Gå til innhold
Arkivverket

Svenske husforhør...


Marianne Hella
 Del

Recommended Posts

Sitter og ser på "Vem tror du att du är" med Magnus Härenstam. I disse svenske programmene snakker de stadig om husforhør, og vi som har sett på Emil i Lønneberget har jo husforhøret i Katthult i friskt minne. Men hvor kom denne skikken fra, og hvorfor var det ikke noe lignende i Norge? Har vi så ulike varianter av protestantismen? Når startet de med dette i Sverige, og når sluttet de? Hva var egentlig straffen hvis man ikke "besto" overhøringen (som vi gjerne kaller det her) i kristendomskunnskap og katekisme?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitter og ser på "Vem tror du att du är" med Magnus Härenstam. I disse svenske programmene snakker de stadig om husforhør, og vi som har sett på Emil i Lønneberget har jo husforhøret i Katthult i friskt minne. Men hvor kom denne skikken fra, og hvorfor var det ikke noe lignende i Norge? Har vi så ulike varianter av protestantismen? Når startet de med dette i Sverige, og når sluttet de? Hva var egentlig straffen hvis man ikke "besto" overhøringen (som vi gjerne kaller det her) i kristendomskunnskap og katekisme?

Vi hadde det i alle fall i Altaområdet litt før 1800-tallet. Det ble kalt sjeleregister. Her er hva jeg fant nedskrevet for noen i min familie fra sjeleregistert 1779 i Alten: "Altens qvyner og finer" bosted M...: m Erich Pederssøn leser i bog, Alten ... 41 Aar ... 1739, h Aslina Thomasdatter leser bra både i bog og utenad ... 46 Aar ... Peder Erichssøn leser Cat Davids utenad u Confir ... 14 Aar ... Ole Erichssøn 5 Aar ... Eli Erichsdatter i Abc ... 7 ... Ane Erichsdatter en Aar gamel 1. Jeg tror de neste sjeleregister var i 1786, 1788 og 1794, hvis jeg ikke husker feil. Disse listene ble også brukt som manntallslister.

 

Der står ikke noe om straffer så vidt jeg kan se, men ved noen av disse menneskene er der anført f.eks. sinnsyk, vanvittig og lignende, og da står det heller ikke noe om kunnskaper ved dem. Det var en lærer fra distriktet som sto for denne overhøringen, og et sted sto det f.eks. "Jeg var hos dem i otte dager."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man började med husförhör under 1700-talet, man hade innan dess katechesimilängder, som motsvarar sjeleregister. Alla är inte bevarade från äldre tider. Husförhören var också en del av statens administration. De användes för att rapportera folkmängden och dess förändringar till den officiella statistiken som tidigt utvecklades i Sverige (och Finland). Danmark/Norge hade inte samma system för statens kontroll av medborgarna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.