Gå til innhold
Arkivverket

Karl Johan Mortensen, Solum i Telemark?


Inger Lise Larsen
 Del

Recommended Posts

Hei!

Er det noen som kan hjelpe meg med å finne min oldefar Karl Johan Mortensen?

 

Han fikk sønnen Anders Martinius, f. 2.12.1887 i Kilebygda, Telemark med Karen Andrea Nilsdatter

http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=5997&idx_id=5997&uid=ny&idx_side=-37

 

Ved Anders Martinius fødsel står det at foreldrene bor på Øen i Kilebygda; moren, pike Karen Andrea Nilsdatter f. 1846,( men det er feil, hun er født i 1847)far unkarl, arbeider Karl Johan Mortensen født 1849.

 

Ved Anders Martinius konfirmasjon 28. sept. 1902 i Melum, Solum i Telemark står det at han er født på Holmen og bor på Asbom, han var også tjenestegutt på Asbom ved folketellingen 1900.

http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=1485&idx_id=1485&uid=ny&idx_side=-129

 

Jeg har ikke funnet noen Karl Johan som kan passe i Solum; har lett under fødte, i inn- og utflytted og heller ikke funnet noe der, dagarbeidere klarer jeg ikke å tyde.

 

Ingen i familien vet hvem han var, hvor han kom fra eller hvor han ble av, tror ikke Karl Johan og Karen Andrea kan ha hatt noen særlig kontakt etter sønnens fødsel.

 

En familiehistorie forteller at han ble avvist av sønnen, Anders Martinius, da han ville ha kontakt en gang etter 1911,det var i Heddal, Notodden, så da må han ha levd etter det. (Har en "følelse " av at han døde på Skotfoss 1820-30, men dette har jeg ikke noe belegg for)

 

Kan Karl Johan ha brukt et annet etternavn ved sønnens fødsel, mens han egentlig het, eller kaldte seg noe annet?

 

Har funnet en Karl Johan f. 1849 i Skien, han var sønn av Morten Luther Hjortdahl, og brukt navnet Hjortdahl ved FT i 1865 og 1900 (Jartdal). Ved folketellingen i 1865 finner jeg han på Klostergrind, Gjemsø (det lå jo i Solum)og FT 1900 på gården Rugstad i Solum, i FT 1910 har jeg ikke klart å finne han, dvs at han allerede hadde tilhold i Solum, men alt detter bare tanker, og jeg klarer ikke å finne noen sammenheng.

http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=5989&idx_id=5989&uid=ny&idx_side=-71

 

 

Dette har vært en stor gåte i mange år, flere i familien driver med slektgranskning, men ingen har klart å løse denne gåten.

 

Har, som mange andre, ikke spurt mens min farfar var i live, og tror også det var et tema som ikke han ville snakke om. Men jeg prøver å legge denne "gåten" ut på nett for å se om det er noen andre som er mer bevandret i de forskjellige arkivene enn meg, kanskje noen kan finne noe, det er lov å håpe!!

 

 

Mvh

Lise Larsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Det var interresant

Det ser ut til å være samme mann, han som jeg fant i Skien,fødselsdatoen er den samme.

Men hvorfor kaller han seg Næss, selv om han bor på gården, ser det ihvertfall ikke ved første øyekast ut som han har noen forbindelse til gården.

 

Mvh

Lise Larsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg legger inn 1900-tellingen med den Karl Johan som oppholder seg på Rustad gård i 1900-tellingen:

http://digitalarkivet.no/cgi-win/WebCens.exe?slag=visbase&sidenr=3&filnamn=f00818&gardpostnr=834&personpostnr=5345&merk=5345#ovre

 

Folk tok jo av og til navn etter gårdene de bodde på i den tiden. Så Næss navnet han brukte kan vel forklares på den måten?

 

Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er vel da dåpen til din forfader, Carl JOhan Mortensen , Se Klokkerbok for Skien her, dåp nr. 32. nest øverst v. side:

http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20061207030331.jpg

 

Uægte sønn av pige Alberthine Kristine Abrahamsdatter , utlagt barnefader, Morten ... Hjartdahl.

 

Da har du et ledd bakover :-)

 

Skal se om jeg finner han død i Skotfos som du tror?

 

Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

Takk for tilbakemeldinger

 

Jeg har på følelsen av at dette må være den rette mannen, følelse blir vel egentlig helt feil å bruke i slektsforskning, men personen som er funnet, Karl Johan Mortensen Hjortdahl, er jo allerede i Solum ved sønnens, Anders Martinius, fødsel, og har vært der i mange år, om ikke alle år, jeg har jo ikke funnet noen andre passende som er født i Solum, heller ingen innflyttede. Det at det står en M etter navnet i 1910 synes jeg var enda bedre, og at han var på en gård i nærheten av der jet vet min farfar bodde.

 

Ved FT 1865 står det at han er asylbarn, det er vel det samme som at han er på barnehjem, eller??? Går det an å finne noen flere opplysninger ad. dette?

 

Moren til Karl Johan Mortensen Hjortdahl, Albertine Kirstine Abrahamsdatter, fikk 3 barn med 3 forskjellige menn

Hun var forlovet med Gillius Jansen fra Moss da de fikk sønnen, Ole Johan Olsen, 21.4.1843, han døde 7.6.1864 av lungebetennelse, moren står da som Albertine Berg (Hun var datter av Abraham Abraham Berg og Karen Kirstine Halvorsdtr.,). Faren Gillius var da død, han døde 11.4.1846

 

2. barn, Nils Nilsen, fikk hun 15.9.1845 med amtsfulmektig Nils Tamb. Han døde 21.8.1846

 

3. barn, Carl Johan Mortensen, 8.2.1849 med gift mann i Oslo, Morten Luther Hjortdahl. Morten Luther Hjortdahl var gift og hadde barn i Oslo.

Hun hadde mest sansynlig ikke noen kontakt med barnefaren. Det kan jo tenkes at hun ikke var i stand til å ta seg av Karl Johan, og at han ble sendt bort, hun hadde jo allerede et barn da han ble født.

 

Finner ikke dødsfallet til moren heller, men det får jeg søke på i et annet innlegg

 

Mvh

Lise L

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

Har vært inne og sett på Cappelens Minde, men er det noen som vet om det finnes et arkiv fra denne tiden, som kanskje inneholder noen opplysninger om de barna som var der.

 

Mvh

Lise Larsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.