Gå til innhold
Arkivverket

Jeg gjør oppslag i Aftenposten fra 1860 - 2011


Jan Frode Johansen

Recommended Posts

Er det 3/2 1962 som står på steinen tru?

 

Det finst knapt morgonutgåver i Aftenpostenarkivet for ein periode i februar 1962, så nokon skulle ha fått retta opp i feila og fått skanna utgåvene. Søk i Nasjonalbiblioteket gjev heller ingen treff for "Kristoffer Lund" i perioden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for forsøket, Torbjørn. Datoen er nok 8 februar 1962 og han blir begravet 13. februar.

 

Jeg har i mellomtiden fått hjelp av Carsten Schanche med opplysninger fra Studentene fra 1897 hvor hans vita og familie fremgår.

 

mvh

Leif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Kjempeflott tilbud fra deg til oss.....

Lurær på om du kan være behjelpelig med en dødsannonse etter min onkel........Kristian Ingvald Håkonsen f. 1907. Han døde i 1981 og er begravet på Haslum kirkegård i Bærum.

 

Mvh

John Erik Martiniussen

jmartiniussen@gmail.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Kjempeflott tilbud fra deg til oss.....

Lurær på om du kan være behjelpelig med en dødsannonse etter min onkel........Kristian Ingvald Håkonsen f. 1907. Han døde i 1981 og er begravet på Haslum kirkegård i Bærum.

 

Jeg har lett en del i Budstikka og Aftenposten, og også via nb.no uten å finne noe. Jeg ser på DIS gravminner at han er begravet 14/5 1981, men har selv opplevd at begravet dato i noen tilfeller er en god stund etter død dato. Sjekket hver utgave av Budstikka fra ca 10/4 1981 til 15/5 1981 uten å finne noe.

 

Hvis du finner en mer nøyaktig dødsdato vil det antageligvis enklere å finne noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Alexander

Fant et bilde av gravstøtten på Haslum krk.gård. Ser der at han er død 02.11.1980

Var det litt merkelig siden du fant han på Dis i 1981 ?+

 

Mvh

John Erik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Alexander

Fant et bilde av gravstøtten på Haslum krk.gård. Ser der at han er død 02.11.1980

Var det litt merkelig siden du fant han på Dis i 1981 ?+

 

Se der ja: http://glasoe.org/div/aviser/kristianhaakonsen04111980.jpg

 

Som sagt er det ikke første gangen noen har stått som begravet en god stund etter dødsfallet og bisettelsen. Jeg er ikke noen ekspert på slik, men det kan vel hende at de venter til våren med selve nedsettelsen av urnen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke når oldeforeldrene mine Christian Olsen og Maren Kristine Grønneberg døde. Har lett mye i aktuelle kirkebøker. Jeg tror jeg vet et aktuelt tidsrom for når Maren Kristine døde, mellom 1875 og 1885. På samme måte tror jeg at Christian må ha dødd mellom 1865 og 1875. Jeg tenker jo at dette er for drøyt å spørre om. Det er jo også svært usikkert om det kan ha stått noe i Aftenposten. Jeg drister meg likevel til å prøve.

 

Herunder er mer informasjon om disse personene:

 

Maren Kristine Grønneberg ble født 8. mai 1817 i Brunlanes, Vestfold. Foreldrene var Fredrik Ludvig Grønneberg og hans tredje kone Ingeborg Kristine, født Breda.

 

Christian Olsen ble født 16. mai 1823 på Huug, Ladegaardsøen (Bygdøy) i Aker. Foreldrene var Ole Gregersen og Karen Dorthea Syversdatter. Begge foreldrene kom fra Bekkelaget.

 

De giftet seg 19. oktober 1845 i Moss. De første barna var født der: Otto Carl Fredrik, Gres Martin, Karen Dorthea og Søren Christian. En gang før 1857 har familien flyttet til Christiania der min farfar Adolf Syver ble født. FT-1865 viser at de bor i Snedkergangen 1. Christian var da vintapper av yrke.

 

Jeg har ingen informasjon om Christian etter 1865. Maren Kristine ser ut til å bo i Stortingsgaten 4 i 1875. Der er hun skrevet som Maren Olsen, portnerkone. Hun bor sammen med to av sine sønner Otto og Christian. Det står om Maren at hun er født i 1817 i Nevlunghavn. Jeg kan nevne at i hovuderulle for sjømenn står det at min farfar, Adolf Syver, hadde denne adressen. Jeg finner ikke Maren i FT-1885. Jeg regner med at hun er død før det. Siden adressen var Stortingsgaten har jeg gått ut i fra at det var i Oslo Domkirke/Vår Frelsers menighet at jeg måtte søke etter innførsel for død. Jeg har gått gjennom årene 1875 til 1885 uten suksess.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Kan det stå noe i Aftenposten i forbindelse med dødsfallet til Halvdan/ Henry Nesje som døde 24.04.77 og er begravet på Stalberghagen i Skedsmo http://www.disnorge.no/gravminner/vis.php?id=02&mode=ko

Jeg tror han var gift med Ester Nesje som står nederst på siden og var død i 1990 begravet på Haslum kirkegård i Bærum.

Han bodde i Amerika fra 1907. Var gift der ogt første kone døde i 1955. Bodde i Los Angeles. Dette har jeg funne kilder på. Det sies at han traff Ester på Amerikabåten på vei til eller fra Norge etter dette. Ikke klart å finne ut hvor og når de evt ble gift. Ihvertfall sies det i familien at de flyttet til Skedsmo. Halvdan hadde ingen etterkommere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SSDI-treff på Henry Nesje og Esther Nesje. Ein må vel gå ut frå at denne Esther Nesje er identisk med den Esther Nesje som døydde 30/6 1990, og som ein finn dødsannonsen for i Aftenposten 3/7 1990:

 

post-77-0-90814000-1364943076_thumb.jpg

 

Dødsannonse frå 1977 fann eg diverre ikkje.

 

Redigert: Den som leitar, han finn. Aftenposten 29/4 1977:

 

post-77-0-97522500-1364943879_thumb.jpg

Endret av Torbjørn Igelkjøn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk skal du ha. Det ser ut til å være rette personer og da har jeg også pikenavnet hennes. Siden det ser ut til at hun har en datter har hun kanskje vært enke da hun giftet seg. Dette er såpass nylig at det er vel vanskelig å finne ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Står det noe om Johannes Ryen f.1875 og kona Petra Ryen f. 1872? De ble gavlagt på Tanum kirkegård på samme dag den 27. mai 1967.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Står det noe om Johannes Ryen f.1875 og kona Petra Ryen f. 1872? De ble gavlagt på Tanum kirkegård på samme dag den 27. mai 1967.

 

Ifølge DIS gravminner og Gravlagte i Bærum lå Johannes og Petra på Haslum kirkegård, men mulig den også er knyttet til Tanum kirke.

 

Jeg kikket i Aftenposten og Budstikka i perioden rundt begravelsesdatoen uten å finne noen dødsannonser. Generelle søk hjalp ikke i noen av avisene. Hvis du klarer å finne mer spesifikke dødsdatoer så skal jeg ta en ny titt for deg.

 

Det er også mulig at andre her er villig til å kikke mer grundig for deg. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei :)

 

Kanskje har noen mulighet til å hjelpe meg også?

Jeg har noen ved navn Lindstad, (på min manns side) som jeg håper noen kan være meg behjelpelig med og fortelle hvilke familiemedlemmer som står oppført i dødsannonsen.

 

Min manns farmor: Alfhild Natalie Halvorsen (født Lindstad) død 1.mars 1954 og ble gravlagt på Nordre gravlund 20.mai 1954. Gift med Harald Halvorsen død 16.august 1959 og gravlagt samme sted 16.september 1959.(tar gjerne opplysningene om Halvor også.)

 

Alfhilds far: Laurits Johansen Lindstad død 23.april 1916, gravlagt 29.april 1916 og hans kone Elise Marie Lindstad (født Olsen) død før 1922

 

Laurits Lindstads far: Johan Anton Olsen Lindstad, død 28.november 1895, gravlagt 6.desember 1895

 

Med vennlig hilsen og *Smil* fra Rigmor

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ifølge DIS gravminner og Gravlagte i Bærum lå Johannes og Petra på Haslum kirkegård, men mulig den også er knyttet til Tanum kirke.

 

Jeg kikket i Aftenposten og Budstikka i perioden rundt begravelsesdatoen uten å finne noen dødsannonser. Generelle søk hjalp ikke i noen av avisene. Hvis du klarer å finne mer spesifikke dødsdatoer så skal jeg ta en ny titt for deg.

 

Det er også mulig at andre her er villig til å kikke mer grundig for deg. :)

 

Tusen takk Alexander. Det er unødvendig å lete mer ettersom jeg har funnet ut at de som jeg spurte om, er noen andre enn det jeg trodde. Dette er forøvrig en storveies hjelpeside!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei :)

 

Kanskje har noen mulighet til å hjelpe meg også?

 

Hyggelig å se deg igjen, Rigmor! :) Jeg har tatt en titt for deg.

 

Når det gjelder Alfhild sto anmeldt dødsfall på trykk i Aftenposten som Alfhild Halvorsen f. 1899, men det sto ingen dødsannonse på trykk tom 20. mars. (Jeg sjekket hver individuelle utgave.) Jeg sjekket litt rundt 20. mai også, men det sto ingenting der heller. Det som er snodig er at hun ikke er på listen over begravelser den 20/5 på Nordre Gravlund, men det kan vel tenkes at selve bisettelsen fant sted tidligere.

 

På Harald Halvorsen sjekket jeg alle utgaver mellom 16/8 og 31/8 1959 uten å finne noen dødsannonse. Jeg kikket også rundt 16/9 uten å finne han på listen over annonserte begravelser ved Nordre Gravlund.

 

Laurits Johansen Lindstad, sjekket alle datoer mellom dødsfall og begravelse uten å finne noen dødsannonse for han.

På Elise Marie Lindstad førte ikke generelle søk til noen relevante treff.

 

På Johan Anton Olsen Lindstad fant jeg ingenting. Det skal dog nevnes at det ikke var så veldig vanlig med dødsannonser på den tiden, i alle fall når det gjaldt Aftenposten. Hver avis var bare 4 sider, og de få dødsannonsene som var der var mer a'la anmeldte dødsfall uten noen detaljer om familie osv. Som regel virker det som om det primært var folk fra den borgerlige eliten som hadde notis.

 

Beklager at jeg ikke kunne være til mer hjelp. :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Hyggelig å se deg igjen, Rigmor! :) Jeg har tatt en titt for deg.

 

Når det gjelder Alfhild sto anmeldt dødsfall på trykk i Aftenposten som Alfhild Halvorsen f. 1899, men det sto ingen dødsannonse på trykk tom 20. mars. (Jeg sjekket hver individuelle utgave.) Jeg sjekket litt rundt 20. mai også, men det sto ingenting der heller. Det som er snodig er at hun ikke er på listen over begravelser den 20/5 på Nordre Gravlund, men det kan vel tenkes at selve bisettelsen fant sted tidligere.

 

På Harald Halvorsen sjekket jeg alle utgaver mellom 16/8 og 31/8 1959 uten å finne noen dødsannonse. Jeg kikket også rundt 16/9 uten å finne han på listen over annonserte begravelser ved Nordre Gravlund.

 

Laurits Johansen Lindstad, sjekket alle datoer mellom dødsfall og begravelse uten å finne noen dødsannonse for han.

På Elise Marie Lindstad førte ikke generelle søk til noen relevante treff.

 

På Johan Anton Olsen Lindstad fant jeg ingenting. Det skal dog nevnes at det ikke var så veldig vanlig med dødsannonser på den tiden, i alle fall når det gjaldt Aftenposten. Hver avis var bare 4 sider, og de få dødsannonsene som var der var mer a'la anmeldte dødsfall uten noen detaljer om familie osv. Som regel virker det som om det primært var folk fra den borgerlige eliten som hadde notis.

 

Beklager at jeg ikke kunne være til mer hjelp. :(

 

 

Tusen takk for at du ville se etter for meg Alexander, det var helt fantastisk :rolleyes:

Jeg sliter endel med disse Lindstad-folkene på min manns side. Gården de kom fra i Ås het Linnestad, men de har tydeligvis gjort det om til Lindstad.

Dødsfallene deres fant jeg gjennom gravferdsetaten. Hadde jo et lite lønnlig håp om at en dødsannonse kanskje ville gitt meg litt mere, men det går ikke alltid den veien en helst vil ;)

Får vel lage et lite innlegg senere om Lindstad, for Laurits Johansen Lindstad og kona Elise Marie f. Olsen, er søkk borte ved tellingen 1900. de ble gift i Kampen kirke 13.mai 1896 og hadde i 1900 3 barn: Olga Therese Lindstad f. 1893, Borghild Konstance Lindstad f. 1896 og Alfhild Nathalie Lindstad f. 1899, men uansett hva jeg har søkt på, så er de rett og slett ikke å finne før tellingen 1910 i Hakedalsgate 3, Kampen.

 

Stor takknemlig hilsen og *Smil* fra Rigmor

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

I Aftenposten 1964.12.04 skal det stå dødsannonse for Astrid født Swane. Annonsen og eventuelt andre opplysninger om henne ønskes, på forhånd takk!

Denne Astrid er litt perifer for meg, men mystisk og spennende fordi hun var pleiebarn, emigreret til USA, da muligens tilbake til sitt fødeland, om faren har jeg så motstridende historier at jeg lurer på om det fins to navnebrødre, han omtales som ungkar hele sitt liv og fogurerer samtidigsom enkemann ved sin begravelse, forhold jeg elsker å klare opp i!

 

mvh eric

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjalmar Marinius Johansen født 06.03.1882 i Kristiania, døpt i Paulusmenighet.

Han hadde ett konditori på Bekkestua, død etter 1961. Har du noe mulighet å sjekke opp når han døde?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eric, 12. april 1964 var en søndag, så det er ingen Aftenposten fra den datoen. I alle fall ikke som er arkivert. Dagen etter er det manglende utgave og datoen tar meg bare til dagens avis. Hva gjør at du er sikker på at annonsen sto på trykk den dagen?

 

Terje, prøvde meg på generelle søk med variasjoner av navnet i både Aftenposten og Budstikka uten å finne noe som stemte overens med informasjonen du oppga, dessverre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eric, 12. april 1964 var en søndag, ....

 

Alexander, du gjør en kjempefin jobb!

 

Datoen jeg har klippet fra etv søk tilbake i tid må leses som 4 desember (ÅÅÅÅ.MM.DD)!

 

Håper du prøver igjen, eric

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Alexander, du gjør en kjempefin jobb!

 

Datoen jeg har klippet fra etv søk tilbake i tid må leses som 4 desember (ÅÅÅÅ.MM.DD)!

 

Håper du prøver igjen, eric

 

Skjønner, jeg hadde en mistanke om at kanskje det var tilfellet. Uheldigvis er det ingen dødsannonse for noen Astrid den 4. desember 1964. Det er noen Astrider på trykk dagene før. Du skrev at hun er født Swane, men vet du hvilket navn hun potensielt hadde når hun døde? Fødselsdato og bosted kan også være nyttig for å sjekke om det er riktig. En siste ting, er 4. desember en dato du vet annonsen burde vært på trykk, eller er det dødsdato? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.