Gå til innhold
Arkivverket

Aner på Røros


Olav Aasmundrud
 Del

Recommended Posts

Bare en liten korreksjon: Salve Paulsen er oppgitt å være 64 år gammel (- ikke 34) ved sin død i 1768 - se øverst på fol.120b her - Røros, Ministerialbok nr. 681A04 (1767-1797), Døde og begravede 1767-1770, side 121.

 

Her er forresten trolovelsen 6.april 1733 - se i venstre spalte på fol.3a her - Røros, Ministerialbok nr. 681A03 (1727-1766), Trolovede 1731-1734, side 3.

 

Se også tema 25484 og tema 55265 i det gamle debattforumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se også tema 20620. Trådstarter Astrid Ryen er fremdeles aktiv her i debattforumet og en kløpper på Røros-slekter, så jeg tenker nok hun melder seg her etterhvert dersom hun har funnet noe mer ut av dette siden 2004.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Salve ble g.m. Siren dersdatter på Røros i 1733 og han døde der i 1768 34 år gml.

Hvor bodde han på Røros og hvor kaom han og Siren fra?

 

Jeg tror Salve Paulsen bodde et sted på Bergstaden, og er nevnt i Rørosboka 4 et sted. Kanskje står det en henvisning dit i noen av de gamle temaene Tore viser til?

 

Ifølge alder ved død var han født ca 1704 (kirkebok for Røros mangler i årene 1701-19). Jeg har antatt han kanskje kom fra Nordfjord et sted, siden navnet Salve finnes brukt der og ikke på Røros før hans tid. Blant fadderne på barna til Salve Paulsen er et par nordfjordinger: Jacob Jørgensen Nordfjord (kaller seg senere Gudal, i hvert fall etterkommerne). Videre fadderen Arne Abrahamsen Løkken, han døde ugift og hans arvinger var hans søsken i Nordfjord.

 

Åse R Sæter er den rette til å svare på om det finnes noe skifte i Nordfjord som nevner Salve Paulsen gift på Røros.

 

Salve Paulsens og Siri Pedersdatters barn i rekkefølge: Margrete, Jacob, Peder, Ole, Povel, Johannes.

 

Salve Paulsens enke Siri Pedersdatter ble begravet 25/11-1787 i sin alders 85 år, født ca 1702/03. Det finnes ikke skifte etter henne ved Bergretten, skifter ved Røros Bergrett ca 1756-ca 1784 er gått tapt, derfor er det ikke noe skifte etter Salve Paulsen. Dette for å vise at viktige kilder mangler.

 

Jeg har forsøkt å knytte Siri Pedersdatter til en av fadderne på deres eldste og eneste datter Margrete født 1734: Ole Pedersen Grif (Grip). Ole Pedersen Grif ble 1730 gift med Petronelle Ingebrigtsdatter (enke etter Lars Olsen Rise). Ole Pedersen Grif døde i 1747 47 år gammel, født ca 1700 (alder ved død er oftest noe for høy).

 

Ole Pedersen Grif hadde en søster Margrete Pedersdatter, gift 26/12-1721 med Ingebrigt Toresen Bru. Ifølge skiftet etter begge ektefellene i 1739 hadde disse følgende barn: Peder 14, Ingeborg 16, Magdalene (Malene) 9 og Johanna 7 år. Barnas MORBROR Ole Pedersen Grif var til stede ved skiftet og var verge for et par av barna.

 

Margrete Pedersdatter døde i 1733 36 år gammel. En Margrete ble døpt i Røros 1 søndag i Faste 1698 med far Peder Zachariassen. Peder Zachariassen er far til ytterligere to barn i den eldste kirkeboka for Røros: Zacharias født 1698 og Jacob født 1700. Peder Zachariassen og Anne Jacobsdatter ble gift H3K 1696. Disse to døde gamle, men dessverre finnes det ikke skifte etter noen av dem.

 

Et bedre og mer holdbart resonnement enn mitt finnes sikkert der ute: Salve Paulsen og Siri Pedersdatter har sikkert mange etterkommere, og jeg er ikke en av dem!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Femte desember 1731 var det skifte på Enebakken i Stryn etter Marit Paulsdatter. Som arvinger nevnes hennes søsken, deriblant Salve Paulsen på Røros.

 

Salve skal etter den ene aldersoppgaven vi har på ham (fra 1768) være født omkring 1704. Vi finner imidlerid i manntall 1701 for Nordfjord nevnt Salve Paulsen, 2 år gammel, på garden Grønfund (=Grønfor) i Oppstryn sokn, Innvik prestegjeld. Faren er den 41 år gamle Paul Olsen, og det nevnes ingen andre menn på garden. Jeg har antatt at dette er "vår" mann, selv om det ikke finnes noe entydig bevis for dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange takk for hjelpen !

Resonnementet og funnene til Astrid og Kjetil gir gode argumenter for at Salve kom fra Nordfjord, og jeg avslutter min del av debatten med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og jeg vil slutte med å si følgende:

 

Det jeg har servert her om en mulig opprinnelse for Siri Pedersdatter, må betraktes som et forsøk og ikke som en endelig løsning. Belegg i kilder mangler, men det kunne dukke opp noe senere. Jeg skal være rask med å meddele dette om jeg finner noe senere.

 

Mvh Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.