Gå til innhold
Arkivverket

Ingebrigt Haavaldsen, sadelmager i Halden 1776

Ingebjørg Romulslie
 Del

Recommended Posts

Hei!

Ingebrigt Haavaldsen var sadelmager i Fredrikshald i 1776. Han var trolig født 1710 - 1725

Jeg finner via FS en Corporal Ingebret Hovaldsen som gifter seg med Margrethe Andersdt. 1741 i Stokke i Vestfold. Disse har tre døtre, Anne 1742, Anne 1744 og Pernille 1747. En Anne Ingebretsdt. som ble gift med Niels Christophersen Anholt i 1766.

Kan dette være samme mann? Han kan jo ha rukket å flytte til Halden mellom 1747 og 1776! Og hvor kom corporalen fra? Kan han eventuelt elimineres som kandidat?

Dette er ukjent geografisk område for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg legger inn den digitale bygdeboka for Stokke fra Vestfoldsket også:

http://www.vestfold-slekt.net/stokke/bygdebok/

Her er søkemuligheter på gårder og navn. Vet ikke om det vil hjelpe med opphavet til Ingerbrigt Haavaldsen?

Mvh. Gunn

Hjertelig takk Gunn! :) Søkbar bygdebok, - det var heftig! Da får vi se om vi finner noen spor der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingebrigt Haavaldsen var sadelmager i Fredrikshald i 1776. Han var trolig født 1710 - 1725

Jeg finner via FS en Corporal Ingebret Hovaldsen som gifter seg med Margrethe Andersdt. 1741 i Stokke i Vestfold. Disse har tre døtre, Anne 1742, Anne 1744 og Pernille 1747. En Anne Ingebretsdt. som ble gift med Niels Christophersen Anholt i 1766.

Kan dette være samme mann? Han kan jo ha rukket å flytte til Halden mellom 1747 og 1776! Og hvor kom corporalen fra? Kan han eventuelt elimineres som kandidat?

Engebret Håvalsen (ca. 1708-1771) på Anholt i Skjee var sønn av Håval Sivertsen og Anne Olsdatter på Kjær i Sem og er således ikke identisk med sadelmakeren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk Kristian! Da fikk vi eliminert ham. Det var den eneste jeg fant med et slikt navn. Vi får se om det dukker opp noen ved Halden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I hvilken kilde har du funnet Sadelmakeren Ingebrigt Haavaldsen i Halden?

Jeg har ikke greid å finne digitale kirkebøker med dødsfall fra denne tiden.

Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager hvis jeg har vært litt uklar. Jeg er nokså sikker på at Ingebrigt var fra Trondheim/Trøndelag hvor resten av hans familie bodde. Grunnen til at jeg spurte slik var pga. corporalen fra Stokke. På den annen side er Haaval et sjeldent navn her i området, så de kan godt ha flyttet inn fra et annet sted.

Ingebrigt nevnes i et skifte i 1776. Han hadde to eldre brødre begge ved navn Ole, en søster Giertrud og en søster Ingeborg. Basert på oppkalling, tror jeg moren kan ha hett Siri.

Redigert: Det ble feil skifte. Her er det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider