Gå til innhold
Arkivverket

Jørgen Christiansen Torgunrud, Toten (Feiring, Hurdal)

Bengt E Vesthagen Oslo
 Del

Recommended Posts

Jørgen Christiansen på Torgunrud ble døpt 31.3. 1768 og viet til Anne Andersdatter på Alnæsstuen 20.2. 1795: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9314&idx_id=9314&uid=ny&idx_side=-43

Familien i 1801: http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=5&filnamn=f18010528&gardpostnr=156&personpostnr=3194&merk=3194#ovre

Jeg har notert at Jørgen dør i 1809, men finner ikke igjen hvor jeg har denne opplysningen fra. Finner ingen Jørgen som dør i 1809 som passer inn i bildet, verken på Toten eller i Hurdal. Om det stemmer at han dør i 1809 kan det være at Anne gifter seg opp igjen, denne gang med Even Christiansen på Hoelsveen 21.9. 1811: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9315&idx_id=9315&uid=ny&idx_side=-34

Noen som kan løse denne floken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skiftes etter avdøde Jørgen Kristiansen på Torgunrud i Feiring - se fol 240a her - Akershus fylke, Øvre Romerike sorenskriveri, Skifteprotokoll 15 (Hb 0015), 1808-1810. Skiftet ble begynt den 14.april 1809, så han må være død før den tid.

I Feirings historie, bind IV, står det på s.241 at Jørgen Kristiansen døde under garnisontjeneste i Kristiania i 1809 og vart begravet på Krist kjerkegard - men det oppgis ingen kilde til denne opplysningen.

En Landværn Jørgen Christiansen ble begravet den 14.november 1808 i Garnisonsmenigheten i Christiania - se nr.14 på øverste halvdel av fol.174a her Akershus slottsmenighet i Garnisonsmenigheten, Ministerialbok nr. 3 (1777-1809), Døde og begravede 1808.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det stemmer at han [Jørgen Kristiansen Torgunrud] dør i 1809 kan det være at Anne gifter seg opp igjen, denne gang med Even Christiansen på Hoelsveen 21.9. 1811: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9315&idx_id=9315&uid=ny&idx_side=-34

Noen som kan løse denne floken.

Jeg tror ikke det er Anne Andersdatter på Torgunrud som gifter seg som enke i 1811. Forlovernes navn peker ikke mot Feiring, og Holssveen kan i dette tilfellet godt være et plassnavn på Toten og ikke nødvendigvis plassen med samme navn under gården Hol i Nord-Feiringen.

Dessuten nevnes ingen ny ektemann i oppgivelsesskiftet etter Anne Andersdatter, sluttet den 10.mars 1824 - se pag.730 ff her - Øvre Romerike sorenskriveri, Skifteprotokoll 17 (Hb 0017), 1819-1826. En eventuell ny ektemann kan selvfølgelig ha dødd mellom 1811 og 1824, så du kan jo for ordens skyld se om en Even Kristiansen på Torgunrud har dødd i denne perioden, men det ser ut til at Anne Andersdatter har sittet med gård og innbo uendret siden skiftet etter ektemannen Jørgen fjorten år tidligere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hej,

Jørgen Christiansen var jo, som du sikkert ved, søn af Christian Davidsen i hans andet ægteskab med Kari Jørgensdatter.

Jeg har uden held søgt efter begravelse eller skifte - mellem 1762 0g 1765 - efter Christian Davidsens første kone Berte Monsdatter (fra Østre Hvem).

Er det en oplysning, du kender til ?

Min forbindelse til familien går via Mari, datter af 1. ægteskab.

Venlig hilsen,

Berit Pagh.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser det er en lakune i rekken av scannede skifteprotokoller fra Øvre Romerike mellom 28/2 1756 og 18/3 1763, og det er protokoll nr.8 som tydeligvis ikke er scannet og lagt ut på Digitalarkivet. Et skifte etter Berte Monsdatter må det nødvendigvis ha vært i og med at enkemannen har giftet seg påny.

Jeg har lagt inn et spørsmål om den manglende skifteprotokollen under "Spørsmål om skannet materiale", så får vi forhåpentlig høre hva som er status for den.

I mellomtiden skal jeg kikke på mine notater hjemme for å se om jeg kan ha notert meg noe om damen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kom raskt et svar fra Digitalarkivet om den manglende skifteprotokoll nr.8 for Øvre Romerike (- se lenken i forrige innlegg), så da får vi bare håpe den blir lagt ut om ikke så altfor lenge. Jeg har ikke funnet noe om Berte Monsdatter i mine notater.

Jeg ser du sier at du nedstammer fra Mari Kristiansdatter Torgunrud (og dermed hennes mann Lars Pedersen Alnes). Da regner jeg med at du også vet at du er i slekt med vår store operasangerinne Kirsten Flagstad - etter hva jeg kan se i farten, er Mari Kristiansdatter Torgunrud/Alnes sangerinnens mormors mormors mor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skal have tak for henvendelsen til Digitalarkivet.

Jeg gik egentlig ud fra, at de år manglede.

Jo, jeg kender til slægtskabet med Kirsten Flagstad.

Der var faktisk flere gode stemmer og dygtige musikere i den gren af familien.

Vh,

Berit Pagh.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tore! Tusen takk for opplysningene om når og hvor Jørgen Christiansen døde og at det trolig ikke er enken Anne som gifter seg opp igjen. For sikkerhet skyld skal jeg sjekke dette nærmere.

Berit! Heller ikke jeg har opplysninger om når Berte Monsdatter døde så vi får nok bare avvente til skifteprotokoll nr.8 for Øvre Romerike blir lagt ut.

Din link til denne familien går gjennom datteren Mari. Hennes søster Berthe ble født ca. 1763. Da er det vel trolig at Berte Monsdatter døde som følge av hennes fødsel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hej,

Datteren Berte kendte jeg ikke til.

Jeg finder heller ikke hendes dåb omkring 1763, men det er åbenbart ikke usædvanligt for denne kirkebog.

En datter Anne finder jeg ikke indført som døbt, men derimod begravet 27 juni 1762 - 17 uger og 2 dage gl.

Hvorfra stammer din oplysning om Berte ?

Vh,

Berit Pagh.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Berit! Heller ikke jeg har opplysninger om når Berte Monsdatter døde så vi får nok bare avvente til skifteprotokoll nr.8 for Øvre Romerike blir lagt ut.

Din link til denne familien går gjennom datteren Mari. Hennes søster Berthe ble født ca. 1763. Da er det vel trolig at Berte Monsdatter døde som følge av hennes fødsel.

Neida, vi behøver ikke vente til denne skifteprotokollen blir lagt ut på Digitalarkivet - protokollen er tilgjengelig for alle på Statsarkivet i Oslo!

Skifte etter avdøde Berte Monsdatter Torgunrud ble åpnet den 6.desember 1764 (fol.506a ff), og hennes arvinger var enkemannen Kristian Davidsen og "deres udi ægteskabet sammen avlede eeneste barn", den fem år gamle datteren Mari.

Kristian Davidsens datter Berte er følgelig fra hans annet ekteskap (med Kari Jørgensdatter), og hun er altså født tidligst i 1765.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se også hva jeg har skrevet i tråden om Nils Nilsen og Malene Kristiansdatter:

Her er bekreftelsen på at Mari var den eneste datteren fra Kristian Davidsens første ekteskap med Berte Monsdatter - se skiftet etter avdøde Kristian Davidsen Torgunrud, begynt 4.november 1802, sluttet 10.januar 1803 - se fol.356a ff her: Øvre Romerike sorenskriveri, Skifteprotokoll 14 (Hb 0014), 1798-1808.

Kristians barn var Jørgen, Berte, Malene, Anne, Gunhild og Maria - "Disse Børn ere avlet med den nu igienlevende Enke". Videre står det at datteren Mari (Marie), som var gift med Lars Pedersen Alnes, "er avlet i ægteskab med den afdødes første Kone Birgitte Mogensdatter".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skal have mange tak for at have undersøgt dette nærmere !

Da tror jeg, der er tale om en skrivefejl i kirkebogen.

Christian Davidsen og Kari Jørgensdatter blev gift d. 28 december 1764.

3die søndag i fasten 1766 blev en datter døbt - Marthe. Det er spørgsmålet, om ikke dette er - Berthe.

En Berthe Christiansdatter Torgundrud blev konfirmeret i 1781 - 2 år før Jørgen Christiansen Torgundrud, som blev konfirmeret i 1783.

Jeg har undersøgt lidt mere om Berthe:

Hun giftede sig 1.g. 22 juli 1792 med Lars Olsen Fagernes. De fik sønnen Christian, som blev døbt d. 21 december 1794.

Lars Olsen Fagernes blev begravet januar 1795.

(Akerhus, Hurdal mini I 1 1777-1812, side 100 - 48 - 59)

2. ægteskab med Knud Iversen(Hofs-Tangen?) den 14 juli 1799.

De fik børnene Iver(1800) - Jertrud(1802) - Lars(1807).

Berthe blev begravet 19 oktober 1810.

(Side 105 - 85 - 90 - 130 - 114)

Berit Pagh.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror du har helt rett i at Toten-presten har ført feil navn på dåpsbarnet, og at det faktisk er Berte som blir døpt 3.Søndag i Faste 1766 i Feiring kirke - se nederst på fol.156b her: Toten, Ministerialbok nr. 5 (1761-1772), Kronologisk liste 1766, dette så meget mer som det ikke var noen datter Marte blant barna i skiftet etter Kristian Davidsen Torgunrud.

Dermed har vi også funnet et svar på den kronologiske "utfordringen" som Bengt Vesthagen tar opp i sitt innlegg nr.7 i tråden om Nils Nilsen og Malene Kristiansdatter, der han fornuftig nok hevder at det ikke var "plass til" en Berte blant Kristian Davidsens barn i hans annet ekteskap med Kari Jørgensdatter. Ved å "fjerne" en feilinnført Marte og erstatte henne med den faktiske Berte ble det plutselig plass likevel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I temaet om Niels Nielsen og Malene Christiansdatter kalder du Christian Davidsens kone Kari Jørgensdatter Flesvik.

Kender du Jørgen Flesviks patronym ? Og måske morens navn ?

Berit Pagh.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svaret finnes blant annet i oppgivelsesskiftet den 16.juni 1769 etter den nesten 80 år gamle enken Marte Jørgensdatter Flesvik - se pag.536 her: Øvre Romerike sorenskriveri, Skifteprotokoll 9 (Hb 0009), 1763-1773.

Marte hadde vært gift to ganger, først med Gullik Iversen, deretter med Gudmund Kristoffersen, og det var barn i begge ekteskapene. Den eldste datteren i det første ekteskapet var Anne Gulliksdatter, gift med Jørgen Nilsen Flesvik. Begge disse var døde i 1769, og parets to døtre arvet derfor sin mormor, nemlig Kari Jørgensdatter, gift med Kristian Davidsen Torgunrud, og Susanna Jørgensdatter, gift med Ole Kristensen Disserud.

Her er skiftet etter Karis mor Anne Gulliksdatter Flesvik, begynt 1.april 1748 - se fol.305b her: Øvre Romerike sorenskriveri, Skifteprotokoll 6 (Hb 0006), 1744-1751. Hun og og hennes etterlatte mann Jørgen Nilsen hadde døtrene Kari (5 1/3 år gammel) og Susanna (18 uker gammel).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I forrige innlegg lenket jeg til skiftet i 1769 etter Marte Jørgensdatter Flesvik hvor det står at hennes første mann het Gullik Iversen. Hans riktige patronym var imidlertid Evensen. Det fremgår av skiftet etter ham på Søndre Rustad i Hurdalen, begynt 21.august 1728 - se fol.555b ff her: Øvre Romerike sorenskriveri, Skifteprotokoll 3 (Hb 0003), 1715-1729.

Her fremgår det at avdøde Gullik Evensen Rustad etterlot seg enken Marte Jørgensdatter og deres felles barn Jørgen (9 år og 4 måneder gammel), Even (2 år og 3 måneder gammel) og Anne (6 år gammel).

Dette skiftet gir forresten også andre slektsopplysninger: Barnas faster var gift med Isak Einersen Garsjøen i Hurdalen, og barnas farbror var soldat Børger Gulliksen Ømark (- enten må patronymet Gulliksen her være feil, eller så må han være en halvbror av avdøde Gullik Evensen). Videre står det at avdøde Gullik Evensens halvsøster var gift med Gulbrand Lukassen Rustad i Hurdalen.

Videre står det bl.a. at en bror av enken Marte er Halvor Jørgensen Flesvik, at hennes far het Jørgen Helgesen Flesvik og at hennes farfar var Helge Hønsesen Flesvik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 år senere...

Jeg har længe forsøgt at finde ophavet til Berte Monsdatter, som var gift med Christian Davidsen Torgunrud.

Jeg burde måske oprette nyt tema, men siden disse personer allerede er med i dette tema, håber jeg, det er i orden at fortsætte her.

Ved gennemgang af diverse kilder finder jeg kun én Mons, som indenfor rimelig tid har en datter Berte.

Det er Mons Joensen på Lunden i Toten.

Han var gift 1.g. med Berte Larsdatter Lunden.

Hun var en hel del ældre end ham og døde i 1713 som 79 årig.

Hun havde været gift et par gang tidligere og havde kun børn fra disse ægteskaber.

Mons Joensen Lunden giftede sig 2.g. d. 24 marts 1714 med Margrete Christophersdatter Rudstad.

De fik følgende børn døbt:

1715: Christopher

1717: Berte

1719: Anne

1722: Johanne

1724: Ole

1729: Even

Toten Mini 2 1714-1732, side 3-13-35-57-97-131-206.

Margrete Christophersdatter blev begravet 26 sept. 1741 og der var skifte på Lunden d. 16 oktober 1731.  

Oppland, Toten sorenskriveri, Skifteprotokoll 7, side 384b.

Her bliver Margrete fejlagtigt kaldt Marte, men ægtemand og børn stemmer.

Mons Joensen Lunden, 71år gl.,  blev begravet 22 sept. 1736. Toten 3 1734-1751, side 370.

Jeg kan ikke finde et skifte efter ham. Lidt mærkeligt - i betragtning af de umyndige børn.

Er der nogen, der kender til, hvad der blev af Mons Joensens datter Berte ?

Hvis hun var den Berte Monsdatter, som blev gift med Christian Davidsen Torgunrud, ville hun have været på vej til 41 år.

En gammel pige - men ikke helt umuligt.

Ved giftermålet står hun som Berte Monsdatter fra Østre Hvem.

Hun har boet der, men er næppe født der. Jeg finder ingen Mons knyttet til Østre Hvem,

Vh,

Berit Pagh.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Berte/Berit Monsdatter ble født på gården MyreVardal som datter av Mons Olsen Myre fra Myre og Guri Svendsdatter fra Mjølstad Vardal. Hun er innført som konfirmert 06.10.1754 med oppgitt alder 18 år. Hun er derimot ikke innført som døpt, men hennes mor ble introdusert blant annet ved Bråstad kirke 2. påskedag / Vardal kirke 1. søndag etter påske 1735 og ved Vardal kirke palmesøndag 1737. Det ble avholdt arveskifte på Myre 25.04.1750 etter faren. Hun er enten uteglemt eller nevnt ved feil navn i skiftebrevet, som forøvrig også oppgir feil patronymikon på moren.

Trolig har hun og søsteren Kari Monsdattersom ble gift 1. gang i 1760 med Lars Nilsen Hveem østre og bosatt på plassen Bilitt under gården, vært tjenestejenter på Hveem østre.

Hennes faster Marte Olsdatter var forøvrig stemor til ovennevnte Lars Nilsen og hennes bror Hans Monsen ble i 1764 gift med en enke på Hveem østre. 

Endret av Alf Christian Frogner
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange tak skal du have.

Forbindelsen til Kari Monsdatter har jeg også prøvet at finde, for jeg har jo set, at Christian Davidsen var forlover ved hendes giftemål,

men jeg kom ingen vegne ad det spor.

Det er på flere måder et bedre bud på en familiesammenhæng - ikke mindst denne Bertes alder - og du virker meget sikker på,

at det er den rette familie.

Den manglende dåb og det, at hun ikke er nævnt i skiftet efter faren, gør mig nok en smule forbeholden, men det kan være, at der viser

sig noget mere, når jeg dykker ned i kilderne.

Vh,

Berit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ministerialboken for Vardal prestegjeld for den aktuelle perioden er dessverre svært mangelfull hva angår innførsler av blant annet døpte. Således er det kun fire av de åtte barna oppgitt i skiftebrevet på Myre, som er innført. Derimot er introduksjoner i større grad registrert. 

Sammenholdt med de foreliggende innførsler av døpte og konfirmerte, bør Marit med oppgitt alder 12 år i skiftebrevet være identisk med Berit konfirmert i 1754 med oppgitt alder 18 år. Da boet var insolvent, er ikke barna ytterligere nevnt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider