1mk 4sk:
 4.    Jørgen Lassessen …..  =4rd 1mk 4sk:
 5.    Ahles Lassedatter…....  =2rd: =:=10sk:
 6.    Helge Lassedatter…....  =2rd: =:=10sk:
 7.    Ane Lassedatter …....... =2rd: =:=10sk:
 8.    Dorethe Lassedatter.....=2rd: =:=10sk:
 9.    Mallene Lassedatter......=2rd: =:=10sk:
 Er til sammen …………......…….=27rdl 2mk:

Alt eftter Skifttebrev af Dato 7 Octobd:1722: og arvebogen fol: 419

Denne Mand døde =1734: og for de Børn som endnu Lever, er nu indsat andre formyndere, nemlig for
 1.    Jørgen, hans halfbroder Absolon Yttreid som her neden for staar anteignet,
 2.    - Helge Lassedatter er Mathis Kirkeid paa fol: 100: ilige
 3.    og for Mallene Lassedatter, samt for
 4.    Ane og
 5.    Dorethe Lassesdøttre er Bendix Lien

De andre Boens Midler blev nu icke noget paafordret for. Alt detter er indført i den anden bog ved hver Mands Navn.

Formynder Absolon Yttreid istedenfor faderen for Jørgen Lassesen for =4rd 1mk 4sk: eftter Skifttebrev af dato =2Junij 1734: og arvebogen fol: 494:

Fol: 100:
Formynder Mathis Kircheide
=iligemaade eftter Skifttebrev ad dato =2 Junij 1734: for Helge Lassesdatter Yttreid for ..=2=:=10:
Og for Mallene Lassesdatter …..=2=:=10:
See arvebogen derom fol: 494:
Disse =4rd 1Mk: 4sk: ligger under forseigling hos formynderen.
Altsammen indført i den anden bog paa fol: 244:

Kilde:
Nordfjord sorerenskrivarembete, Overformyndarprotokoll V.A.1,  1735 - 1739

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider