Gå til innhold
Arkivverket

Innførsler i familiebibel

Anett Ytre-Eide
 Del

Recommended Posts

Jeg holder på å hjelpe en fjerne slekting i USA med å nøste opp noen tråder. Tre av barna til den familien som utvandra til USA kunne ikke bli født på datoene hun har oppgitt meg, fysisk umulig rett og slett. To av datoene kan være riktig, men ikke alle. Hva er det som er vanlig å skrive opp? Kan det være at det er dåpsdagen og ikke fødselsdagen som er oppført? Selvsagt kan datoene være feil lest av også. Så vidt jeg vet har hun ikke lenger tilgang på denne bibelen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært borti det samme i England. Der viste det seg at det var konfirmasjonsdagen og ikke fødselen/dåp som var innført.Slektningen hadde hele tiden trodd det var dåpen, men så var det bibelen han fikk til konfirmasjon.

Mvh.Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men sånn er det jo her også,eller var iallefall da jeg ble konfirmert på 60-tallet ! I NT som jeg fikk står det konfirmasjonsdato,og jeg ser at i den som jeg har arvet etter tanta mi står det også datoen da hun ble konfirmert :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Datoen på/i konfirmasjons/dåpspresang er vel så godt som alltid datoen for handlinga - fødselsdatoen var ikkje så nøye med.

Her var det vel snakk om ein familiebibel der fleire barn er innførte, ikkje gåvebibel til éin av dei.

Det er vel eigentleg uråd å svare på Anett sitt spørsmål. Kva som er "vanleg(ast)" er éin ting; kva som er gjort i dette eine tilfellet kan vere noko anna. Det finst andre kjelder for fødsels- og dåpsdagar, og utan tilgang på desse, kjem ein ikkje stort lenger.

Det kan vere feil skrive, feil lest - og det kan vere så enkelt som at ein amerikanar har misoppfatta norsk datoføring

(1/2 = 1. februar på norsk, men January 2 på amerikansk).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En av mine forfedre førte opp alle barnas fødsel- og dåpsdatoer i en bok han hadde. Denne boken brant opp (sammen med resten av huset) og han måtte derfor føre opp alle disse datoene på nytt. I den nye boken er de barna som ble født før brannen kun oppført med dåpsdato, mens de som ble født etter brannen er oppført med begge deler. Forklaringen var at ingen - hverken far eller mor - kunne huske fødselsdatoene så lenge etterpå. Hvorvidt de husket dåpsdatoene, eller har vært hos presten for å få dem, vites ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så dere mener altså at dette er helt åpent? Ja, slik som etterkommerne har tolket det kan det jo ikke være. Veldig frustrerende! Jeg finner ingen av dem i kirkebøkene. Vi befinner oss for tiden i Kristiania, og der er det jo litt og ta av... Får lete litt til. Jeg får konsentrere meg om henne som døde i 1968, hennes bursdag må vel være riktig? De andre døde unge, så der er det vel mer usikkert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min manns ttipp førte opp sin egen fødselsdag og sitt giftermål, samt barnas fødsler in i bibelen sin. Ikke dåpsdato. Eks: "Min datter Caroline Mikkelsdatter kom til verden den osv..."

En liten digresjon, men han greide faktisk ikke å få nedtegnet alla barna - det glapp på etpar tre stykker. Noen fikk navn etter døde søsken og det var sikkert ikke alltid like lett å holde hodet kaldt. Må si at jeg ble litt overrasket da jeg lette gjennom kirkebøkene og barna poppet opp, Men han fikk barn helt opp i 65-åsalderen så det ble vel mye å holde styr på..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg kjem tilbake med same påstand som lenger oppe: Fødselsdatoen var ikkje så nøye med, sjølv om det er vanskeleg for oss nolevande å forstå det, vi som til og med blir identifiserte på grunnlag av datoen vi blir fødde på. Men spurde du ei mor med 14 born for nokre generasjonar sidan om kva tid borna hennar var fødde ville du mest sannsynleg fått svar som "om våren" eller "pinsedag" i staden for "30.mai" - til dømes. Sjølv fortløpande notering kan bli feil når du ikkje har kalender for hand, og for born som er fødde om natta kan det vere hipp som happ om du ikkje har klokke - før eller etter midnatt?

Så feilkjeldene er mange!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg kjem tilbake med same påstand som lenger oppe: Fødselsdatoen var ikkje så nøye med, sjølv om det er vanskeleg for oss nolevande å forstå det, vi som til og med blir identifiserte på grunnlag av datoen vi blir fødde på. Men spurde du ei mor med 14 born for nokre generasjonar sidan om kva tid borna hennar var fødde ville du mest sannsynleg fått svar som "om våren" eller "pinsedag" i staden for "30.mai" - til dømes. Sjølv fortløpande notering kan bli feil når du ikkje har kalender for hand, og for born som er fødde om natta kan det vere hipp som happ om du ikkje har klokke - før eller etter midnatt?

Så feilkjeldene er mange!

Hvilken tidsperiode snakker vi om?

For nokre generasjoner sidan er jo et vidt begrep, jeg har levd bare 2 generasjoner så jeg kan ikke uttale meg om tidligere tider.

Men mine bestemødre født henholdsvis 1874 og 1891 hadde i allefall full oversikt på fødselsdager både til barn og barnebarn.

Og ovenfor snakker vi vel om personer fra noenlunde samme periode. ("...som døde i 1968")?

Hadde også inntrykk av at "Almanakka" var viktig hos de gamle.

Store norske: "-På 1800-tallet – før Norge fikk én felles tidssone – var almanakken uunnværlig som kilde for ulike steders lokaltid, og var landets mest utbredte bok ved siden av Bibelen."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg kan ikkje seie noko konkret "frå år" om dette, men sjå t.d. på folketellingane - i 1900 er det nesten ikkje fødselsdatoar, anna enn på dei heilt små borna. I 1910 vert det spurt etter fødselsdato, men som vi alle har oppdaga, er den oppgjevne datoen ofte nokså på viddene; ein grunn er utan tvil at det ikkje vart lagt så mykje vekt på dette som i dag.

Folk har alltid vore ulike, somme hugsar alle datoar, årstal og klokkeslett, andre gjer det ikkje. I dag seier vi at vi skal gå og sjekke viss vi må oppgje og ikkje hugsar fødselsdatoen til eit familiemedlem, i 1910 sa vi gjerne 12.februar for at skrivaren skulle få sitt ned på papiret, og så kom vi kanskje på etterpå at det kunne umuleg ha vore den datoen, fordi det var like før påske, men vi sprang ikkje etter han med fasiten for det.

Når det gjeld omtrentlege tidsanvisningar har vi her i bygda eit sitat: "Det var eit av dei årå ho Fina gjekk med nå Jakob". (Den konkrete forklaringa var at det hadde vore tre Jakobar i familien, alle døde små).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror nok du har rett i at fødselsdatoer hadde mindre betydning for folk for 100 år siden enn det overdrevne mas (etter min mening) vi har om fødselsdager og bursdagsfeiring i dag :)

Men jeg er ikke så sikker på at mye av grunnen til de mange feil i fødselsdatoer i FT 1910 kom av at de nærmeste ikke viste når deres barn var fødd.

Ble mor spurt? Kanskje var ho i fjøsa eller for opptatt med barnestell og andre plikter, og telleren som skulle nå over hele kretsen 1.desember hadde vel ikke tid til å vente på at far skulle komme heim fra skogen eller sjøen. Nå vet jeg ikke så mye om hvordan denne tellingen foregikk så det får bli mest synsing. Mon tro om det har vært gjort noen undersøkelser om dette? Her er det kanskje mulig å samenligne kretser så kanskje en kan få en pekepinn på om det var de enkelte registratorer eller de som oppga dataene som sviktet mest?

Men nå har vi nok kommet litt utenfor trådens tema da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er gjerne utanfor tema, men eg håpar trådstartaren tilgjev oss, for dette er viktig å få fram. Nybegynnarar tenkjer kanskje ikkje over det, og eg har registrert utsegner som "nei, denne Ole Olsen kan ikkje vere min oldefar, for denne er fødd 14.11 og ikkje 24.10 slik som min oldefar var" - at mor var i fjøsen er absolutt ein tenkjeleg grunn til at det vart oppgitt feil dato.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjeld Ft 1910 så er der feil årstal og kanhende datoer og. Eksempel Jørgen T Hompland er født i Sirdal 3.4.1858,men i Ft står det eit anna årstal. Ta gjerne å gogle det navnet.

Har inntrykk at i familiebibler her på bruket er endog klokkeslet oppgitt. For eksempel en av mine formødre - I dag er min datter Barbro født til denne syndige verden 15.4 1744. Klokken 4 eftermiddag.

Derimot min bestemor Tonette Gunnarsdatter har der altid vært diskutert om det er den første eller sjuende dag ,dette fordi ett og sjutal kan forvekslas i kirkeboka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 måned senere...

Heisan, takk for alle tilbakemeldinger. Det som evt. er feil her er jo det som er oppført i familiebibelen. Folketellinga har ikke vært inne i bildet noe særlig, dessverre var det folketelling da eldstemann var ca 1 år, uflaks med den... Grunnen til at jeg vet at datoene ikke er fødselsdatoene er at det er fysisk umulig. Riktignok kunne for tidlig fødte barn overleve i tidligere tider også, selv om det ikke var så vanlig (dette har jeg fra pappas tante som var sykepleier og tok i mot en del slike), men det er nok ikke det som er tilfellet her. De er altså "født" alt for tett sammen.

Sant at det er greit for de som er uerfarne å vite slikt. Jeg skal nå til å lete etter disse barna på nytt, har hatt det så travelt i det siste. Veldig greit å få høre om ulike erfaringer på dette området i alle fall. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider