Gå til innhold
Arkivverket

Jeg gjør oppslag i Aftenposten fra 1860 - 2011

Jan Frode Johansen

Recommended Posts

Då legg eg ut dødsannonsane her:

Aftenposten 27/9 2000:

post-77-0-67985500-1380128289_thumb.jpg

Sidan eg fann dødsannonsen for mora slenger eg med også denne. Aftenposten 13/5 2000:

post-77-0-19023800-1380128639_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Er det mulig å finne dødsannonser fra 1880 årene ? Malermester ? Min tippoldefar, Halvor Johannessen, f. 17 okt. 1847, dør i Oslo engang mellom 1881 og folketellingen for 1885. Mvh Arne Haaland a-haa2@online.no

Hei, Arne. Beklager at jeg ikke har svart før nå.

Det er mulig å finne dødsannonser i disse årene, men jeg skal innrømme at jeg har hatt veldig lite hell med det og det virker som om at det ikke var så vanlig med dødsannonser på denne tiden.

Alikevel kan man selv søke i Aftenpostens utgaver frem til 1920 på www.nb.no uten å ha noe abonnement.

Hvis du fortsatt ønsker assistanse så kan jeg gjøre et forsøk! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det var mulig å få se dødsannonsen til Gyda Ingeborg Nissen Gulbrandsen (mulig kalt Stubben som fornavn) Hun var født 28.10.1922 og døde 4.11.2009. Om du finner ann. kan den vel legges ut her - innboksen min er upålitelig.

På forhånd takk-

og med vennlig hilsen

Kathe T. Røed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,kan du hjelpe meg og finne at par. Jørgen Jørgensen f.1836 død 6/4-1911, Hans datter Kaia Jeanette født 1870 død etter 1956 og hennes sønn Jørgen Kristofer Nordli født 1895 og død 1/6-1956.

Håper det lar seg gjøre og hjærtlig takk for flott tiltak

Mvh.

Bjørn Pettersen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,kan du hjelpe meg og finne at par. Jørgen Jørgensen f.1836 død 6/4-1911, Hans datter Kaia Jeanette født 1870 død etter 1956 og hennes sønn Jørgen Kristofer Nordli født 1895 og død 1/6-1956.

Håper det lar seg gjøre og hjærtlig takk for flott tiltak

Når det gjelder Jørgen Jørgensen mangler Aftenposten en god del utgaver etter dødsdatoen. Søk i NB hjalp heller ikke, dessverre.

Søk etter Kaia ga ingen resultat i Aftenposten eller Budstikka.

Lette i en ti dagers periode etter dødsfallet etter Jørgen Kristoffer uten resultat. Søk ga heller ingen resultat.

Beklager. :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok.sånn kan det gå.Kan du prøve og se etter Ole og Marie Erlandsen.Han født 1880 og hun 1872, tror de begge døde i 1960-1970.

På forhånd takker jeg så mye.

Bjørn <_<

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn umiddelbart finner jeg ingen relevante søk på Ole. Det er en god del Marie Erlandsener under anmeldte dødsfall i perioden 1960-1980. Har du navn på noen familie/etterkommere som gjør det enklere å identifisere korrekt dødsannonse hvis jeg finner de?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen og takk for hjelpen.Ops etterkommere ja det er vel lurt og ha med.Her er deres barn som jeg kjenner; Einar Adolf, Thora,Oskar, Trygve og Olava,bosatt i Lillestrøm.

Takker nok en gang og håper du finner noe.

Mvh.

Bjørn Pettersen :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De treffene som kommer opp på Marie Erlandsen relaterer til flere personer som står oppført i DIS gravminner med konkrete dødsdatoer, så jeg antar at det ikke er riktig personer (feil tidsrom osv.) Det var en som døde 22. januar 1972 som jeg ikke ser i gravminner for Oslo, men eneste pårørende er Randi Johansen + barnebarn og oldebarn, så jeg antar at det er feil.

Så nok en gang beklager. :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pappas tante, Ragna Karlsdatter Furnes, fødd på Skageflå 19.05.1891, døde i Oslo 17.12.1981, finner du dødsannonsa?

På førehand takk :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brig 482 av Tysklandsbrigaden paraderte på Karl Johan en av de siste dager av februar 1949. Finnes noe foto av dette? Hilsen Ola Ljødal. E-post: olljodal alfa bbnett.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg finn ikkje noko ved søk, men det kan sjølvsagt hende at det kan finnast bilete likevel. I Aftenposten 9/2 1949 er det nemnt at den fyrste kontingenten er kommen heim og skal marsjere:

post-77-0-29432800-1381495292_thumb.jpg

Elles er det mykje interessant stoff på www.tysklandsbrigaden.no , men framleis ikkje noko bilete av marsjering frå februar/mars 1949.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 måned senere...

Tenkte jeg skulle gjøre folk oppmerksomme på dette:

På grunn av en feil med login-systemet er arkivtjenesten til Asker & Bærums Budstikka for tiden åpent og tilgjengelig for alle. Det er i så fall en ypperlig mulighet for folk som er på jakt etter dødsannonser, intervjuer og annen informasjon fra Asker og Bærum, til å prøve ut systemet deres.

Arkivet finner man her: http://arkiv.budstikka.no/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 uker senere...

Hei igjen,

Eg veit ikkje om dette temaet verkar lenger , men prøver;

Er det nokon som kan hjelpe med pårørande etter paret Trygve B. Berntsen f. 26.07.1901, d. 09.11.1952 og Esther M. Berntsen f. 20.11.1902 d. 02.07.1989..?

Begge er gravlagt på Østre Aker kirkegård i Oslo.

Beste helsing,

Sigmund Steinsbø

E-post: ssteinsb@online.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk Torbjørn,

Jeg kom dessverre ikke lengre med denne. Men kunne du også sett etter om du fant annonse på

Aslaug Hansine Kristiansen f. 15.09.1907 i Oslo og d. 11.09.1981, b. i Lillestrøm området..?

På forhand takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg greier diverre ikkje å finne noko. Eg får stort sett berre opp aftenutgåvene i veka etterpå, og dersom det var ei dødsannonse i Aftenposten vil ho høgst sannsynleg vere å finne i morgonutgåva.

Ei mogelegheit vil vere å søkje/leite i nb.no/aviser på eit folkebibliotek som har avtale med Nasjonalbiblioteket om tilgang til Aftenposten og ei rekkje andre aviser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 uker senere...

Hei

Jeg søker oppslag om en dramatisk hendelse og forventer vel egentlig at det finnes noe i Aftenposten.

Ifølge en hjemmeside om sirkus skal sirkusdirektør Leth Carstensen fra Danmark først ha skutt sin elskerinne og deretter seg selv. Det skal ha skjedd i juni 1934, men på gravsteinen hans står det at han er gravlagt i august 1935 på Vestre gravlund i Oslo. Han hadde vært direktør for sirkus Globus som gikk konkurs i 1932.

Jeg hjelper en dansk slektsgransker og han er interessert i dødsdatoen og om han hadde kone og barn.

På forhånd takk :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider