Gå til innhold
Arkivverket

Ole Johannessen og Johanne Thomasdatter

Thor Even Brenden
 Del

Recommended Posts

Jeg leter febrilsk etter forfedrene til Ole Johannessen som i 1811 ble bruker på Herstad på Nes, Hedemarken. I 1819 makeskiftet han Herstad med Brenden som er nabogården.Her var han bruker til ca. 1826 da det sies at han gikk konkurs. Ole døde i 1831 57 år gammel i følge kirkeboka for Nes og da bør han være født ca. 1774. Han var gift med Johanne Thomasdatter Kvaksrud fra Toten som var født 1767. De giftet seg på Toten i oktober 1806. Han bodde da på Lie på Toten. De fikk sønnen Teodorius Olsen som ble døpt på Toten i januar 1807. Så flyttet de altså til Nes. Her fikk de to barn til, Johannes som ble født i 1812 og Elline som ble født i 1814.

Jeg har funnet en del om slekta til Johanne Thomasdatter, men hvem denne Ole Johannessen er, er et lite mysterium. I bygdeboka for Nes som er skrevet av Gunhild Kolstad, står det at han var fra Mæhlum på Ringsaker. Det ble født en Ole Johannessen fra Mæhlum i 1779, men da stemmer ikke det at han var 57 år da han døde i 1831.

Er det noen som kan hjelpe meg å komme videre med hvem denne Ole Johannessen var, så er jeg virkelig takknemlig. Ole og Johanne var mine tipp-tipp oldeforeldre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Jeg har ikke svaret på hvem Ole Johannessen var, men når det gjelder Ole Johannessen f Mæhlum på Brøttum 1779 så er han da med familien under Rodsborg i 1801,eller Eriksveen som bruket familien bodde på kalles. Broren Torger Johannessen er den som overtar, han gifter seg 1806 og får sitt første barn Johannes som blir døpt 5/4 1807, fadder for Johannes er Ole Johannessen ibid (Rodsborg).Dette må vel være broren? Så når du vet at din Ole Johannessen var på Toten på det tidspunktet, så tviler jeg på om det er denne karen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider