Gå til innhold
Arkivverket

Grøtte og Snoroeggen på Oppdal

Ingebjørg Romulslie
 Del

Recommended Posts

Jeg har fra et skifte en Ingebrigt Erichsen på Grøtte og kanskje også Snoroeggen. Han var i 1776 på Grøtte. Mulig at det er han som dør på Grøtte i 1806 81 år gml. Hans far var en Erich og mor Marit Ingebrigtsdt. († Snoroeggen 1766, 56 år gml.(skifte)) Hun var datter av en Ingebrigt(† ca. 1708-09) og en dame som kanskje het "Siri".

Ingebrigt Erichsen hadde en halvkusine Siri Pedersdt. som også befant seg på Oppdal i 1776. Hennes formynder var Arent Snoroeggen. Jeg regner med at denne Arent er Marit Ingebrigtsdt.´s 2dre mann Arnt Iversen Snoroeggen. Siri Pedersdt. var datter av en Peder og Ingeborg Haavalsdt.. Det er ikke nødvendigvis slik at Ingeborg Haavalsdt. og Peder bodde på Oppdal, men det kan hende. Ingeborg Haavalsdt. var datter av før nevnte "Siri" i 2dre ektskap og en Haaval.

Er det noen som har Oppdalsbøker og kan se om de finner noen opplysninger? Eller evt. om noen vet noe annet?

Hvem var Erich far til Ingebrigt Erichsen?

Hvor ble det av Ingebrig Erichsen? Er det han som ble gift med Marit Hellaugsdt. Stue?

Hvem var Peder, far til Siri Pedersdt?

Hvor ble det av Siri Pedersdt.? Er hun nevnt i Oppdalsboka under Grøtte eller Snoroeggen?

Hvem var "Siri", Ingebrigt og Haaval? Trolig var "Siri" og Haaval gift omtrent 1709, mens ekteskapet mellom henne Ingebrigt må ha vært tidligere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan hjelpe med mor til Marit Ingebrigtsdatter: Sigrid Olsdatter fra gården Ishol, Oppdal.

Dette er basert på to skifter: Hennes halvsøster Marit Olsdatter, Oppdal, skifte 17/6 1752

http://arkivverket.no/URN:sk_read/24704/428/

og helbror Ole Olsen, Rønningen, Oppdal, skifte 1765.

Sigrid Olsdatters aner på Ishol kan følges tilbake til 1600-tallet via faren Ole Arntsen,

farfar Arnt Larsen og oldefar Lars Ishoel g.m. Gjertrud.

Har hatt store vanskeligheter med å tyde navnet til Sigrid Olsdatters mann. Ser du skriver

Haaval, og det kan være navnet, men som du vil se av skiftet i 1752 hadde skriveren store

problemer med dette navnet og kom med flere varianer.

Jeg vet ikke noe om Marits far Ingebrigt, dessverre. Ser at Sigrid Olsdatter hadde en sønn Ingebrigt,

og han kan være oppkalt etter Sigrids første mann?

Jeg vet ikke heller ikke hvem Erik var (far til Ingebrigt Eriksen).

Disse er mine aner, så fint å høre fra deg om du finner ut noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk! Det var jo svært oppklarende!

Ja, navnet "Haaval" ble stavet veldig forskjellig i ulike kilder, men den sorenskriveren på Oppdal var til de grader vinglete! Ser ut som de fleste staver det Hovel el. Hovold i 1801. Jeg antar vi ville brukt Håvard i dag. :) Ihvertfall er det et sjeldent navn her omkring, så det burde være mulig å finne ut hvor han kom fra. Det er ingen ved det navnet i 1701 i Leinstrand, men det kan hende han dukker opp i en annen kommune? Har ikke lett på Oppdal ennå. I 1801 finner jeg bare to Hovaldsdøtre; en på Hell og en på Hitra. En Haavoldsdatter i Leksvika og en Hovardsdt. i Trondheim.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Hei!

Som oppdaling fatta jeg interesse for disse spørsmåla.

Ingebrigt Eriksen Grøtte og Snorroeggen er nok samme person, og det var nok han som døde på Grøtte i 1806, oppgitt til å være 81 år gml. Ved FT i 1801 var han oppgitt å være 74 år. Da han ble konfirmert i 1751 var han oppgitt å være 20 år. Han ble 28.12.1752 gift med Marit Hellaugsdatter Stuen. Inge Mull skriver i Opdalslagets aarbok 1931 at Marit Hellaugsdatter Stuen ble g.m. Ingebrigt Eriksen Snorroeggen og at hun i 1741 overtok Nestuen Grøtte. Selger var hennes morfar lensmann Svend Pedersen født Lien, som flytta til, og tok navnet, Hokseng. Ifølge Ola Bjerkås (Slektshistorie for Oppdal bind 3) var Svend født ca. 1665. Da han døde i 1756 var det imidlertid oppgitt at han var 98 år. Marit var datter av Ingrid Svendsdatter (død før 1738) og Hellaug Johnsen Stuen ca. 1702-1765.

Når det gjelder de andre spørsmåla, er det vanskelig å finne ut av dem blant anna pga. kildene fra denne perioden er mangelfulle. I Ivar Hoel sine notater (www.hoelslekt.no) står det at Erik Johnsen Grøtte (død 1741 71 år) og Ildri Larsdotter var foreldre til Ingebrigt, men det merkelige er at han ikke er nevnt i skifte i 1741 etter Erik Johnsen Grøtte g.m. Ildri Larsdotter.

På www.oppdalshistorie.no ligger det avskrift fra prestens overhøring ca. 1690. Der står det:

“Grøte: Imbrigt. Qv: Ingbor. B: Arn (5 pt.bl.), Guri, Imbrigt, Erick.”

Dette kan jo tilfeldigvis være den rette familien, men det er i så fall nett treft.

Ivar Hoel har notert følgende tinglyste hjemmelsoverføringer på garden Snorroeggen:

1764 29/2: Snorroeggen 3 mkl. av Arnt Iversen seld til stedsonen Ingebrigt Eriksen Grøtte for 99 Rdl.

1774 24/8: Snorroeggen, den halve del,3 mkl.er av Ingebrigt Eriksen seld til Even Olsen for 26O Rdl.

Når det gjelder Marit Ingebrigtsdt. Snorroeggen, død i 1766, er det vanskelig å finne noe om hvor hun kom fra. Jeg vet ikke hvor opplysningene om hennes far Ingebrigt og mor Siri stammer fra. I skiftet etter Kari Arntsdtr. Snorroeggen i 1752 er Arnt Iversen Snorroeggen nevnt som et av hennes barn og han var g.m. Marit Ingebrigtsdatter. Arnt ble senere g.m. Jørrund Johnsdtr, ca. 1729-1809 som først var g.m. Even Evensen Sæter, død 1782. Kari var g.m. Ouden Ingebrigtsen Snorroeggen da ho døde.

Det er nevnt at Ingebrigt Erichsen hadde en halvkusine Siri Pedersdatter, men jeg vet ikke hvor disse opplysningene kommer fra. Når det gjelder navnet Haaval har jeg ikke vært borti dette verken i Oppdal eller lenger nord. Kanskje ikke så rart at sorenskriver i Orkdal hadde problemer med å stave dette navnet. Ifølge FT 1801 var dette navnet noe utbredt på Austlandet og har vel overlevd i formen Hovelsen.

Også navnet Konrad Kolstad har jeg problemer med å stadfeste. Ved FT 1801 var dette navnet svært sjeldent. Et første tips kan være å lete på Lesja som er det nærmeste området med gardsnavnet Kolstad.

Hilsen

Knut Krokann

7054 Ranheim

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Knut!

Tusen takk for innspill!

Jeg kommer opp slektslinja den andre veien, - fra Kolstad på Leinstrand. (Jeg vet ikke hvor du får navnet Konrad fra?) Det er skiftet etter Ole Haavalsen Kolstad d.e. 1776 som viser at han hadde en fullsøster Ingeborg Haavalsdatter som var død og etterlot seg en datter Siri Pedersdatter 20 år på Oppdal, og en halvsøster Marit Ingebrigtsdatter, - som også var død og etterlot seg en sønn Ingebrigt Erichsen på Grøtte.

Jeg bare gjettet at Haaval var gift med en Siri Olsdt. på grunn av oppkalling. Skiftene som May Teistevoll pekte på viser at dette var riktig. Haaval døde i 1745 på Kolstad, men det er ikke noe skifte etter ham. Når Siri døde vet jeg ikke, bare at hun ikke levde i 1752 ifølge skiftet etter halvsøsteren Marith Olsdt. Sættrum.

Både Marit Ingebrigtsdt. og Ole Haavalsen d.e. var født ca. 1710 ifølge begravelsesesinnføringene. Det er vel da sannsynlig Ingebrigt døde omtrent da. Jeg har ikke sjekket ennå hvor mange Ingebrigt vi finner på Oppdal i 1701.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I 1665 heter klokkeren i Bratsberg på Strinda Peder Hofvelsøn el. Hofversøn, han er 23 år og bor på Valset. Han har en bror hos seg som muligens heter Mogens (nevnt som knekt i 1665). Kanskje en forbindelse?

Mest interessant er kanskje en Hoffvell 31 år på Svange i Buvika, som har en sønn Ole 1 år i 1666. Vår Haaval Olsen Kolstad skal være født ca. 1685 og kan hypotetisk være sønn av sistnevnte.

Ellers er det flere Hoffuor/Hoffuorsen i Stadsbygd på Halstenli, Vold, Qual og Røaas. En Hovar 80 år på Løkken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder de andre spørsmåla, er det vanskelig å finne ut av dem blant anna pga. kildene fra denne perioden er mangelfulle. I Ivar Hoel sine notater (www.hoelslekt.no) står det at Erik Johnsen Grøtte (død 1741 71 år) og Ildri Larsdotter var foreldre til Ingebrigt, men det merkelige er at han ikke er nevnt i skifte i 1741 etter Erik Johnsen Grøtte g.m. Ildri Larsdotter.

Jeg skjønner ikke helt dette. Er det dette skiftet du mener? Det står da vitterlig at den etterlatte kvinne var Kari Johansdt.! Ikke at det spiller mye rolle for utfallet i denne sammenhengen, men er det riktig skifte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Svaret mitt var nok basert på for dårlige undersøkelser og ikke på bruk av primærkilder. Navnet Konrad Kolstad har jeg fra Ivar Hoel sin avskrift av skiftet, men hans tolking av Konrad ser ut til å være feil. Jeg har imidlertid problemer med å tyde navnet. Har noen løst dette? Mitt tips om å lete på Lesja var også feil da det dreier seg på Kolstad i Trondheim.

Det jeg skrev om Erik Johnsen Grøtte (død 1741 71 år) og Ildri Larsdotter som mulige foreldre til Ingebrigt, var også basert på Ivar Hoel sine notater (www.hoelslekt.no). Men i det sist nevnte skiftet var den etterlatte Kari Johansdatter så her er det noe som ikke stemmer.

Her er en annen etterlysning som omhandler noen av de samme personene:

http://forum.arkivverket.no/index.php?/topic/162737-77396-soer-troendelag-oppdal-ole-jonsen-og-anne-eriksd-munkvoll-pilen/

Hilsen

Knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I skiftet etter Ole Olsen Rønningen i 1765 står det om Siris barn, unntatt Marit Ingebrigtsdt. (som er feilskrevet Erichsdatter), "de andre boe hist og her ved Indset og Tronhiem".

Kanskje Ingeborg Haavoldsdt. som hadde datteren Siri Pedersdt. ca. 1756 var gift på Indset? Resten av søsknene er jo ved Trondheim, unntagen Ingebrigt som er sadelmager i Halden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En Siri Pedersdt. Snoroeggen får en uekte sønn Peder i 1779 med Povel Sivertsen Gissenaasen. De får en datter Kari i 1782 da de er trolovet, og paret gifter seg 7. feb. samme år. En av forloverne er Arn Snoreggen.

Noen som vet noe mer om dette paret? Kan det være Ingeborg Haavoldsdatters datter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skiftet etter Siver Hogensen Gissenaas i 1765 viser at han hadde en sønn Poul 9 år. Denne Poul er således nevø av Arn Iversen Snoroeggen, siden Sivert var gift med Arns søster Kari Iversdt.

Men hvor ble det av Poul og Siri etter 1782??

Ser ut til at de flyttet til Ørlandet! Der er de ihvertfall etter alt å dømme i 1801:

Lenke til kommentar
Del på andre sider