Gå til innhold
Arkivverket

Fogderegnskap - byregnskap

Kjell Halvorsen
 Del

Recommended Posts

Hei,

I hvilke arkiver kan det finnes informasjon om skatteytere bosatt i Borre/Horten som hadde betalt eller var pliktig til å betale skatt i 1845-1865 ? Jeg har forsøkt noen søk i Arkivportalen med fogderegnskap alternativt byregnskap som søkebegrep, uten hell.

Kjell H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til: Kjell Halvorsen

Statsarkivet i Kongsberg har kassabøker fra Jarlsberg fogderi for den aktuelle perioden. Disse ser ut til i hovedsak å følge matrikkelen fra 1838 og gir opplysninger om diverse skatter og avgifter (blant annet til amt, tinglag og vei, samt prestetiende og løs landskyld). Borre ser også ut til å omfatte Horten og grevens grunn av Åsgårdstrand. Personene er bare oppgitt med navn og i noen tilfeller yrke. Dersom du ønsker at vi skal gjøre enkle oppslag i protokollene, ber vi om at du enten fyller ut kontaktskjemaet på våre nettsider eller sender oss en e-post, eller du er velkommen til å komme på vår lesesal og se igjennom kassabøkene selv.

Du kan også høre om det kan finnes relevant materiale fra Borre og/eller Horten hos IKA Kongsberg (postmottak@ikakongsberg.no)

Vennlig hilsen

Statsarkivet i Kongsberg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for rask respons og konstruktivt svar. Da vil jeg ta meg en tur til SAKO med det første for å lete i det aktuelle kassabøkene selv.

Mvh Kjell H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
 Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.