Gå til innhold
Arkivverket

Dødsulykke i Fotlandsvåg, Osterøy i 1932

Bente Borgen
 Del

Recommended Posts

Byggmester Johan Olai Bergesen i Bergen fikk bygget en hytte i Fotlandsvåg på Osterøy. Sannsynligvis en gang mellom 1915 og 1922.

Familien reiste dit med en ombygget skøyte som de hadde stående i hagen sin på Grønnestølen i Bergen.

Etter at Johan O. Bergesen dør i 1923,går hytten over til hans barn som fortsetter å bruke den.

Så 5. juli 1932 er det at Ragnvald Johan Bergesen, f. 1918 dør i Fotlandsvågen. Siden han bare var 14 år regner jeg med at det var en ulykke som førte til dødsfallet.

Det er storebroren Wilhelm f. 1908 som melder fra m dødsfallet.

Mitt spørsmål her er om noen vet hvor jeg kan finne ut hva som egentlig skjedde?

Kan det være mulig å spore opp hytten, tro?

Mvh

Bente Borgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gå til biblio, fjernlån lokal avis fra ulykkesstedet på microfilm, dette har jeg selv gjort med positivt resultat mange ganger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar!

Jeg har kontaktet lokalavisene, men de er av nyere dato.

Biblioteket fjernlåner fra f.eks Nasjonalbiblioteket eller andre bibliotek fra regionen. Hvis lokalavisa startet etter 1932, kan det kanskje stå noe i en mer regional avis, dersom det var en ulykke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta kontakt med Statsarkivet i Bergen. De har opplysninger om dødsårsak i Kirkeboken. Da dette er så langt tilbake reghner jeg med at det ikke blir et stort problem å få ut opplysningene. Hvis det var en ulykke , bestill gjerne kopi pr. mail på aktuell avis som du da får på PDF fil pr mail.:)

Jan Frode

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg vil tru at det må ha stått noko i Bergens Tidende om dette. Biblioteket i Strømgaten har lokalaviser som Bergens Tidende på mikrofilm. Leseapparata står på lokalhistorisk avdeling, og den som sit i skranken der går ut på bakrommet og hentar rette filmen til deg, og hjelper deg også med å bruke mikrofilmapparatet om nødvendig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider