Gå til innhold
Arkivverket

Dåpen til Terentia Lök Fredrikshald

Cathrin Jegersberg
 Del

Recommended Posts

Jeg holder på med Lök slekten som er godt omtalt på Anbytarforumet i Sverige og der nevnes blandt annet Terentia Lök, som født i Norge, Fredrikshald, år 1752 og 1753.

Far skal være Hans Lök (Leuchen, Leuke)

Hun er omtalt også på denne siden.

Med min beste vilje har jeg ikke klart å finne dåpen, så jeg håper på bistand.

Kan noen hjelpe meg å lete etter Terentia sin dåp, så hadde jeg satt stor pris på det.

På forhånd takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg ser det ut til at kirkebøker for Fredrikshald først finnes noen år senere, Halden 1758,?

Ser at det er nevnt at de tidligste kirkebøker fra området er fra 1720 fra IDD.

http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_id=7411

Kan jo hende at dåpen er notert i kirkbok her? Ikke så lett lesbar skrift fra denne tiden.

Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sakset fra ei nettside:

Egne kirkebøker fra Fredrikshald begynner 1758 (fødte), før 1769 lå nordre del av Halden under Berg prestegjeld og søndre del under Idd prestegjeld. Kirkebøkene for Berg starter først 1770 og Idd i 1720.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, Cathrin! Jeg er selv av Løk-slekt gjennom Silk. Kan jeg spørre deg om hvordan du er i slekt med Løk? (svar gjerne privat til jonny-m@online.no). Beste hilsener Jonny

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk så mye til Gunn og Erling for deres forslag.

Jeg har lett i Idd, men intet funn og du har så rett Gunn, kirkebøkene på den tiden kan være vanskelige å lese.

Nå er øynene mine sååå slitne av både svenske kirkebøker, husforhör og ikke minst å lete i Idd. :blink:

Hei Jonny.

Joda jeg dumpet selvfølgelig opp i den slekten, "kjära nån for en slekt".

Sender deg mail.

Igjen mange takk til Gunn og Erling for svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider