Gå til innhold
Arkivverket

Jeg gjør oppslag i Aftenposten fra 1860 - 2011

Jan Frode Johansen

Recommended Posts

Hei.

Fint hvis du kan hjelpe meg å finne oppslag på Karl (Carl) Fredrik (Fredrich) Dahl. Jeg har ikke funnet dødsannonsen hans og heller ikke dato, men vet at han døde mellom 1919-1927.

På forhånd takk..

Mailadr: thelstedt@yahoo.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer på om det er mulig å finne dødsannonsen til Esther Cecilie Gunkel f. 1898. (Pikenavn: Lieblein.)

Hun døde 17.02.1968 og er gravlagt på Vestre gravlund i Oslo.

Aftenposten 21/2 1968:

post-77-0-61991900-1368121828_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Fint hvis du kan hjelpe meg å finne oppslag på Karl (Carl) Fredrik (Fredrich) Dahl. Jeg har ikke funnet dødsannonsen hans og heller ikke dato, men vet at han døde mellom 1919-1927.

På forhånd takk..

Mailadr: thelstedt@yahoo.com

Ein mogeleg kandidat døydde 10/6 1923, og eg har sendt ein e-post om dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen.

Fint hvis du kan gjøre oppslag på:

-Karen (Olsdatter) Dahl,født 1857 og død 28.september 1890.

-Karen (Christiansdatter) Dahl, født 27.juli 1828 og død 28.oktober 1887.

Det er også noen jeg bare har fødselsdato på, ikke dødsdato...

- Ragnhild Margot Dahl, f. 17.05-1904

- Alf Fredrik Normann Dahl, f. 19.april 1898

- Emma Maren Margrete (f Dahl) Olsen, f. 13.09.1854 og død 1925

- Oscar Hjalmar Olsen f. 16.04-1855 og død 1925.

På forhånd takk:-)

Mail: thelstedt@yahoo.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg drister meg til å spørre om enda en dødsannonse:

Det gjelder Karl Willy Gunkel f. 1897. Han døde 31.08.1986 og er gravlagt på Alfaset i Oslo den 08.10.1986.

(Var vel helst urnenedsettelse ettersom det er så lang tid mellom dødsfall og gravferd.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Jeg leter etter min oldemor Marta Halvorsen født 1876 heller 1878. Er usikker på når hun døde, men min mormor er født mai 1908 i Ullesaker. Hun ble satt bort til pleieforeldre som barn, og ryktene sier at hun ble det da hennes mor Marta døde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Jeg er på jakt etter Arthur Reidar Gjestvang, født 1897 i Kristiania. Sporet forsvinner etter Oslo adressebok 1955, der han bor i Helgesens gate 21 i Oslo som bussjåfør. Er det mulig å finne en dødsannonse for ham i Aftenpostens arkiv?

Hilsen Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Jeg leter etter min oldemor Marta Halvorsen født 1876 heller 1878. Er usikker på når hun døde, men min mormor er født mai 1908 i Ullesaker. Hun ble satt bort til pleieforeldre som barn, og ryktene sier at hun ble det da hennes mor Marta døde.

Hei. Jeg er på jakt etter Arthur Reidar Gjestvang, født 1897 i Kristiania. Sporet forsvinner etter Oslo adressebok 1955, der han bor i Helgesens gate 21 i Oslo som bussjåfør. Er det mulig å finne en dødsannonse for ham i Aftenpostens arkiv?

Hilsen Tore

Jeg prøvde meg på søk på begge disse i både NB.no og Aftenposten, uten å finne noe konkret. Det er veldig mange treff på fks Gjestvang som generelt søkebegrep, så arbeidet med å gå gjennom alt blir for stort.Gjestvang + dødsfall var et mer snevert søk, men ingen med det navnet, dessverre.

Det betyr jo ikke nødvendigvis at disse annonsene ikke finnes, men vi må nok ha en mer spesifikk tidsramme å jobbe med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har notert meg en gang følgende søkreresultat fra Aftenposten 1919.03.07

-----Tonsaasen, 5. mars 1919. i . Aagot og Carl Wischmann ---

Antakelig en dødsannonse for et lite barn. Hva står det?

Jeg strever med å finne dåpene for hele barneflokken, Carl Wischmann var lege og beveget seg mye, så alle spormonner.

Wischmannoppga selv å være gift (.gang) 22 april 1901, mon om det er spor etter det i Zftenposten?

mvh eric

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wischmann giftet seg 1. gang i Fagerborg/Kristiania 22-4-1901 med Aagot Antonie Wincentie Stoltenberg Mathiesen, ekteskapet oppløst 4-8-1923. 1 sønn og 3 døtre lever, 1 datter død. Gift 2. gang i Vestre Bærum 25-8-1923 med Maud Sophie Hauff, f. i Saigon 10-7-1896, datter av forr.mann, tidl. russisk konsul Peter Michael Vosgraff Hauff og Thi Thin. 2 sønner lever, 1 sønn død. (Norges læger).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk til carsten,

Wischmann sørget for å etterlate seg rikelig med biografier, men det var fint med en påminning, for nå gremmes jeg stort over A) å ha oversett detaljen om Fagerborg og B), som jeg ser av fargen av lenkene, å ha klart å hoppe over nettopp Fagerborg da jeg lette gjennom alle kirkebøkene i Chistiania/Aker i går ... Men det ser ikke ut til at barna hans er døpt der ..

mvh eric

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har notert meg en gang følgende søkreresultat fra Aftenposten 1919.03.07

Her er annonsen fra 7, mars 1919.

vesla.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kunstneren Fritz Mack Kramer ble født 26.07.1898. Jeg vet at han døde i Oslo og ble begravet 16.07.1970, men dødsdatoen er meg ukjent. Det er meg heller ikke klart om han hadde etterkommere, noe kanskje en dødsannonse i Aftenposten vil gi beskjed om ? Enken het i hvert fall Eileen.

På forhånd takk !

Egil Thee Danielsen

turcograecia krøllalfa hotmail dot com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kunstneren Fritz Mack Kramer ble født 26.07.1898. Jeg vet at han døde i Oslo og ble begravet 16.07.1970, men dødsdatoen er meg ukjent.

Selve bisettelsen var 1/7-1970.

Fra Budstikka: http://glasoe.org/di...ritzkramer1.jpg

Fra Aftenposten: http://glasoe.org/di...ritzkramer2.jpg

Sendte deg disse + enkens dødsannonse på mail. Hennes annonse nevner kun brødre og slik, ingen barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen.

Fint hvis du kan gjøre oppslag på:

-Karen (Olsdatter) Dahl,født 1857 og død 28.september 1890.

-Karen (Christiansdatter) Dahl, født 27.juli 1828 og død 28.oktober 1887.

Det er også noen jeg bare har fødselsdato på, ikke dødsdato...

- Ragnhild Margot Dahl, f. 17.05-1904

- Alf Fredrik Normann Dahl, f. 19.april 1898

- Emma Maren Margrete (f Dahl) Olsen, f. 13.09.1854 og død 1925

- Oscar Hjalmar Olsen f. 16.04-1855 og død 1925.

På forhånd takk:-)

Mail: thelstedt@yahoo.com

Då har eg sett på dette. Eg fann inga dødsannonse for dei to fyrste. Nasjonalbiblioteket gjev eitt treff på frasen "Ragnhild Margot Dahl", og det er i "Budstikka" 25/3 1929. Lurer på om f. eks. Alexander kan greie å finne ut kva som står der.

Dei tre siste har eg funne, og eg sender dei på e-post.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Då har eg sett på dette. Eg fann inga dødsannonse for dei to fyrste. Nasjonalbiblioteket gjev eitt treff på frasen "Ragnhild Margot Dahl", og det er i "Budstikka" 25/3 1929. Lurer på om f. eks. Alexander kan greie å finne ut kva som står der.

Dei tre siste har eg funne, og eg sender dei på e-post.

Det aktuelle treffet var ikke på dødsannonse, men på lysning til ekteskap. Hun giftet seg med Finn Duchesne de Vauvert, som var en ingeniør. Han døde 25/2-1965, og da var fortsatt Ragnhild i live. (dødsannonsen sto på trykk 2/3-1965) Jeg sender aktuelle utklipp og hans dødsannonse på mail. Har dessverre ikke funnet Ragnhild.

Her er vielsen, høyre ark: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=50924&idx_id=50924&uid=ny&idx_side=-274

http://no.wikipedia....esne_de_Vauvert

Det er en god del treff på han i Aftenposten over årene, men jeg finner han ikke i DIS Gravminner. Sønnen til Finn og Ragnhild er i live, så det er kanskje mulig å ta kontakt direkte for å finne ut av når hun døde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Ber om oppslag på

Marie Halvorsen, gravlagt 25. februar 1947.

Hans Kristian Halvorsen, gravlagt 30. juli 1949.

Og deres datter,

Helga Marie Buck. Død 16. september 1978, stedt til hvile den 2. oktober 1978.

http://www.begravdei...grave_id/157453

(og om noen etterkommere/slektninger leser dette, så ta gjerne kontakt med meg :) )

På forhånd mange takk!

torunn.tangen (a) gmail.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er annonsen fra 7, mars 1919.

Takk Alexander, da ha vi et lite minne om dette barnet, som jeg ikke har funnet spor av i kirkebøkene...

mvh eric

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil også gjerne her på Forumet i all offentlighet takke Alexander Glasø for meget ekspeditt svar.

Med vennlig hilsen Egil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Ber om oppslag på

Marie Halvorsen, gravlagt 25. februar 1947.

Hans Kristian Halvorsen, gravlagt 30. juli 1949.

Og deres datter,

Helga Marie Buck. Død 16. september 1978, stedt til hvile den 2. oktober 1978.

Beklager sent svar, det har vært litt travelt de siste dagene. Og takker for hyggelig feedback fra andre. :)

Nå til Tangens oppslagsønske. De to første sender jeg på e-post. Helga klarte jeg ikke finne. Jeg prøvde forskjellige generelle søk på både Aftenposten og NB.no. Jeg sjekket også alle utgaver mellom 16/9 og 2/10 uten resultat, dessverre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Leter etter disse oppslagene:

Carsten Adolf OIsen født: 8 nov 1886 og døde 1962 i Bærum

(Kone) Elise Marie Olsen f: Schou født: 7 mai 1891 og døde 1977 i Bærum

Odd Schou Olsen f: 22 feb 1918 døde 20 jan 2000 i bærum

Rachel Olsen f: 30 jul 1917 døde 26 des 1994 i Bærum

Finn Schou Olsen f: 6 apr 1919 døde 2 jun 2006 i Bærum

Takker for de som blir funnet.

fredrik.k.a@hotmail.com

mvh Fredrik Andersen